Portfolio: Az Európai Bizottság vizsgálja a magyar autópályák ügyét
2023. április 12. 9:39
A panasz szerint a koncesszióban az alvállalkozói szerepet is csak egy szűk kör töltheti be.
Március végén derült ki, hogy a Nemzeti Koncessziós Iroda (NKI) nem titkolhatja tovább, hogy milyen feltételekkel adta koncesszióba a hazai autópályákat Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz köthető cégcsoportoknak.
A cég szeptember 1-én, két hónappal a megalakulása után vett át több mint 1200 kilométer autópályát át az állami közútkezelőtől. Akkor még nem lehetett tudni, hogy pontosan kik állnak a cég mögött:
A Szabad Európa január végén derítette ki, hogy a Magyar Közút teljes autópálya-infrastruktúrájáért kevesebb mint 18 milliárd forintot fizetett a sztrádákat 35 évig üzemeltető koncessziós vállalat. Az is bizonyossá vált, hogy a koncessziót Mészáros Lőrinc és Szíjj László cégei nyerték el.
A Portfolio értesülései szerint panasz érkezett az Európai Bizottsághoz a sztrádakezelés koncesszióba adása ügyében, jelenleg az előzetes értékelés zajlik, a magyar kormányt már tájékoztatást kérve meg is keresték az ügyben.
A lap úgy tudja, hogy versenyjogi panasz érkezett az Európai Bizottsághoz, mivel a koncesszióban az alvállalkozói szerepet is csak egy szűk kör töltheti be.
A Portfolio szerint Brüsszel nem a nyertes kiválasztását vizsgálhatja, hanem magát az eljárást, a versenyjogi aspektusokat elemezheti, valamint azt, hogy mennyire indokolt, hogy 35 évre adták koncesszióba a sztrádákat. Az építési beruházási koncessziók esetében gyakori, hogy a szerződéses időtartam öt évnél hosszabb, mivel a beruházás magas költségekkel jár, és hosszabb időre van szükség a megtérüléséhez, teszik hozzá.
Nyitókép: Beliczay László / MTI