A BKK szerint nem lett több dugó amiatt, hogy kerékpársávokat csináltak az eddigi buszsávokból
2023. augusztus 14. 19:52
A taxisok valóban rosszabbul jártak, de a Waze adatai szerint még csökkent is a dugóban töltött idő az egy évvel korábbihoz képest.
Nem csökkent a közúti forgalmi sávok száma azzal, hogy kerékpársávvá alakították át a Váci úti és Üllői úti buszsávokat – mutatott rá a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója. Bodor Ádám a Telexnek azt mondta, hogy a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Múzeum körút egy szakaszán még nőtt is az általános forgalmi sávok száma a metrópótlás időszakához képest.
A rugalmas műanyagoszlopokkal védett kerékpársávok ellen a napokban a mentők és a taxisok is felszólaltak. Az utóbbiak a korábbi buszsávokat használhatták, míg az új kerékpársávot nem – ezt a KRESZ szerint sem tehetik meg. A műanyag oszlopokra Bodor Ádám szerint azért volt szükség, mert sok autós nem tartotta be a KRESZ-t, és ráhajtott a kerékpársávra, veszélyeztetve a bicikliseket.
Az igazgató azt is elárulta, hogy a BKK folyamatosan figyeli a forgalmat, és a számok azt mutatják, hogy valójában nem lett több dugó az előző év hasonló időszakához képest, amikor még buszsáv volt az érintett utakon, sőt 6 százalékkal csökkent a torlódásban eltöltött idő az Üllői és Váci úton a Waze adatai alapján.
A mentőkkel a Budapest Közút és a BKK egyeztetést kezdeményezett. Bodor Ádám azt mondta, életmentéskor, vészhelyzetben, rendkívüli esetben a mentők felhajthatnak a kerékpársávra, ezt a 3-4 méterenként lerakott műanyag oszlopok nem akadályozzák meg, a csomópontokban még manőverezni sem kell. Erre viszont általában nincs szükség, mert az autóvezetők nagy többsége példamutatóan félrehúzódik, és utat ad a szirénázó mentőautóknak.
A kerékpársávok szélességével kapcsolatban az igazgató elmondta: a buszsáv mérete adott volt, azt kellett kihasználni. Ha olyan keskeny lenne a kerékpársáv, mint sok helyen, akkor egy fél forgalmi sáv maradt volna feleslegesen, ha pedig a párhuzamos autós sávokat szélesítették volna, azzal annyit érnek el, hogy ha üresebb az út, például éjszaka, még gyorsabban mennének az autók, mint eddig.
A szélesebb és védettebb kerékpársáv előnye Bodor Ádám szerint, hogy vonzóbb a kevésbé gyakorlott kerékpározóknak, és a gyorsabbak el tudnak haladni a lassabbak mellett. Már az első mérések alapján is 70 százalékkal nőtt az ezeken az útvonalakon kerékpározók, rollerezők száma. A kormány által készített Nemzeti Kerékpáros Stratégia is javasolja városi környezetben a védett, irányhelyes kerékpárforgalmi infrastruktúra fejlesztését, és követendő gyakorlatként mutatja be a pollerekkel való elválasztást – derül ki a cikkből.
Nyitókép (illusztráció): MTI/Balogh Zoltán