Elég a Facebooknak annyit tudnia rólad, hogy fiatal férfi vagy, és eláraszt nőgyűlölő tartalmakkal
2024. július 26. 17:17
Mindannyian tapasztaltuk már, amikor a közösségi média megpróbálja lekövetni, mi az, amivel a legjobban le tudja kötni a figyelmünket: ha bővül a család, akkor egyszer csak azt vesszük észre, hogy kisbabás posztokkal van tele a falunk, ha jókat derülünk az állatos tartalmakon, ellepnek a kutyás-macskás videók, ha imádunk főzni, egyik kajás tartalom jön a másik után. De mi van akkor, ha a Facebooknak és az Instagramnak semmilyen tudása nincs a felhasználóról a korát és a nemét leszámítva, mert a profilokon semmilyen aktivitás nincs? Letesztelték, és aggasztó eredmény született.
24 éves, és férfi – ennyi személyes adatot árult el magáról a Guardian ausztráliai újságírója, aki teszt jelleggel egy új okostelefonról, új e-mail-címmel létrehozott egy Facebook- és egy Instagram-profilt. A Facebook hozzáfért a telefon típusához, és helyszínként azonosította Melbourne városát, de ezen kívül semmilyen lájk, komment, ismerős nem segítette az algoritmust, hogy vajon milyen hobbija, politikai nézete, humora, érdeklődése van a képernyő túloldalán ülő fiatal férfinak. Az Instagram annyival nehezítette a kísérletet, hogy az új felhasználókat az oldal arra kötelezi, hogy legalább öt fiókot bekövessenek: a legnépszerűbb ajánlott oldalak közül választottak néhányat, köztük a miniszterelnököt és egy híres ausztrál modellt.
Lássuk tehát, milyen irányba tereltek egy teljesen tiszta lappal induló profilt. A Facebook eleinte szitkom sorozatokkal kapcsolatos mémeket pörgetett be a hírfolyamba, valamint nagy elérésű online portálok híreit: megjelent a 7 News, a fiatal korosztályt megcélzó Ladbible és a Daily Mail bulvároldal. Aztán jöttek a Star Wars mémek, edzéssel kapcsolatos tartalmak és a „dudebro” típusú posztok.
Az angol szleng kifejezés a hipermaszkulin, homofób és szexista fiatal fehér férfiak gúnyos gyűjtőneve, akik valójában nagyon bizonytalanok a férfiasságukban, imádnak sportolni, bulizni, és nincsenek tisztában saját kiváltságos voltukkal.
A harmadik naptól megjelentek a hagyományhű katolikussággal kapcsolatos mémek, és egyre inkább kezdtek beszivárogni a szexista, nőgyűlölő tartalmak a hírfolyamba. Az Instagram „Felfedezés” felülete, ami a felhasználó érdeklődési köre alapján válogat tartalmakat, jelen esetben megtelt hiányos öltözetű nőkkel. Igaz, a feedet nagyrészt továbbra is ártalmatlan posztok uralták, Melbourne-nel és ételekkel, gasztronómiával kapcsolatos tartalmak jelentek meg.
A Guardian kérdéseket küldött a Meta anyacégnek, de hivatalosan nem reagáltak. Az ausztrál parlament közösségi médiát vizsgáló bizottságához benyújtott beadványában a Meta azt közölte: a platformjain megjelent tartalmak rangsorolásához számos algoritmust használnak, amelyek közül néhány segít abban, hogy jobban megértsék, milyen tartalmak keltik fel az emberek érdeklődését, és ennek megfelelően rendezik a hírfolyamokat. A cég szerint a személyes döntések és cselekedetek nagyban befolyásolják, hogy ki mit lát az oldalán. Azt írták:
A cél az, hogy az emberek a számukra legjelentősebb tartalmakat lássák, nem pedig az, hogy órákon át a telefonhoz láncoljuk őket.
Irány a manoszféra!
A Guardian által megkérdezett szakértők nem lepődtek meg a kísérlet eredményén. Ausztráliában és Írországban végzett korábbi kutatások a YouTube és a TikTok esetében is azt mutatták, hogy a fiatal férfiak és tinik profiljait a „manoszféra” tartalmai felé irányították: ez olyan online oldalak hálózatát jelenti, ahol a férfiak szexista, antifeminista, nőgyűlölő gondolatokat osztanak meg.
„Elég megalázó a férfiakra nézve, hogy az algoritmus azt feltételezi róluk, hogy szeretni fogják ezeket a nőgyűlölő mémeket” – jegyezte meg dr. Stephanie Wescott, a melbourne-i Monash Egyetem bölcsészet és társadalomtudományok szakának oktatója, aki ezeknek a férfi influenszereknek – lásd Andrew Tate, aki ellen Romániában nemi erőszak és nők szexuális kizsákmányolása miatt folyik eljárás – iskoláskorú fiúkra gyakorolt hatását vizsgálta. A szakértő szerint az online platformoknak válaszokat kell adniuk az algoritmus működésére.
Az Andrew Tate-hatás
A BBC cikke szerint már a brit rendőrség is riasztónak tartja az influenszerek által gerjesztett nőgyűlölet mértékét, szerintük az Andrew Tate-féle emberek a terroristákhoz hasonlóan radikalizálják a fiúkat és fiatal férfiakat.
Egy friss kutatás szerint az ausztráliai iskolákban felerősödött a fiúk szexista viselkedése a tanárnőkkel és lány társaikkal szemben, a szerzők szerint pedig ezért a toxikus maszkulinitást hirdető férfi influenszerek a fő felelősök – jegyzi meg a Conversationben megjelent cikkében két ausztrál kutató. Andrew Tate-re rengeteg fiú tekint bálványként, 2022-ben több mint száz olyan TikTok-csatornát találtak, amelyek gyakran népszerűsítették a kijelentéseit. Ezeket a fiókokat 5,7 millióan követték, a videóknak 250 milliós nézettségük volt.
Az egyik videóban például arról értekezik, hogy a nőknek bizonyos fokú felelősséget kellene vállalniuk, hogy elkerüljék a nemi erőszakot, egy másikban pedig „megkeseredett, hülye ribancoknak” nevezte azokat a nőket, akik nem akarnak gyereket.
A megoldás persze nem lesz gyors, sem egyszerű. Az online platformok felelősségvállalásától a neveltetésen át a környezeti hatásokig sok minden befolyásolhatja ezeket a viselkedési mintákat. A Conversation cikke is összességében arra jut, hogy a nőgyűlöletet és a nőkkel szembeni erőszakot nem az Andrew Tate-féle férfiak okozzák, de ezek az influenszerek segítenek a szexista hangok felerősítésében.
Kérdés, hogy a közösségi média fog-e változtatni az algoritmusok működésén, és lesz-e elegendő külső nyomás, ami a működésük átgondolására késztetheti a cégeket. Ausztráliában például már minisztériumi szinten foglalkoznak a közösségi média által terjesztett káros üzenetekkel, amelyek a szociális ügyekért felelős tárcavezető szerint megerősítik a káros és elavult nemi normákat.
Nyitókép: Illusztráció / pexels.com