Magyar Bálint: Orbán Viktor agymosási kérdésként kezeli az oktatást
2022. december 10. 9:24
A volt oktatási miniszter szerint ezt jelzi, hogy a belügyminiszter felügyelete alá helyezték a területet.
Magyar Bálint szociológus, volt oktatási miniszter a Népszavának adott interjújában elmondta, hogy világosan látszik, hogy Orbán Viktor pusztán rendészeti és agymosási kérdésként kezeli az oktatás ügyét.
Ezt bizonyítja az is, hogy a belügyminiszter felügyelete alá helyezték a területet.
– mondta Magyar Bálint, aki szerint a tanárok megzsarolt, kiszolgáltatott helyzetben vannak, épp ezért igazságtalan lenne erkölcsileg elítélni őket, ha nem vesznek részt nagyobb számban a megmozdulásokban. A volt oktatási miniszter ugyanakkor megjegyzi: minden tisztelet kijár azoknak, akik kockáztatnak és polgári engedetlenkedésbe kezdenek.
Magyar szerint a kormányzat különböző módszerekkel megpróbálja belőni, hogy a tanárok mekkora része kész az ellenállásra, és ha ez 4-6 százalék körüli, akkor arra a megállapításra jutnak, hogy könnyen le tudják nyomni őket, és még csak látszattárgyalásokat sem folytatnak.
Cinikusan célzott és adagolt megtorló intézkedésekkel operálnak. Még az is elképzelhető, hogy azokat a liberálisabb szellemű elit iskolákat, amelyek eddig feltörhetetlen védelmet jelentettek a kritikai gondolkodás számára, oly mértékben ellehetetlenítik az elbocsátásokkal, hogy működésük összeomlik, és gyámság alá lehet majd helyezni őket.
– taglalta a lapnak Magyar Bálint. Az oktatási rendszer újjászervezéséről elmondta, hogy a szükséges reformlépések három nagy kérdéskör köré rendezhetők.
- Az első a tankötelezettség visszaállítása 18 évre, és a 6+4+2-s pedagógiai szerkezet bevezetése. Véleménye szerint csak így szabadítható fel kellő idő a kompetencia-alapú oktatás számára.
- A második az autonómia biztosítása az oktatás szereplői számára az önkormányzati fenntartói társulások szervezeti rendszerében.
- A harmadik pedig a pedagógusok bérének felzárkóztatása a diplomás átlagbérekhez úgy, hogy egyrészt a bértömegnek legalább ötödét rugalmasan alkalmazható, mozgó bértömeg adná.
Utóbbi kapcsán elmondta, hogy a kezdő tanárok bérét már a munkábaálláskor versenyképessé kell tenni az egyéb diplomás bérekkel, véleménye szerint így lehet elérni, hogy tehetséges fiatalok a tanári pályát ne csak az áldozatvállalással azonosítsák.
Nyitókép: Bruzák Noémi / MTI