Tudomány-Tech

Mondjon Elon Musk bármit is, az önvezető Teslák egyelőre potenciális gyilkos robotok

Ignácz PéterIgnácz Péter

2023. február 16. 10:45

Egyelőre félrevezető az a szó, hogy önvezető: a Tesla robotpilótája halálos balesetek sorát okozza. A cégalapító Elon Musk alig győzi kivárni az időt, amikor emberek helyett csak a gépek fognak autókat vezetni az utakon. Víziója szerint minél hamarabb érkezik el az önvezető autók kora, annál több életet mentenek majd meg ezek a rendszerek. Egyelőre azonban még a tesztelés áldozatos időszakát éljük.

Ha csak Elon Musk nyilatkozatait nézzük, azt hihetnénk, hogy a Tesla „Autopilot”, azaz „robotpilóta” és „Full-Self Driving” (FSD), azaz „teljesen önvezető” néven reklámozott rendszerei mellett már nincs is szükség sofőrre, az autó képes önmagát elvezetni emberi beavatkozás nélkül. 

Ennek bizonyítására az autógyártócég vezetője már 2016-ban közzétett Twitter-oldalán egy videót, amin – félrevezető módon – úgy állították be a Tesla rendszerét, mintha az képes lenne tényleg teljesen önállóan elvezetni a járművet.

Azonban halálos balesetek sora bizonyítja, hogy a rendszer közel sem olyan biztonságos, mint ahogy az Musk magabiztos kijelentéseiből tűnik, és erre már az amerikai igazságügyi és közlekedésbiztonsági hatóságok is felfigyeltek.

A Reuters brit hírügynökség 2022 októberében jelentette, hogy az amerikai szövetségi főügyészség büntetőjogi eljárást indított a Tesla ellen az „önvezető” módban közlekedő autóik okozta balesetek miatt. Ezt február elején ezt a Tesla is megerősítette, és közölte, hogy az ügyészség iratokat kért be a cégtől.

Félrevezető önvezető

A Tesla kritikusai, az önvezető autók kifejlesztésén dolgozó cégek és szakértők, valamint közlekedésbiztonsági szervezetek évek óta félrevezetőnek és közveszélyesnek tartják a „teljesen önvezető” kifejezést a jelenlegi rendszerekre, amikre pontosabbnak tartják a vezetéssegítő rendszer elnevezést. 

Az önvezető szó használata ugyanis hamis biztonságérzetet ad a sofőröknek, akik azt gondolják, hogy nem szükséges folyamatosan figyelni az utat, és nyugodtan átengedhetik az irányítást a járműnek. 

tesla önvezető auto
A Laguna Beach-i Rendőrség által közreadott kép a rendőrautóba hajtott Tesla S-ről a kaliforniai Laguna Beachen 2018. május 29-én. Az önvezető módba kapcsolt Tesla sofőrje könnyebben megsérült, a rendőrautóban nem ült senki. Fotó: MTI/EPA/Laguna Beach-i Rendőrség

Szakértők szerint „teljesen önvezető” autónak csak azt lehet nevezni, amiben a sofőr akár nyugodtan el is aludhat, sőt még pedálokra és kormányra sincsen szükség. Az önvezető autók képességeit rangsoroló skálán ez az 5-ös szint. A Tesla rendszere azonban még csak a 2-es szinten van, azaz folyamatos felügyeletet igényel a sofőr részéről, akinek készen kell állnia arra, hogy bármikor átvegye az autó irányítását.

Musk az elmúlt években rendszeresen kinyilatkoztatta, hogy a Tesla „önvezető” rendszere „valószínűleg jobb, mint egy emberi sofőr”, és 2016 óta szinte minden évben elmondta, olyan jól állnak a fejlesztéssel, hogy „egy éven belül” a Teslák már valóban teljesen önvezetők lesznek. 2016-ban a cég még egy videót is közzétett, amin azt lehetett látni, hogy egy Tesla teljesen önállóan hajt autópályán és városi utcákon, és még le is parkol.

A videó azonban nem a valóságot mutatta. A New York Timesnak a cég két volt alkalmazottja 2021-ben elmondta, hogy 

a videó megrendezett volt, az útvonal 3D-s térképét előre beprogramozták az autóba, a tesztek alatt a vezetőülésben ülő sofőrnek többször is be kellett avatkoznia, és egy parkolási kísérletnél a jármű nekiütközött egy kerítésnek. 

A videó valójában csak azt mutatta be, hogy „milyen lehet” egy önvezető rendszer, és nem azt, hogy milyen az a valójában. Ezt 2022-ben a Tesla vezetéssegítő rendszerért felelős igazgatója, Ashok Elluswamy is elismerte egy bíróság előtt tett tanúvallomásban – jelentette január közepén a Reuters. 

Halottak és perek

Elluswamy egy olyan perben tanúskodott, amit egy 2018-ban történt halálos baleset miatt indítottak a cég ellen. A balesetben az Apple egyik mérnöke, Walter Huang halt meg, amikor az Autopilot rendszer több mint száz kilométeres sebességgel egyenesen nekivezette Tesláját egy sávelválasztó betontömbnek egy kaliforniai autópályán. Az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság vizsgálata szerint a balesetet a vezetéssegítő rendszer okozta, de felelős volt Huang is, aki az eset idején a mobilján játszott. Valamint az, hogy Huang túlságosan is megbízott a Tesla „önvezető” képességében.

Az „önvezető” Teslák első halálos balesete 2016-ban történt Floridában: az autó nem vett észre egy előtte keresztbe forduló kamiont egy autópályán, és fékezés nélkül nekiment. 

A balesetben az amerikai haditengerészet különleges alakulatának egyik volt tagja halt meg. A baleset azért történt, mert az autó érzékelői nem tudták megkülönböztetni az égtől a kamiont.

A Tesla rendszerébe vetett bizalmat azóta több halálos baleset is megrengette: az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság 35 olyan baleset kapcsán indított vizsgálatot, amikben a Tesla „önvezető” rendszerei is érintettek, ezekben 19 ember halt meg. 

2019. december 29-én például egy robotpilótával haladó Tesla a piros lámpa ellenére hajtott be egy kereszteződésbe egy autópálya végén Kaliforniában, nekiütközve egy Honda Civicnek, amelynek két utasa meghalt. Ugyanaznap Indiana államban halt meg egy nő, miután a Tesla, amiben férjével ült, fékezés nélkül nekiütközött egy autópálya szélén álló, megkülönböztető jelzést használó tűzoltóautónak. Hasonló esetek, amikor a Tesla robotpilótája nem vett észre autópálya szélén álló járműveket, köztük villogó rendőrautókat, többször is előfordultak.


A Tesla „teljesen önvezető” technológiája legutóbb egy nyolc autót érintő tömegkarambol okozásával került a hírekbe. A 2022 novemberében történt baleset azért történt, mert a Tesla egy ötsávos úton teljesen váratlanul és indokolatlanul lefékezett, és emiatt a mögötte haladók neki és egymásnak ütköztek. 

Igaz, olyan is előfordul, hogy egy súlyos baleset nem az önvezető rendszer hibájából történik, egy friss határozatában az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság megállapította, hogy a sofőr egyszerűen részeg volt, és a baleset után mászott át a hátsó ülésre.


A balesetben egy kétéves gyerek sérült meg. Az eset pár órával azután történt, hogy Musk a Twitter-oldalán közölte, hogy a „teljesen önvezető” rendszer már minden Tesla-tulajdonos számára elérhető.

Életveszélyes tesztelők

A gyakran nagy sajtóvisszhangot kiváltó balesetek kapcsán a cég azt szokta hangoztatni, hogy robotpilótás autóik sokkal biztonságosabbak minden más autónál, és ezt adatokkal támasztják alá. Szakértők azonban arra hívták fel a figyelmet, hogy a Tesla félrevezető statisztikákat használ, ami sokkal biztonságosabbnak láttatja „önvezető” autóikat, mint ami a valóság, és egyelőre nincs elég adat annak alátámasztására, hogy a Tesla – vagy bármely másik autógyártó – vezetéssegítő rendszere csökkenti-e a balesetek számát.

A balesetek ügyében a Tesla azzal szokott védekezni, hogy a cég nyilvánvalóvá teszi a vásárlóknak, hogy akkor is folyamatosan figyelniük kell az utat, ha be van kapcsolva a robotpilóta, vagy a „teljesen önvezető rendszer”, és kezüket a kormányon kell tartani, hogy bármikor be tudjanak avatkozni, így őket is terheli felelősség az ütközésekért. A cég ellen azonban több pert is indítottak, azt állítva, hogy a Tesla – és Musk – félrevezető kijelentéseket tesz a rendszerről, hamis elképzeléseket kialakítva az emberekben annak képességeiről.

Musk kritikusai szerint a milliárdos üzletember annyira hisz abban, hogy az önvezető autók sokkal biztonságosabbak lesznek az emberi sofőröknél, hogy azzal sem törődik, hogy kifejlesztésük közben hány ember halálát okozzák. Mert minél hamarabb érkezik el az önvezető autók kora, annál több életet mentenek majd meg ezek a rendszerek – szerinte.

tesla önvezető auto
Elon Musk nyilatkozik a sajtó képviselőinek a Tesla Gigafactory nevű gyárának építési területén a németországi Grünheidében 2020. szeptember 3-án. Fotó: MTI/EPA/Alexander Becer

A fejlesztéshez azonban rengeteg adat kell, és a cég ezért engedi, hogy gyakorlatilag bárki önkéntes tesztelő legyen, akinek van elég pénze az FSD megvásárlására. 

A kiforratlan, rengeteget hibázó rendszer valós körülmények között történő használata viszont etikai problémákat vet fel. A tesztelők ugyan önként vállalják annak kockázatát, hogy autójuk megölheti őket, de közben életveszélybe sodornak minden más közlekedőt is.

Megelőzik

A Teslának pénzügyi szempontokból is kiemelten fontos az „önvezető” funkció minél gyorsabb tökéletesítése. Musk 2022 nyarán egy interjúban kijelentette, hogy a cég „gyakorlatilag semmit sem ér”, ha nem tudják kifejleszteni a valóban teljesen önvezető autót. Az idő pedig nem nekik kedvez. A technológiai versenyben nem csak olyan számítástechnikai cégekkel kell megküzdeniük, mint a Google, hanem a nagy autógyártó óriásvállalatokkal is, amelyek összesen már több mint 75 milliárd dollárt költöttek el az önvezető autók kifejlesztésére. 

A Teslát pedig kezdik lehagyni. A Mercedes-Benz a világon elsőként érte el a 3-as szintet az önvezető rendszerével, aminél a sofőrnek már nem kell folyamatosan figyelni az utat, és megengedheti magának, hogy mondjuk filmet nézzen, vagy netezzen, miközben az autó önmagát vezeti. A Drive Pilot nevű rendszert 2022 óta lehet használni Németországban, és 2023 januárjában a német autógyártó bejelentette, hogy már az Egyesült Államokban is engedélyezték használatát. 

Nyitókép: A Tesla amerikai elektromosjármű-gyártó első európai gyára a Berlin melletti Grünheidéban 2023. január 3-án – Fotó: MTI/EPA/Filip Singer

#Tudomány-Tech#tesla#önvezető autó#elon musk