Belföld

Ezeket az útszakaszokat teheti fizetőssé a kormány, köztük van az M0-s is

rtl.hurtl.hu

2023. augusztus 26. 16:29

Majdnem egy hetet adtak az erről szóló társadalmi egyeztetésre.

Új útszakaszokat tenne útdíjassá a kormány, hogy 150 milliárd forint többletbevételt szerezzen, írják a tervezetben, amelyet a HVG szúrt ki a kormány honlapján. Az eddig fizetős szakaszok mellett a következők ingyenessége szűnne meg:

  • az M0-s autóút M1 és M5, valamint M4 és M3 közötti szakasza (ezzel a teljes út díjköteles lesz),
  • az M44-es a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig,
  • az M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakasza (eddig ez volt az egyetlen díjmentes rész ott)
  • az M6-os Bátaszék és az M6-M60 csomópont között,
  • az M4-es Jászberénytől Abony-északig és Abony-kelettől Szolnok-nyugatig
  • és az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig.

A J2-es díjkategóriában (vagyis a két tengelyes járműveknél) gyorsforgalmi úton 72,23 helyett 61,09 forint lesz kilométerenként, főúton 30,71 helyett 33,4, de a többi kategóriában is változás várható.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium hatásvizsgálatában leírja, hogy egészen pontosan 150,7 milliárd forint lenne az éves pluszbevétel. A tervről társadalmi egyeztetés is indult, ami egészen szeptember 1-ig tart.

A terv szerint a jövőben a buszokra nem kellene e-matricát venni, a 3,5 tonna feletti teherautók után pedig külsőköltség-díjat kellene fizetni a levegő- és a zajszennyezésre, valamint a szén-dioxid-kibocsátásra hivatkozva. Ez a díj technikailag eddig is létezett, ám összegét nulla forintban határozták meg.

Nyitókép: MTI / Czeglédi Zsolt

#Belföld#közlekedés#útdíj#minisztérium#rendelet#környezetszennyezés#autópálya