Választás 2022

A többség nem hisz a kormány kampányszlogenjeinek

Nagy Attila KárolyNagy Attila Károly

2022. április 1. 12:13

Kevesen gondolják, hogy Márki-Zay Péter tényleg bevándorlókat telepítene az országba és eltörölné a rezsicsökkentést. Igazán hatásosnak csak a Magyarország előre megy, nem hátra szlogen bizonyult egy felmérés szerint.

A Závecz Research a 24.hu megbízásából készített közvélemény-kutatást: a résztvevőket a választási kampányban használt négy kormánypárti és két ellenzéki állítás igazságtartalmáról kérdezték, hogy kiderüljön, mennyire sikerült meggyőzni őket. Ezekről van szó:

  1. Márki-Zay Péter eltörölné a rezsicsökkentést.
  2. Márki-Zay Péter bevándorlókat telepítene be az országba.
  3. Márki-Zay Péter Gyurcsány Ferenc beosztottja.
  4. Magyarország előre megy, nem hátra.
  5. Orbán Viktor fél a vitától, ezért nem áll ki vitázni Márki-Zay Péterrel.
  6. Az elszabadult infláció azt jelzi, hogy megbukott a kormány gazdaságpolitikája.

A kutatás szerint a választók 48 százaléka nem ért egyet azzal, hogy Márki-Zay Péter eltörölné a rezsicsökkentést, ha győz az ellenzék. A kormánypártok állításával a megkérdezettek kevesebb mint egyharmada értett egyet részben vagy egészben, de még a fideszes szavazók jelentős része sem gondolja ezt az ellenzék kormányfőjelöltjéről.

A fideszes kampány másik fő állítása, ami szerint Márki-Zay Péter bevándorlókat telepítene be az országba, még az előbbinél is hatástalanabbnak bizonyult: a megkérdezettek 55 százaléka egyáltalán nem ért egyet az állítással, és kevesebb mint egyötödük gondolta azt, hogy a hódmezővásárhelyi polgármester tényleg migránsokat akar betelepíteni az országba.

Jobban bejött a kormánypártoknak a folyamatos gyurcsányozás, a megkérdezettek nagyjából azonos arányban (41 és 45 százalékban) értettek azzal egyet vagy ellenezték, hogy Márki-Zay Péter Gyurcsány Ferenc beosztottja lenne. Ebben a kérdésben a pártszimpátia döntőnek bizonyult: a Fidesz-szavazók szinte teljesen egyetértenek abban, hogy az ellenzéki oldalon Gyurcsány Ferenc volt miniszterelnök az igazi főnök, míg az ellenzéki szavazók szerint ez nincs így.

A kormánypárti kampány legütősebb üzenetének a Magyarország előre megy, nem hátra szlogen bizonyult a felmérés szerint: a teljesen vagy részben egyetértők aránya magasabb (42,6 százalék), mint azoké, akik nem értenek vele egyet (40,4 százalék). A pártszimpátia hatása itt is hasonlóképp mutatkozott meg, mint a gyurcsányos kérdésnél.

Az ellenzéki szlogen jobban teljesít

Ami az ellenzéki üzeneteket illeti, azok hatásosabbnak látszanak a felmérés alapján. Az elszabadult infláció és áremelkedések miatt a többség a kormányt okolja, egyetértve az ellenzéki állítással, ami szerint megbukott a kormány gazdaságpolitikája. A pártszimpátia azért ebben a kérdésben is erősen megosztotta a válaszadókat.

A megkérdezettek 51,5 százaléka értett egyet azzal, hogy Orbán Viktor fél kiállni Márki-Zay Péterrel vitázni, és csak a 37,8 százalékuk utasította el ezt az állítást, írja végezetül a 24.hu, hozzátéve, hogy a kormánypárti szimpatizánsok többsége nem hiszi, hogy erről lenne szó, míg az ellenzéki szavazók többsége egyetért vele, hogy a jelenlegi miniszterelnök tart a vitától.

Nyitókép: Nagy Attila Károly/rtl.hu

 

#Választás 2022#Belföld#závecz research#közvélemény-kutatás#szlogen#kampány#előre megy