Ázsiai buszsofőrök jöhetnek novembertől a budapesti közlekedésben
2023. október 5. 8:10
A vendégmunkások képzése már elkezdődött. Az még nem tisztázott, hogy hogyan kommunikálnak az utasokkal.
Novembertől indonéz és fülöp-szigeteki buszsofőrök is munkába állhatnak az ArrivaBus Kft. által üzemeltetett járatokon Budapesten – adta hírül a Népszava. Ez a cég a BKK egyik külső szolgáltatója.
A lap szerint a külföldi járművezetőket nem a magyar busztársaság alkalmazná, hanem az a munkaerő-kölcsönző cég, amely csoportosan toboroz és vesz fel buszsofőröket magyarországi foglalkoztatáshoz. A sofőrök szállásáról és étkeztetéséről is a közvetítő cég gondoskodik.
A Népszava cikke szerint az Arriva kezdetben a BKV alvállalkozójaként, majd 2012 óta a BKK szolgáltatójaként működik. Az ArrivaBus 150 új buszt állított forgalomba idén, csakhogy nincs elég sofőr, hogy vezesse őket.
„A BKV igazgatósági ülésen valóban szóba került a Fülöp-szigetekről és Indonéziából hozott buszvezetők ügye” – erősítette meg a lapnak Nemes Gábor, a BKV igazgatóságának tagja. Több kérdés is felvetődött, például hogy hol és hogyan szereznek jogosítványt a vendégmunkások, valamint az is, hogy hogyan kommunikálnak majd az utasokkal a sofőrök. Emellett a lakhatás és az utaztatás, valamint az étkeztetés problémájáról is szó esett, ezek mind plusz költségek, amit a munkáltatónak vagy a közvetítőnek kell állnia.
Az igazgatóság mindezek mellett arra jutott, hogy tájékozódik a külföldi sofőrök foglalkoztatása ügyében, írja a lap. Az ugyanakkor gondot jelenthet, hogy az olcsóbb ázsiai munkaerő megjelenése nehéz helyzetbe hozhatja a szakszervezeteket a bértárgyalásokon.
A fővárosi közösségi közlekedésben mindennapossá vált a sofőrhiány. Stratégiánk szerves része, hogy minden lehetséges eszközzel bővítsük saját járművezetői állományunkat, ezért a toborzási kampány részeként külföldi munkavállalók alkalmazásának lehetőségét is vizsgáljuk
– válaszolta a lapnak az ArrivaBus Kft.
Hozzátették, hogy „a nemzetközi Arriva Csoport más országokban már dolgozik külföldi munkavállalókkal, ezeket a tapasztalatokat is felhasználják. Az ArrivaBus kötelékében már most is dolgoznak külföldi munkavállalók, az autóbusz-vezetők körülbelül 5 százaléka közülük kerül ki. Rájuk pontosan úgy számíthatnak a budapesti utasok, mint bármely más járművezető kollégára”. A cég szerint a magyar kormány hiányszakmának minősítette a járművezetői szakmát, és ez adott lehetőséget arra, hogy az ArrivaBus megvizsgálja és előkészítse a harmadik országbeli munkavállalók munkába állításának lehetőségét.
Nyitókép: Róka László / MTVA