Belföld

Megúszhatják az autósok a közlekedési bírságokat ezzel a módszerrel

rtl.hurtl.hu

2024. április 22. 12:06

Országosan több száz fantomcég passzolgatja egymásnak a megbüntethetetlen autókat, a rendőrség a közlekedési szabályrendszer átfogó felülvizsgálatával és az új KRESZ-szel szeretne fellépni az autóátírásos csalók ellen. 

A Telex cikke szerint az utóbbi években több száz olyan céget és magánszemélyt azonosított a rendőrség, amelyek rendszeresen megváltoztatják a nevükön lévő autók bejegyzett üzembentartóit, hogy használóik megússzák a közlekedési közigazgatási bírságokat.

A Traffix nevű közlekedési blog egy birtokába került rendőrségi jelentés alapján írta meg április elején, hogy tízezres nagyságrendben közlekednek az utakon olyan autók, amelyeket gyakorlatilag mentesítettek a gyorshajtási bírságok, a piros lámpán áthajtások vagy akár az autópályadíjak befizetése alól. 

A rendőrség a fantomizált autók gazdáival szemben több mint 128 ezer esetben indított eljárást, az adóhatósághoz is fordultak a bírságok behajtása érdekében.

Azt írják, mivel Magyarországon kevés a rendőr, a gyorshajtási ügyek többségében nem állítják meg a helyszínen a szabálysértő autósokat, később viszont nehéz bizonyítani, ki volt a sofőr. Az ilyen ügyekben közigazgatási eljárás indul, így az objektív felelősség alapján a bírságot elvileg az autó tulajdonosának kell befizetnie, hacsak nem nevezi meg a szabálysértés elkövetőjét, illetve nem jelzi, hogy az autót ellopták vagy eladta, mielőtt szabálysértést követtek el vele.

Csakhogy a jogszabályi határidők teret engednek a csalásoknak. A probléma, hogy a tulajdonosváltás után az új tulajjal szemben nem lehet szankciót alkalmazni, vagyis nem lehet kivonni a forgalomból a szabálysértés elkövetéséhez használt autót. Az autókereskedő cégek eközben illetékmentesen, pár ezer forint ellenében adhatják-vehetik egymás közt a járműveket, 

a csalásra épülő vállalkozások pedig sokszor hajléktalanok nevén futnak, akiket semmilyen hivatalos levéllel nem találnak meg a hatóságok, amikor pedig túl sok ilyen típusú tartozást halmoz fel a cég, egyszerűen bedöntik.

A rendőrségnél az utóbbi évek során azt figyelték meg, hogy a bírsághalmozó cégek és magánszemélyek az általuk üzemeltetett jármű, illetve járműflotta üzembentartói jogát átlagosan 2-3 havonta változtatják meg. Herpy Miklós közlekedési ügyvéd szerint nehéz felkutatni az autóátírásos csalások elkövetőit, de nem lehetetlen. Mint mondta, 

jelentősen csökkenne az ilyen típusú visszaélések száma, ha megváltoztatnák az autók átírására vonatkozó jogszabályt, és az illetékmentes átírás előfeltételei közt szerepelne, hogy ne legyen közigazgatási eljárás folyamatban, illetve rendezetlen közigazgatási bírság az autóval kapcsolatban.

Az ORFK a Telexnek azt írta, a közlekedési szabályrendszer átfogó felülvizsgálatával, illetve az új KRESZ-szel akarják visszaszorítani a közlekedési bírságok megúszását. Megjegyzik, a csalókkal szemben most is van lehetőség a felelősségre vonásra, ha sikerül őket azonosítani. Ilyenkor kifizettetik velük a felhalmozott közlekedési bírságokat, de az összeg nagyságától függően akár 10 éves szabadságvesztésre is ítélhetik őket.

Nyitókép: Sóki Tamás / MTI Fotó

#Belföld#autó#közlekedési bírság#gyorshajtás#piros lámpa#átírás#csalás#kresz#orfk