Hatalmas napernyőt helyeznének el az űrben, hogy leküzdjék a globális felmelegedést

2024. február 11. 13:11

Az őrült ötlettel már komolyan foglalkoznak egyes tudósok, akik szerint minden lehetséges megoldást vizsgálni kell. Mások szerint az árnyékoló elkészítéséhez szükséges irdatlan erőforrást arra kellene fordítani, hogy a Földön fékezzük meg a klímaválságot.

A Föld légköre egyre forróbb, az emberiség pedig korántsem tesz eleget azért, hogy megállítsa ezt a folyamatot. Látszólag megoldást kínál erre a súlyos problémára az a javaslat, amit csillagászok és fizikusok kicsi, de egyre növekvő csoportja tesz magáévá, és ami akár sci-fi íróktól is származhatna: készítsenek egy óriási, a világűrben lebegő napernyőt.

A New York Times írt cikket az elképzelésről, amely szerint elég lenne, ha a Föld és a Nap között elhelyezett árnyékoló a napsugárzás két százalékát blokkolná: másfél fokkal lehűlne a bolygó, és az éghajlatváltozás következményei kezelhetők maradnának. Korábban ez az ötlet nem merült fel komolyan a tudományos eszmecserékben, de a klímaválság súlyosbodásával egyre nagyobb figyelmet kap.

A Utah-i Egyetem egyik tanulmánya annak lehetőségét vizsgálja, hogy port juttassanak az űrbe, ami megszűri a napsugárzást. Szapudi István, a Hawaii-i Egyetem csillagásza egy aszteroidához csatolt óriási napernyő tervéről készített tanulmányt. Izraeli kutatók pedig azt állítják, hogy már készen állnak az árnyékoló prototípusának megépítésére is.

A Yoram Rozen vezette kutatócsapat úgy számol, hogy a szükséges mennyiségű napsugárzás kiszűréséhez akkora árnyékolóra van szükség, mint Argentína, és a súlya legalább két és félmillió tonna lenne. Ezért sok kisebb árnyékolót juttatnának ki az űrbe, és 10-20 millió dollárra van szükségük, hogy megmutassák a világnak: működik a terv.

A szakértők viszont arra is figyelmeztetnek, hogy napernyő ide vagy oda, le kell állni a fosszilis tüzelőanyagok – szén, olaj, gáz – égetésével, amelyek a klímaváltozás fő okozói. A Föld átlaghőmérséklete már 1,2 fokkal nagyobb, mint az iparosodás előtt, és ha eléri a felmelegedés a másfél fokot, jelentősen megnő a szélsőséges viharok, aszályok, hőhullámok, erdőtüzek esélye.

Nem azt mondom, hogy ez lesz a megoldás, de szerintem mindenkinek dolgoznia kell minden lehetséges megoldáson

– mondta Szapudi István. Az ő elképzelésének megvalósítása dollárbilliókba kerülne, de szerinte ez még mindig jóval kisebb összeg, mint amennyit fegyverkezésre fordítanak a világon. „Szerintem elég jó üzlet megmenteni a Földet azért cserébe, hogy lemondunk a fegyverek tíz százalékáról” – mondta.

Susanne Baur német kutató, aki a napsugárzás megváltoztatásának modellezésével foglalkozik, ellenzi az ötletet. Szerinte egy ilyen árnyékoló csillagászati összegbe kerülne, és el sem készülne időben a globális felmelegedés üteméhez képest. Ráadásul egy napvihar, vagy aszteroidák megrongálhatják, ennek eredménye pedig hirtelen, katasztrofális következményekkel járó felmelegedés lehet. Az erre szánt időt és pénzt szerinte az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentésére, és a szén-dioxid légkörből való kivonására kellene fordítani.

„A Föld rendszerében, ha bármit megváltoztatunk, annak következményei lesznek” – mondta nemrég a Reggeliben a népszerű meteorológus, Pártai Lucia. Arról is beszélt, hogy milyen hatása lehet a Golf-áramlat leállásának.

Ürge-Vorsatz Diána klímakutató pedig arról a meggyőződéséről beszélt, hogy nem a technológia fogja megállítani a klímaváltozást.

Nyitókép: Science Photo Library / Getty Images