Tehetetlen az önkormányzat az épületeket eltakaró reklámhálókkal szemben
2022. január 11. 13:14
A hirdetéseket jelentik a kormányhivatalnak, de nem kapnak visszajelzést.
Szélmalomharcot folytat a II. kerületi önkormányzat a műemléki épületeket letakaró reklámponyvákat kihelyező cégekkel szemben – írta meg a Telex. Az önkormányzatnál olyan lakó is panaszkodott, akinek az ablakát akarata ellenére takarták le, és nem lát ki a reklámhálótól.
Őrsi Gergely, a kerület polgármestere szerint az óriási reklámmolinók városképi szempontból elfogadhatatlanok, és a kerületi rendelettel is ütköznek. Az önkormányzat folyamatosan dokumentálja ezeket a hirdetéseket és jelenti azokat a fővárosi kormányhivatalnál, de nem kapnak választ.
A reklámcégek arra hivatkoznak, hogy a kerület vonatkozó városképvédelmi rendeletét felülírja egy magasabb szintű jogszabály, a településkép védelméről szóló 2016-os törvény időközben módosított végrehajtási rendelete. A kormány a járványhelyzetre hivatkozva, a gazdaságélénkítés jegyében 2023-ig hosszabbította meg a szabályoknak nem megfelelő hirdetések leszerelésére adott határidőt. A döntésben a Telex szerint az is szerepet játszhatott, hogy 2017-ben a plakáthelyek jelentős része Simicska Lajos kezében volt, azóta viszont a kormányhoz köthető nagyvállalkozókhoz kerültek.
A hatalmas reklámmolinók építési reklámhálónak minősülhetnek, csakhogy a jogszabály szerint ezek olyan berendezések, amelyek egy építmény átalakításakor, vagy felújításakor a munkavégzést fedik el. A Margit körúti reklámhálók alatt viszont nyomát sem látni munkavégzésnek.
A kormányhivatal annyit válaszolt a Telexnek, hogy minden bejelentés esetén intézkednek, és az önkormányzatoktól kapott megkeresések ügyében minden esetben eljárást folytatnak le. Ha jogszabálysértést állapítanak meg, az érintetteket kötelezik a reklámhordozó eltávolítására, az viszont nem derült ki a válaszból, hogy történt-e ilyen. A polgármester szerint a kerületi önkormányzat nem kap visszajelzést a bejelentéseire.
A társasházak a portál szerint évente nyolcszázezer-egymillió forint körüli bevételre tehetnek szert a homlokzatra kifeszített reklámhálókból, amelyeken a reklámhelyet értékesítő és a reklámot felszerelő közvetítő cég 35-70 millió forintot is kereshet.
Nyitókép: MTVA / Bizományosi: Nagy Zoltán