Vádat emelhetnek a buszmegállóba hajtó, két embert halálra gázoló sofőr ellen
2022. július 8. 10:00
A rendőrség lezárta a nyomozást, megállapították, hogy a furgon futóműve és féke alkalmatlan volt a biztonságos közúti közlekedésre.
A rendőrség befejezte a 2020 szeptemberében buszmegállóba hajtó mikrobusz ügyében a vizsgálatot, közölte pénteken a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság.
A 2020. szeptember 4-én reggel, Cegléd határában, a 441-es úton, a Hetedik dűlő közelében buszmegállóba hajtott egy fehér Ford Tranzit. A furgon több embert – köztük gyerekeket is – elsodort. A balesetben ketten – egy 25 éves nyársapáti nő és 9 éves kisfia – haltak meg. Egy 9 éves kislányt életveszélyes, egy 7 éves kisfiút, egy 16 éves fiút, valamint a buszmegállóba hajtó sofőrt súlyos sérüléssel vitték kórházba.
A helyszíni szemle adatai szerint a furgon sofőrje nem vette észre időben, hogy az előtte haladó autó balra akar kanyarodni ezért fékez. Az ütközés elkerülése érdekében félrerántotta a kormányt, majd letért az útról, és a buszmegállóba hajtott, elsodorva a főként iskolába tartó várakozókat. A jármű végül egy fának csapódva állt meg.
A kisteherautó sofőrjét 2020 novemberében gyanúsították meg halálos közúti baleset okozása vétségével. A 32 éves férfi részletes vallomást tett. Elmondta, hogy az előtte fékező autó miatt lassított, amikor a furgon szitálni kezdett és fának ütközött. A történtekkel akkor szembesült, amikor kitápászkodott az összetört járműből. Állítása szerint nem volt fáradt, nem volt rosszul. Tudott róla, hogy a furgon fékje nem működött tökéletesen, de mivel kisebb sebességnél nem volt problémája, nem gondolta, hogy ekkora baj lehet belőle.
A kirendelt igazságügyi orvosszakértők szerint a 25 éves anya az elütéskor bordatörést, tüdősérülést, mellüregi vérzést szenvedett, 9 éves kisfiának létfontosságú belső szervei roncsolódtak menthetetlenül. A súlyosan sérült 9 éves kislány agyi sérülései, illetve a 16 éves fiú koponyaűri sérülése, valamint tüdőzúzódása maradandó fogyatékosságot és súlyos egészségromlást okozott.
Az igazságügyi gépjárműszakértő balesetelemzése szerint
a közel 420 ezer kilométert futott, 20 éves kisteherautó üzemi fékberendezése, rögzítő féke és első futóműve kifogásolható műszaki állapotban, biztonságos közúti közlekedésre alkalmatlan volt.
A vizsgálat nem tárt fel hirtelen bekövetkező műszaki hibát, karbantartási hiányosságokat viszont igen: a fékek kopottak voltak, a kézifék nem működött.
A baleset idején biztonsági övét az ülés mögött szabálytalanul rögzítő sofőr nem ivott, nem lépte túl a megengedett sebességet, a buszmegállóba 54-58 km/h-val sodródott be. A szakértő szerint
megfelelően működő fékrendszert használva vész-, és intenzív fékezéssel az előtte kanyarodni szándékozó gépkocsi hátsó része előtt megállhatott volna.
Az előírásszerű műszaki állapot és a figyelmes vezetés kombinációjával elkerülhető lett volna a tragédia.
A Pest Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztálya a halálos közúti baleset okozása vétségének megalapozott gyanúja miatt folytatott eljárást befejezte, az iratokat vádemelési javaslattal átadta az ügyészségnek.
Nyitókép: Pest Megyei Rendőr-főkapitányság / police.hu