Cápák között

„Fiatal lányok és fiúk írtak nekem, hogy ők is befektetők szeretnének lenni” – interjú Tomán Szabinával

Sallós-Kovács LucaSallós-Kovács Luca

2022. április 1. 21:20

A Cápák között befektetője az rtl.hu-nak mesélt az üzleti showműsor legutóbbi évadának tapasztalatairól és befektetéseiről. Az interjúból kiderül, hogy az emberek elkezdték Cápalányként emlegetni, hogy néha akkor sem hitt egy vállalkozóban, ha a termék egyébként jó volt, és hogy milyen tendenciát vett észre a családi vállalkozásoknál.

Mit szólsz, hogy ekkora sikere volt a Cápák között legutóbbi évadának? Szerinted minek köszönhető ez?

Ez volt a negyedik évad, itt már összeszokott befektetői csapatot láthatott a közönség. Ebben a társaságban az a nagyon jó, hogy az üzleti világ különböző szegmenseiből jöttünk. Mindenkinek kicsit más a tapasztalata, mást képvisel, másképp működteti a befektetéseit. Ez is színesítette a műsort. Úgy gondolom, a magyar vállalkozói lét mostanra sokat változott, megjelentek a fiatalok, akik tudatosabban kezelik az anyagi javaikat, tudják, mit várnak az élettől. Nekik is fontos ez a műsor, hiszen sokat tanulhatnak belőle. Szerintem mostanra ért be a Cápák között. A nézők megértették, miről szól, mit várhatnak tőle. Jót tett a nézettségnek az is, hogy átkerült a vasárnap esti főműsor idősávba, így újabb nézőkkel bővült a célcsoport. A jövő kis befektetői is nézték, fiatal lányok és fiúk írtak nekem cuki leveleket, amikben elmesélték, hogy ők is befektetők szeretnének lenni, és jönnek majd hozzánk pitch-elni.


A Cápák között három éven belül másodszor is elnyerte a legjobb realitynek járó Televíziós Újságírók Díját.

 

Ez volt a harmadik olyan évad, amiben Cápaként szerepeltél. Milyen az összhang a többi Cápával ennyi év után? A forgatásokon és a közös befektetéseken kívül tartjátok egymással a kapcsolatot?

Egyre jobban kiismerjük egymást a Cápákkal. Tudjuk, hogy ki mire harap, kinek mi a profilja, ki az a Cápa, akinek a jelenléte hangsúlyosabb egy-egy pitch alatt, mert az adott vállalkozás az ő területe. A forgatás során közel kerültem a cápatársaimhoz, hiányoznak nekem, de sajnos nincs időnk rendszeresen találkozni. Szerencsére van egy-két közös befektetésünk, ezek kapcsán szoktunk beszélni egymással, és évente egy-két olyan program is adódik, amikor személyesen is találkozunk.

Miben változott az életed, amióta Cápa vagy?

Nemcsak vállalkozóként, de magánemberként is nagyon sokat adott nekem ez a műsor. Az utcán sokkal többen megismernek, Cápalányként emlegetnek.

Rengeteg pozitív megjegyzést kapok a műsorról és benne az én szerepemről. Sokan odajönnek hozzám, elmondják, hogy mennyire szeretnek, együttéreznek velem, mert tudják, hogy egyedüli nőként milyen nehéz a dolgom a férfi Cápák mellett. Nagy számban érkeznek megkeresések befektetési és együttműködési lehetőségekről. A cápalétem nagyon sokat hozzáadott az üzleti gondolkodásomhoz, összességében a műsornak köszönhetően még inkább nyertes helyzetbe kerültem.

 

Mit gondolsz a negyedik évad vállalkozóiról? Látsz fejlődést a vállalkozókon a korábbi évekhez képest?

Ebben az évadban feltűnt, hogy egyre több magyar családi vállalkozásban generációváltás megy végbe, méghozzá nem is akárhogyan. A fiatalok továbbviszik a szüleik vállalkozását, de szeretnék megújítani, másképp működtetni azt. Ki akarnak lépni a tiszta családi keretek közül, hiszen egy idő után nagyon nehéz a családtagokkal a munkában együttműködni. Az a tapasztalatom, hogy a műsorba jelentkező fiatal generáció tagjai nagyon felkészültek voltak. Jól ismertek minket, tudták, hogy melyikünk mire harap, mivel tudnak meggyőzni, vagy éppen elbizonytalanítani minket. Ettől még nehezebbé vált a döntés számomra, mert nagyon szeretek ilyen emberekkel együtt dolgozni.

Előfordult, hogy megláttam egy jelentkezőben az ambiciózus vállalkozót, szívesen dolgoztam volna vele, csak a termék, amivel foglalkozik, nem passzol a portfóliómba. És ez fordítva is igaz: volt, hogy a termék jó volt, csak a vállalkozóban nem hittem.

Olyan is előfordult a műsorban, hogy a vállalkozó szakmaiságában hitt egy befektető, és nem az általa képviselt produktumba fektetett be, hanem más terméket keresett mellé.

Mire kellene jobban odafigyelniük a vállalkozóknak a következő évadban?

Nagyon sokszor elmondtuk a műsorban is, hogy a bemutatkozó vállalkozók túlárazzák a vállalkozásukat. Ha valaki azt mondja, hogy van évi 1 millió forint árbevétele, de 30 milliót kér 5 százalék részesedésért, azzal nem tudok mit kezdeni, még alkudozni sem kezdek el. Egyszerűen nem látom, hogy mi az a löket, amitől a befektetésem egyszer majd megtérül. Sokszor megkapjuk, hogy nekünk van pénzünk, oda tudnánk adni ezt az összeget, de nekünk is meg kell keresni ezt a pénzt, és nekünk is csak 24 órából áll egy nap.

Mi olyanra szeretnénk pénzt és időt áldozni, amivel értéket teremtünk.

Lehet, hogy ez az érték nem minden esetben pénzben fejezhető ki, mint például az én egyik befektetésemnek – Pocsaji Csilla csomagolásmentes boltjának, a Tebének – az esetében. Ez nem életem legjobb befektetése, hiszen a 10 dekánként kimért, befőttesüvegben eladott szárított babból nem jön olyan gyorsan vissza a befektetett pénzem, de Csilla nagyszerű vállalkozó. Láttam benne, hogy a vállalkozása fejlődőképes. Amikor másfél évvel ezelőtt befektettem a Tebébe, egyetlen üzlete volt csak Békéscsabán, most pedig már a kilencediket nyitjuk az országban. Rendszert tudtam hozni Csilla életébe. Nemcsak a pénzemmel bánt jól, de okosan kihasználta az általam biztosított lehetőségeket is. Nem beszélve az ügyről: a fenntarthatóság, az ökológiai lábnyom csökkentése, amit ez a vállalkozás támogat.

Nagyon szeretem, ha a vállalkozók tisztában vannak a termékükkel, és ismerik a piacot. Képesek megkülönböztetni magukat a versenytársaktól, van valami új, különleges a vállalkozásukban.

Én olyan vállalkozásokat támogatok, amelyek már bizonyítottak. Nem vagyok tanító, a pénzemmel és a kapcsolatrendszeremmel lehetőséget tudok biztosítani a fejlődéshez.

 

Hogy haladnak az idei évadhoz kapcsolódó befektetéseid? Elégedett vagy az eddig tapasztaltakkal?

A műsorban megtörtént kézfogás után elkezdődik egy hosszú jogi procedúra a cégek átvizsgálására. Az Urilcard esetében céget kell alapítani, hogy be tudjak társulni. A VegiPontnak van működő cége, náluk mindennek utána kell járnunk. Átnézzük az eddig kötött szerződéseiket, górcső alá vesszük a működésüket, ami időbe telik. Velük legközelebb ebben a hónapban ülünk majd le beszélni a jövőről. Az Urilcard esetében még bőven vannak feladataink, a vállalkozó kezdő még, sok mindent át kell beszélnünk vele.

Idén több olyan vállalkozó is volt, akinek bár befektetést nem, de másfajta segítséget ígértél. Miért fontos ez számodra?

A tudatosság, különösen a környezettudatosság nagyon fontos érték számomra. Az új generáció tagjai között szerencsére sokan vannak, akik szintén így gondolkoznak. Szabó Lucának (reBird) és Dalmadi Júliának (Ételmentő) azért segítek, mert úgy gondolom, ha összefognak, fantasztikus dolgot tudnak kihozni magukból, amiből talán üzlet is lehet. De a világ jövője szempontjából mindenképp példaértékűt cselekszünk. Mindezt persze úgy, hogy egyikük se veszítse el a saját hangját. A műsor alatt nem derült ki, hogy ezt hogyan lehetne jól csinálni, de azt gondolom, ha leülünk beszélgetni, közösen kitaláljuk majd.

 

Már lehet jelentkezni a Cápák között következő évadába. Te kiknek ajánlod a jelentkezést?

Ha 10 évvel ezelőtt lett volna ez a műsor, biztos, hogy jelentkeztem volna rá. Nemcsak a befektetés miatt, hanem saját magam megmérettetése céljából. A vállalkozók a felkészülés alatt annyi hasznos információval lesznek gazdagabbak, hogy már emiatt is megéri a jelentkezés. A műsorban a Cápák tükröt tartanak a vállalkozók elé. Olyan kérdéseket teszünk fel nekik, amelyek segítségével másképp láthatják magukat és a vállalkozásukat. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy ez egy showműsor, amiben vannak mélységek és magasságok, sírás és nevetés, az öröm és a szomorúság percei. Eddig minden vállalkozó, aki eljött a műsorba, kapott valami útravalót. Úgyhogy csak ajánlani tudom mindenkinek, aki szeretne vállalkozni, és van egy jó ötlete vagy egy működő vállalkozása, hogy nyugodtan vágjon bele ebbe a kalandba, mert megéri.

Ha üzleti ötleted megvalósításához, vagy vállalkozásod fellendítéséhez befektetőt keresel, jelentkezz a Cápák között 5. évadába ide kattintva!

#Cápák között#tomán szabina#interjú#cápa#4. évad#befektető#vállalkozók#RTL Klub#rtl#Bulvár#Gazdaság