Orbánék milliókért hirdettek hét európai országban
2024. február 29. 10:48
Úgy tűnik, hogy a magyar kormány állami eszközökkel, magyar adófizetői pénzen próbálta meg befolyásolni külföldi országokban a közbeszédet. Érzékeny időszakban.
A Direkt36 cikke szerint vannak arra utaló jelek, hogy a magyar kormány állami eszközökkel, magyar adófizetői pénzen próbálta meg alakítani külföldi országokban a közbeszédet, ráadásul több esetben mindezt választási kampányok idején teszi.
2023 őszén a Miniszterelnöki Kabinetiroda a Youtube-on összesen hét európai uniós országban (Ausztriában, Csehországban, Belgiumban, Németországban, Olaszországbany, Szlovákiában és Lengyelországban) futtatott az illegális migráció veszélyeiről szóló videós kampányokat, melyek összesen 8,35-9,7 millió alkalommal jelentek meg felhasználók képernyőjén, derítette ki a Direkt36 és a VSquare.org. A lap szerint a hét országból két esetben – Szlovákia és Lengyelország – a hirdetések parlamenti választások hajrájában kezdtek megjelenni, további két esetben – Németország és Olaszország – pedig akkor futottak a reklámok, amikor ott tartományi és helyi választások zajlottak.
A reklámok olyan országokban és olyan időszakokban is megjelentek, ahol az Orbán-kormánynak szintén migránsellenes szlogenekkel kampányoló szövetségesei versengtek parlamenti vagy helyi választásokon.
Mindkét kormányzati hirdetés angol nyelvű, ám míg az egyik, „Magyarország megvédi az EU-t az illegális migrációtól” kezdetű hirdetésben narráció is hallható, a másikban csak angol nyelvű felirat kíséri a déli határkerítésnél zajló, részben éjjellátó kamerával felvett jeleneteket, melyek alá nyomasztó hangulatú zenét kevertek:
Természetesen mind kormányként, mind pedig én személyesen, mint védelmi miniszter kaptam olyan információkat, hogy a magyar kormány beavatkozik a szlovákiai választási rendszerbe és folyamatokba. Olyan témákon keresztül is, amelyeket szándékosan vetettek fel, például a migráció, amely abszolút a lista élén állt
– mondta Jaroslav Naď 2020 és 2023 májusa közötti szlovák védelmi miniszter a Ján Kuciak Oknyomozó Központnak (ICJK.sk) nyilatkozva. A Kabinetiroda későbbi hirdetéseiről azt mondta, hogy szerinte az Orbán-kormány azokkal is egyértelműen Robert Fico régi-új szlovák miniszterelnök bevándorlásellenes Smer pártját segítette.
A Miniszterelnöki Kabinetiroda nem reagált a lap megkeresésére. Egyelőre nem tudni, hogy a külföldi hirdetésekre a magyar kormány mennyit költött. Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő a Kabinetiroda lengyelországi reklámjairól szóló első híradások után közérdekű adatigényléssel próbálta ezt kideríteni, ám Rogán Antal minisztériuma arra hivatkozva kerülte meg a válaszadást, hogy nem vezetnek ilyen nyilvántartást a szóban forgó hirdetésekről.
Tíz év alatt 1300 milliárd forint költött kommunikációra Rogán Antal minisztériuma, erről többet is megtudhat az RTL Híradó riportjából:
Nyitókép: Magyarország Kormánya / YouTube