Másodfokon is megnyerte A család az család kampány miatt indított pert az RTL a Médiatanács ellen
2022. június 30. 18:46
A testület szerint csak éjszaka lehetett volna sugározni a szivárványcsaládokról szóló kisfilmet, mert az „tévútra” terelhette a kisebbeket. A bíróság egyebek közt a tudományos tényekre hivatkozva ezzel ellentétesen érvelt.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa még tavaly márciusban, állampolgári bejelentés alapján indított eljárást a Háttér Társaság A Család az család elnevezésű kampányának kisfilmje miatt, ami az RTL-en társadalmi célú hirdetésként volt látható. Erről a videóról van szó:
A Médiatanács azt vizsgálta, hogy a reklám megfelelt-e a gyermekvédelmi követelményeknek, vagyis, hogy jogszerűen sugározta-e a csatorna 5 és 21 óra között, vagy ezt csak később tehette volna meg, este 9 és hajnali 5 óra között. A testület arra jutott, hogy a társadalmi célú hirdetést csak éjszaka lehetett volna leadni. Azzal érveltek, hogy „a korhatári besorolás a gyermekek védelmét szolgálja az önmagáért felelős és a társadalmi együttélésre alkalmas személyiség kialakulását veszélyeztető műsorokkal szemben”. A Médiatanács szerint ezek közé sorolhatók azok a műsorok, amelyek olyan magatartásmintákat, világnézeteket vagy értékrendet támogatnak, amelyek „szemben állnak a társadalmilag elfogadott normákkal”. Ilyen érzékeny témának számíthat
- A halál ábrázolása,
- A családon belüli bántalmazás, konfliktusok és a feszültségek bemutatása, és mindezen belül a gyermekek helyzete, örökbefogadása,
- Az azonos nemű párok gyermeknevelésének kérdése.
A testület a döntést egyebek közt még azzal indokolta, hogy a kisebb gyermekek számára megértési nehézséget okozhat, a nagyobbakban pedig bizonytalanságot, illetve feszültséget, zavart kelthet, ha a családdal, gyermekneveléssel együtt tálalva találkoznak a homoszexualitással, mivel „valamennyi ártalom más módon károsíthatja a kiskorúak fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődését”.
A Médiatanács határozata ellen a Háttér Társaság és az M-RTL Zrt. is fellebbezett, a döntést pedig a Fővárosi Törvényszék áprilisban meg is semmisítette, ezt csütörtökön a Fővárosi Ítélőtábla másodfokon is helybenhagyta. A Törvényszék indoklásában kitért az Emberi Jogok Európai Bíróságának egy más ügyben hozott korábbi döntésére, amiben megállapították, hogy
semmilyen tudományos bizonyíték vagy szociológiai adat nem utal arra, hogy a homoszexualitás említése vagy a szexuális kisebbségek társadalmi státuszáról szóló nyílt nyilvános vita hátrányosan hatna a gyermekekre.
A Médiatanács úgy érvelt, hogy a társadalmi célú hirdetésnek olyan hatása lehet, hogy az veszélyezteti az önmagáért felelős és társadalmi együttélésre alkalmas személyiség kialakulását úgy, hogy hozzájárul a gyermekek „tévútra terelődéséhez”, „nem megfelelő irányba történő szocializációjához”. A Médiatanács a per során nem fedte fel, hogy pontosan mit ért „tévútra terelődés” alatt.
A Törvényszék azzal sem értett egyet, hogy a Médiatanács szerint a reklámban csak ellenségeskedő kommenteket olvasnak fel, miközben a társadalom véleménye ennél árnyaltabb.
A kommentek felolvasása után következő válaszok és magyarázatok ugyanis kellően reprezentálták azt az oldalt, amely a szűklátókörű, értetlen ellenségeskedéssel szemben nyitott, megértő és elfogadó, megfelelően ellensúlyozva a negatív hozzáállást, és átfogó képet kínálva a társadalomban előforduló szemléletekről, vitáról
– írta a Törvényszék az indoklásában.
Szerintük nem helytálló az az érvelés sem, hogy a kicsik nem értik, a nagyobbakban pedig szorongást és bizonytalanságot kelt a hirdetés. A Törvényszék indoklásában ugyanis azt írta, hogy azok a kisebb gyerekek, akik még nem fogják fel a reklám tartalmát, azokra nem is hat a kisfilm, a nagyobbaknak pedig szokniuk kell annyi feszültséghez, ami a reklámban megjelenik, hiszen „a teljes életet hasonló állapotok között kell majd ügyesen leélniük.”
Nyitókép: A család az család kampányfilm / Youtube