Tudomány-Tech

Terjednek a veszélyes átverések – a magyar közösségi média is tele van önjelölt pénzügyi tanácsadókkal, akiket számtalan fiatal követ

rtl.hurtl.hu

2024. május 27. 15:42

Még illegális is lehet az, ahogy befektetéseket hirdet több influenszer is, akik a pénzügyi tudatosságra intés álcája alatt próbálnak rásózni fiatal követőikre zűrös pénzszerzési lehetőségeket.

A jelenleg egyik legnépszerűbb brit reality, a Love Island sztárja a hatóságok célkeresztjébe került azzal, hogy illegális valutaalapú befektetést hirdetett követőinek, számolt be az Independent. Az ország pénzügyi hatósága (FCA) egyszerre emelt vádat számos inflenszer ellen, ami fontos beszédtémává tette azt a kérdést:

mennyire lehet megbízni azokban az influenszerekben, akik pénzügyi tanácsokkal akarják behálózni gyakran fiatalokból álló követőbázisaikat?

Az úgynevezett finfluenszerek (tehát finance influenszerek) nemcsak a nyugati országban terjedtek el az elmúlt években, hanem itthon is. A hazai kriptoközösség egyik legismertebb alakja például Sebestyén Balázs lett, aki korábban arról beszél az rtl.hu-nak: a legtöbb pénzügyi befektető sikítófrászt kapna attól, hogy az összes megtakarítását kriptovalutában tartja, őt azonban nem riasztják el a nagy összeomlások sem.

Azonban Sebestyén Balázs tartalmaival ellentétben a celebeki sokszor bújtatottan próbálnak meggyőzni arról, milyen befektetéseket válasszunk. Gyakran a befektetés reklámozásáért kapnak pénzt, gyakran pedig nekik maguknak is érdekeltségük van a hirdetett pénzügyi cégekben.

De vannak olyan erőszakosabb csalók, akik például Beton.Hofit is betalálták: a rapper egy bitcoinos árverés áldozata lett. Feltörték Instagram-fiókját, és a nevében kezdtek el posztolni egy „fantasztikus befektetési lehetőségről”. Egy interneten terjedő, 100 milliós kriptós csalásnak lett az áldozata tavaly 14 ember is, akikből magas nyereséget ígérve szedtek el órási pénzeket. Az RTL Híradó erről az ügyről riportot is készített:


A TikTokon terjedő „fintokok” már két éve is nagyjából 10 milliárdos megtekintésnél jártak: ekkor azt írta az Index, hogy a probléma nem is az, milyen jól futnak ezek a videók. Sokkal inkább az a baj, hogy a felhasználók jelentős része nem tudja felmérni azok hitelességét, és hajlamosak tényként kezelni a hallottakat.

Egy kutatás szerint a Z-generációs felnőttek, azaz a 18–30 év közöttiek több mint harmada alkalmazott már a TikTokon kapott pénzügyi tanácsokat, míg képzett pénzügyi tanácsadóhoz csak 24 százalékuk fordult. Ha csak rákeresünk a „pénzügy” szóra a Tiktokon, számtalan tanácsadó videót találhatunk. A tömegben pedig nehéz egyértelműen megmondani, hogy ki a hiteles, óvatosságot észben tartó pénzügyi influenszer, és ki a nyerészkedő.

A TikTokon terjedő tanácsok azért is különösen veszélyesek, mert itt a nagyon kevés követővel rendelkező felhasználók is többmilliós megtekintést érhetnek el egy olyan videóval, amit felkap az algoritmus. Így nemcsak a profi, hiteles fiókok tanácsai jutnak el tömegekhez, hanem akár bármilyen kókler átverése is vírusként terjedhet.

Az sem segít, hogy a kriptotőzsdék, az online befektetési piac szereplői különösen aktívak a közösségi médiában, szívesen költenek óriási összegeket arra, hogy influenszereken keresztül reklámozzák a saját termékeiket.

Érdemes odafigyelni arra, hogy ha valaki „passzív bevételt”, „egy egyszerű trükköt”, vagy „forradalmi” kriptókat ajánl, akkor mennyire objektíven teszi azt.

Korábban a Reggeliben is szó volt a kriptós átverésekről. Pinke Attila kriptopiaci szakértő a gombaszám szaporodó valutákról azt mondta el: a befektetés nagyon új forma, ezért sokan még nem ismerik, ezt kihasználva pedig vannak olyanok, akik arra mennek, hogy becsapják a befektetni készülőket – sajnos még mindig elég nagy számban. Mit mond Sebestyén Balázs, a kriptovaluták nagy híve, és a szakember az új befektetési formáról? Tényleg megéri?


A Reggeliben Balogh Levente is elárulta, ő mibe fekteti a pénzét, valamint megosztotta véleményét a kriptopénzek világáról is.


Korábban arról is írtunk, hogy a kriptopénzek piacát még a magyar parlament is szabályozta: Fónagy János, a Nemzetgazdasági Minisztérium parlamenti államtitkára a jogszabályról elmondta, hogy az kiterjed a kriptoeszközök magyarországi kibocsátására, nyilvános ajánlattétel keretében történő kínálatára, bevezetésére a kereskedésbe, a kriptoeszköz-szolgáltatásokra, valamint a felügyeleti feladatokra. Erről bővebben itt olvashat.

A legnagyobb kriptós bukásokkal korábban hosszabb cikkben foglalkoztunk: olyan lufik is kidurrantak már, amelyeket korábban még Madonna, Neymar, vagy épp Snoop Dogg reklámoztak, és volt olyan károsult, aki százmilliókat is veszített.

Nyitókép: TikTok / Pixabay

#Tudomány-Tech#internet#közösségi média#pénzügy#tanács#Love Island#sztár#celeb#tiktok#átverés#kripto