Ezekkel a javaslatokkal vágna rendet a repohárkáoszban a budapesti iparkamara
2023. május 18. 12:17
Több ezer fogyasztóval konzultáltak.
Már tavaly megénekeltük a Nagy Repoháború történetét az rtl.hu-n, amelyet a műanyag tokenes rendszer elleni elégedetlenkedés indított el. Azóta nem született egységes megoldás a fogyasztók és a vendéglátóhelyek, valamint a repoharas cégek problámáira, ám most a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara a Zöld Követ Egyesülettel javaslatcsomagot dolgozott ki, miután több mint 4500 fogyasztóval konzultáltak.
Sajtóközleményükben azt írják: a fogyasztók leginkább a repohár pénzre való visszaváltását preferálnák (akár készpénz, akár bankkártyás utalás formájában), a vállalkozók egy része ugyanakkor azt szeretné, ha egy egységes, digitális verzióval is rendelkező token rendszert is használhatnának. Mivel ebben a kérdésben egyelőre nem egyeztek meg az érintett felek, ezért a BKIK a fogyasztók által erősen preferált működési modellt tartalmazó ajánláscsomagot igyekszik minél több budapesti vállalkozással elfogadtatni.
A token rendszert preferáló vállalkozók egyik fontos érve az volt, hogy a repohárért befizetett, majd visszaadott pénzt nem lehet szabályosan, egyszerűen adminisztrálni. A BKIK adószakértői szerint a jelenlegi jogszabályi előírások alapján valóban nem teljesen egyértelmű, hogy a repoharak betétdíjas terméknek minősíthetők-e vagy van-e más egyszerű és szabályos adminisztrációs lehetőség a pénz bevételezésére és visszaadására. Ennek a kérdésnek a tisztázására a BKIK hivatalos állásfoglalást kért a Pénzügyminisztériumtól és a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól. A BKIK felkészült arra, hogy a válasz függvényében jogszabály-módosítást kezdeményezzen a helyzet megoldására.
Egyéb javaslataik a következőek:
- Az önszabályozásához csatlakozó vállalkozások a (Budapesti Repohár Munkacsoport piackutatása során megerősített) fogyasztói elvárásoknak megfelelően olyan repohár-rendszer működtetésére törekszenek, amelyben a repohár visszaadásához képest indokolatlan késés nélkül, maradéktalanul visszakapja a repohárra befizetett pénzét a fogyasztó.
- Azok az önszabályozásához csatlakozó vállalkozások, akik valamilyen okból mégsem szeretnének/ nincs lehetőségük beszedni és/vagy visszaadni pénzt, gondoskodnak arról, hogy a fogyasztónak lehetősége legyen díjmentes repohár használatra. Ennek módja lehet egy tudatos repohár-használatot elősegítő applikáció bevezetése, amely tudatos használat esetére biztosítja az ingyenességet.
- A repoharakat használó vállalkozások a nyitástól a zárásig folyamatosan jól megtalálható helyen, az észszerűen várható forgalmat gyorsan kiszolgálni képes kapacitással folyamatosan biztosítják a távozó vendégek számára a repohár visszaváltási lehetőséget.
- Minden repoharakat használó vállalkozás mind a helyszínen, mind az online felületein jól látható helyeken könnyen értelmezhető és a rendszer működését jól bemutató magyar - és ha szükséges angol nyelvű – információt helyez el az adott helyen működő repohár rendszerrel kapcsolatban.
- Az önszabályozásához csatlakozó vállalkozások mind a kommunikációjukban, mind további lehetséges eszközeikkel a repoharak helyes használatára ösztönzik a fogyasztóikat.
- Az önszabályozásához csatlakozó vállalkozások a jövőben időről-időre megosztják a tapasztalataikat a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarával. A kamara ezek alapján segíti elterjeszteni a legjobb gyakorlatokat, továbbá igény esetén továbbfejleszti jelen önszabályozási csomagot.
Nyitókép: MTI / Mónus Márton