XXI. Század

A Hungaroring története: az elvtársak furcsállták, a mogyoródiak gyűlölték, a miniszter attól félt, hogy főbe lövik miatta

rtl.hurtl.hu

2023. július 22. 13:08

1986, Monte-Carlo. Itt kezdődött a Hungaroring története, Bernie Ecclestone-nal – a Forma-1 akkori mindenható urával – és jóbarátjával – a Brazil Nagydíj versenyigazgatójával –, Rohonyi Tamással. A futamon határozták el, hogy egy minden ízében nyugati show-t hoznak a vasfüggöny túloldalára. A brit üzletember eredetileg a Vörös téren akarta megrendezni az autóversenyt, de az oroszok nem akarták felszedni a macskaköveket. Magyar üzlettársa ekkor javasolta neki Budapestet. Bár a politikai vezetés eleinte furcsán nézett a túlságosan is kapitalista sportra, amikor a brazil konzulátusról telex érkezett, már nem söpörhették szőnyeg alá.

„Most képzelje el, hogy egy szocialista államban egy nagy kapitalista vállalkozás idejön. Senki nem tudta, hogy mit kell ilyenkor csinálni” – emlékezett vissza Dávid Sándor újságíró a XXI. Század 2020-as adásában, Szondi Vanda és Szabó Biczók Szilárd filmjében.

A papírt ide oda tologatták, mígnem az a döntés született, hogy elhívják Ecclestone-t Magyarországra, aki első látásra beleszeretett Budapestbe. Egyik vacsorájánál KGB-sek magyaráztak neki, arról, milyen határokat nem léphet át a verseny megrendezése közben. „Kicsit bonyolult volt abban az időben, hiszen az én elképzelésem sokban különbözött attól, ami a szovjet elvtársak fejében volt akkoriban. Nem mintha panaszkodtam volna, csak mondtam néhány ostobaságot arról, hogyan vezetik ezt az országot. Mindhárman felpattantak és elmentek, de aztán visszajöttek. Folytattuk a beszélgetést és egy kedvező megállapodást tudtunk kötni” – idézte fel a történteket Bernie Ecclestone.

Több verzió is felmerült a Forma-1-es magyar helyszínéül, Ecclestone eredetileg a Városligetben akarta megrendezni a nagydíjat, úgy gondolta, hogy  a verseny idejére majd elköltöztetik az állatkert lakóit.

Végül Mogyoród mellett döntöttek. Bár a lakosok jó része ellenezte a Hungaroring megépítését, a politikai akarat elsöpörte a falugyűlés döntését. Mikorra minden engedélyt megkaptak az építkezésre, már csak kevesebb mint egy év volt hátra az első Magyar Nagydíjig, így a rohamtempó miatt a tervezés gyakorlatilag párhuzamosan folyt az építkezéssel. Hiába vontak be állami vállalatokat és csoportosítottak át pénzeket az építkezésre, a projektért felelős közlekedési miniszter így is izgult.

Urbán Lajos Rohonyi Tamásnak beszélt erről a Duna közepén, egy csónakban, azon aggodalmaskodva, hogy a magyarok nem tudnak autóversenyt rendezni. Rohonyi hiába bíztatta, hogy nem ördöngösség ez, bízzák csak rá, idehoznak pár embert a brazil versenyről, és megoldják.

„Tudod, a baj az, hogyha nem sikerül, engem főbe lőnek” – lamentált a miniszter. 

Mondtam neki, ez egy kicsit túlzás. De ő azt mondta, „nem túlzás, engem falhoz fognak állítani, mert ráköltöttünk erre nem tudom hány százmilliót, és ha ebből valami cirkusz lesz, én leszek érte a felelős” 

– emlékezett vissza Rohonyi Tamás.

Cirkusz lett, de a kivégzés elmaradt. A verseny iránt óriási volt a lelkesedés, a hivatalos adatok szerint az első Magyar Nagydíjra 150 ezer néző érkezett, nagyrészük keletnémet, lengyel és magyar volt. A futam előtti estén turisták kóvályogtak Mogyoród utcáin, és az ablakokon kiabáltak be szabad szobát keresve, hiszen akkoriban még nem épült ott szálloda. Az 1986. augusztus 10-ei futam azóta legenda lett. Azt mondják, aki ott volt, sohasem felejti el.

Hozzászólna? 

#XXI. Század#Sport#hungaroring#autóverseny#Videó#bernie ecclestone#forma-1#ma

Címlapról ajánljuk