Tudomány-Tech

Nyakunkon a mesterséges intelligencia alkotta politikai reklámok – már magyar párt is próbálkozik a ChatGPT-vel

Nagy MartinNagy Martin

2023. május 8. 11:55

Amerikai republikánusok nemrégiben elkészítették az első olyan lejárató kampányvideót, amelyet teljes egészében képalkotó MI hozott létre. Megkérdeztük a magyar pártokat, használnak-e hasonló programokat, illetve tervezik-e a jövőben, és bár többen nem válaszoltak egyértelműen, kiderült, hogy a Momentumnak már előfizetése is van a ChatGPT-4 szolgáltatásaira. A Political Capital elemzője szerint az új technológiák alááshatják a politikusokba vetett bizalmat. 

Az elmúlt hónapokban sorra jelentek meg olyan reklámok, amelyeket részben vagy egészében képalkotó mesterséges intelligencia (MI) készített. A forradalmi technológiát azonban nemcsak horrorisztikus pizzareklámokhoz és Wes Anderson-féle fiktív Star Wars-filmelőzetesekhez lehet használni, hanem politikai befolyásolásra is.

Az MI által generált politikai hirdetések már az ajtón kopogtatnak, a kérdés csak az, hogy mennyire készültek fel ezekre a választók és a pártok. A technológia segítségével napról napra kifinomultabban lehet manipulálni, így 

egyre nehezebbé válhat megkülönböztetni a valós információkat a mesterséges intelligenciával készített propagandától.

Biden újraválasztásával rettegtetnek

Múlt hét kedden az amerikai Republikánus Nemzeti Bizottság (RNC) kiadott egy teljes egészében MI által készített politikai reklámot. Már korábban is készült hasonló, de az eset mégis példa nélkülinek számít: a történelemben először nem rosszindulatú vagy fizetett szimpatizánsok, hanem egy nagy politikai párt gyártott kampányfilmet mesterséges intelligenciával.

 

A videó egészen disztópikus képet fest arról, hogy a republikánusok szerint mi várhat a világra, ha Joe Biden elnököt újra megválasztják 2024-ben: bankcsődök, Kína lerohanja Tajvant, San Franciscót pedig blokád alá veszi a hadsereg, miután a város utcáit ellepik a bevándorlók, a bűnözők és a kábítószeresek.

A republikánus kampánycsapat ügyesen lovagolta meg a generatív mesterséges intelligenciára irányuló kiemelt figyelmet

– kommentálta a videót az rtl.hu-nak Berkes Rudolf, a Political Capital (PC) elemzője. Szerinte a videó népszerűsége jelzi, milyen irányba haladhat az amerikai kampány. Ahogy számos szakmában, úgy a politikai gépezetben is igyekeznek beépíteni az új, mesterséges intelligencia által megtámogatott eszközöket, így a ChatGPT-t vagy a Midjourney-t.  

Ennek a próbáját láthattuk az említett reklámfilmben, ami inkább az MI körüli médiahype-ot használta ki, mintsem a technológia fejlettségét demonstrálta

– tette hozzá Berkes.

Az alkotók állítják, a kampányklip minden illusztrációját olyan képgeneráló mesterséges intelligenciával hozták létre, mint az egyre ismertebb Midjourney. Persze tény, nem végeztek alapos munkát: a képsorok elsőre talán valódinak tűnhetnek, de többszöri megtekintés után teljesen nyilvánvaló lesz, hogy valami nem stimmel – annak ellenére, hogy a tartalom jól illeszkedik a republikánus szavazók elvárásaihoz. Érdemes hozzátenni, hogy a videó képi anyagát valóban MI generálta, ám a Vice forrásai szerint a kampányfilm forgatókönyvét, szövegét hús-vér emberek írhatták.

A PC elemzője szerint senki sem immunis a dezinformációra vagy a deepfake-re, még a szakembereket és a tájékozott internetezőket is könnyen megtéveszthetik az ilyen tartalmak. 

Ám fontosnak tartotta kiemelni: önmagában nem újdonság, hogy a pártok MI-t használnak kampányszövegek, hírlevelek, reklámfilmek készítésére, csak az új eszközök mindezt hatékonyabbá teszik.

Nem ma kezdődött

Az MI alkotta politikai hirdetés valóban új jelenség, de korábban is voltak hasonlóan manipulatív felvételek. Az Ukrajna elleni háború kezdete óta rendszeresen felbukkannak a közösségi médiában olyan hamisított videók, amik az úgynevezett deepfake technológiával készülnek: ezek mesterséges intelligencia segítségével hamis tartalmat illesztenek általában valamilyen eredeti mozgóképes alapanyagba.

Ez többnyire az arc lecserélésével vagy a szájmozgás, illetve a beszéd manipulálásával történik. Ilyen volt az a tavaly márciusi kamufelvétel, amelyen Vlagyimir Putyin orosz elnök békét hirdetett, vagy az a videó, amelyen Zelenszkij ukrán elnök látszólag Ukrajna fegyverletételéről beszélt. A hamisítók kreativitásától függően a deepfake-nek rengeteg fajtája lehet, léteznek a valódihoz megtévesztésig hasonló, csak alapos ellenőrzéssel lebuktatható videók is.

 

Érdemes megemlíteni, hogy Magyarországot sem kerülte el az átveréshullám: tavaly június végén Karácsony Gergely arról számolt be, hogy megkereste egy férfi, aki Vitalij Klicsko kijevi főpolgármesternek adta ki magát egy online videóhívásban. Ukrajna később megerősítette, hogy csalás történt „professzionális deepfake technológiával”, az imitátor ráadásul a budapesti főpolgármester előtt a berlini, madridi és bécsi városvezetőket is át akarta verni. 

Akkor mi változott?

A ChatGPT automatizált szövegalkotó programja tavaly novemberben indult el, és gyorsan ismert lett világszerte. Sokak szerint forradalmasíthatja az internetes keresést, hiszen másodpercek alatt képes válaszolni bármilyen kérdésre, de verseket és programokat is képes írni, valamint már letette a magyar középiskolai érettségit is. Nemrégiben azt is kipróbáltuk, milyen lenne, ha a ChatGPT írná a magyar politikusok beszédeit.

Ráadásul a technológia nemcsak szövegalkotásra jó, hanem képeket, sőt videókat is lehet készíteni vele, ami megkönnyítheti az online visszaéléseket, az álhírek és a dezinformáció terjedését. A Midjourney-t például március végén fizetőssé kellett tenni, mert túl élethű képeket készített

A programnak köszönhetjük többek között a pufidzsekis Ferenc pápa és a bilincsbe vert Donald Trump látványát is – a róluk készült „fotók” sokakat átvertek. Tény, a virális kamuképek visszaszorításához valószínűleg kevés lesz az a tíz dollár, amit a programhoz való hozzáférésért kell fizetni.

Magyar pártok és az MI

Megkérdeztük a magyar pártokat is, használnak-e kommunikációjukban szöveggeneráló, képalkotó vagy egyéb mesterséges intelligenciákat, illetve tervezik-e a jövőben kiaknázni a technológia adta lehetőségeket a kampányok során.

A DK Sajtóirodája a következő választ küldte:

A Demokratikus Koalíció nem használ mesterséges intelligenciát a politikai kommunikációjában. A mesterséges intelligencia használata jelenleg egy olyan mindenre kiterjedő, széleskörű szabályozást igényel az Európai Parlament részéről, melynek megalkotásában a Demokratikus Koalíció európai parlamenti képviselői is részt fognak venni.

 

Az LMP Sajtóosztálya is hasonlóan nyilatkozott:

Az LMP - Magyarország Zöld Pártja nem veszi igénybe a mesterséges intelligencia által nyújtott szövegírói és grafikusi szolgáltatásokat és a közelgő önkormányzati és EP-választás során sem tervezi használni azokat.

 

A Párbeszéd – ZÖLDEK válaszát azzal kezdte, hogy ma már aki akarja, az sem tudja megkerülni a mesterséges intelligenciát. A DK-hoz hasonlóan szerintük is különös óvatossággal kell eljárni a technológia politikai alkalmazásánál, ám azt ők sem árulták el pontosan, hogy használnak-e szöveg- vagy képgeneráló MI-t.

A közös döntésekben való részvétel, a politikai vélemény megformálása mélységesen emberi dolog, és annak is kell maradnia. Az MI komoly előnyökkel, ugyanakkor jelentős kockázatokkal is jár, ezért az átfogó és szigorú szabályozása elengedhetetlen

– közölték.

Az MSZP is válaszolt. A párt a „hétköznapi apróságok” szintjén kipróbál egyes funkciókat – elsősorban belső kommunikációs területen –, de jelenleg inkább a saját stábjuk és partnereik által fejlesztett megoldásokat használják. Mint írták,

az utóbbi hónapokban széles nyilvánosságot kapott megoldások általános, egyszerű feladatokra jó lehetőséget adnak, egyszerűbb szövegek, összefoglalók megírására alkalmasak, de bonyolultabb kihívásokra azért nem ez a válasz.

 

Hozzátették, a mindennapokban alkalmaznak olyan tanuló algoritmusokat, amiket akár MI-nek is lehet tekinteni. Nem derült ki egyértelműen, hogy a 2024-es európai parlamenti és önkormányzati választások előtt tervezik-e használni például a ChatGPT-t, mindössze annyit közöltek, hogy „a kampány során is természetesen használnak informatikai támogatást”.

A Momentum Mozgalom ugyanakkor közölte, hogy a pártban foglalkoznak a mesterséges intelligencia által felvetett kérdésekkel, lehetőségekkel és problémákkal.

A Momentum kommunikációs osztályának van előfizetése a ChatGPT-4 szolgáltatásaira

– árulta el Varsányi Áron, a párt sajtóreferense az rtl.hu-nak. 

Ám hozzátette, egyelőre a mesterséges intelligencia használata náluk „tesztfázisban van”, még ismerkednek a technológia előnyeivel és hátrányaival.

Amennyiben a jövőben találunk olyan feladatot, felhasználási lehetőséget, ahol hasznos segítségünkre lehet a mesterséges intelligencia, akkor annak használatától valószínűleg nem fogunk elhatárolódni és elzárkózni, akár kampányolás, akár kommunikáció, akár politikaalkotás területén

– tette hozzá a Momentum.

Cikkünk megjelenéséig a Fidesz, a Mi Hazánk Mozgalom és a Kétfarkú Kutya Párt nem reagált az rtl.hu megkereséseire. Ha válaszolnak, frissítjük a cikket.

Mit hozhat a mesterséges intelligencia az EP- és az önkormányzati választási kampányban? 

Berkes Rudolf szerint a ChatGPT-hez hasonló programok csak eszközt jelentenek, amelyek technikai értelemben vagy a hihetőség tekintetében hozhatnak ugyan új minőséget, de az ellenfelek lejáratása, a nagyon egyszerű üzenetek sulykolása változatlan marad. 

Nem titok, hogy a magyar pártok eddig is használták az MI megoldásait, amikor saját chatbotokat hoztak létre, vagy a Facebook algoritmusaival játszadoztak. Az új technológiák ugyanakkor veszélyt jelenthetnek:

Ha a választók nem tudják megkülönböztetni az emberek és az MI által készített üzeneteket vagy videókat, az még inkább alááshatja a politikusokba vetett bizalmat 

– állítja a Political Capital elemzője.

Ám hozzátette, jelenleg leginkább a beszélőfejek által röviden felmondott, animált videós tartalmak futnak, ezeket egészíthetik ki vagy válthatják fel a 2024-es választásokon a most előretörő technikák – utóbbi azonban kevéssé valószínű.

Nyitókép: GOP / YouTube

#Tudomány-Tech#mesterséges intelligencia#politikai reklám#joe biden#deepfake#demokratikus koalíció#momentum mozgalom#chatGPT#lmp#mszp#párbeszéd magyarországért#ai#ma