Tátott szájjal bámultuk, ahogy szárnyt szárnynak vetve suhannak a csodarepülők – fotókon az Alpok légi akrobatái
2022. szeptember 6. 14:42
A hétvégén az ausztriai Zeltwegben jártunk, ahol a legnagyobb közép-európai légishow fináléjában együtt repült a német, az osztrák és a magyar pilóta. Képes beszámoló az osztrák Airpower 2022 szombati napjáról, ahol többek között Majerik Máté főhadnagy is elkápráztatta a nézőket, és meglepetésvendégként tiszteletét tette egy 62 éves hadúr is.
Két év kihagyás után szeptember első hétvégéjén ismét megrendezték az ausztriai Zeltwegben az Airpower légiparádét. A kétnapos ingyenes rendezvényt, ami a szervezők – az osztrák fegyveres erők, a Red Bull és Stájerország tartomány – szerint Európa legnagyobb repülőbemutatója, idén tizedik alkalommal rendezték meg.
Az Alpok hegyláncai által minden oldalról körülvett Hinterstoisser katonai repülőtérre pénteken és szombaton 275 ezren látogattak ki, köztük nem kevés magyar is, kárpótolva magukat azért, hogy idén nem rendeztek Kecskeméten repülőnapot. A szervezők mottója – „Felhők felett” – szerencsére bevált, az időjárás végig kegyes volt a rendezvényhez: pár csepp szombat délutáni esőtől eltekintve zavartalanul bámulhatták a hotdogot majszoló és radlert kortyoló látogatók a statikus és dinamikus bemutatókat.
Az osztrák légishow-n húsz ország mintegy kétszáz repülőgépe és helikoptere vett részt. A földi kiállítósoron igazi kuriózumokat lehetett megcsodálni: Európába most először érkezett Xian Y-20 „Kunpeng” kínai nehéz katonai szállítógép, a török légierő hozott egy veterán McDonnell Douglas F-4E Phantom II vadászgépet, megszámolhatatlan szelfi készült a gyönyörű DC-3-sal, a német légierő Airbus A400M Atlas gépe pedig büszkén flexelt brutális turbólégcsavarjaival.
És ami azt illeti, a dinamikus bemutatóprogramra igazán nem lehetett panasz. A szervezők a rendelkezésükre álló időkeretbe igyekeztek annyi szóló- és csoportrepülést bezsúfolni, amennyit csak tudtak. Nem volt szinte egy perc lankadás, alibizés vagy üresjáték sem, egymást érték a kivétel nélkül igen színvonalas légi előadások. Magyar részről egy Mi-24 Hind csatahelikopter és egy Saab Jas-39 Gripen vadászgép tartott bemutatót, utóbbi pilótája, Majerik Máté főhadnagy kétszer is levegőbe emelkedett: a show elején és a végén is megmutathatta, mit tud. Másodjára ráadásul a légishow fináléjában jutott szerephez: öt sugárhajtású gép egyik pilótájaként repült kötelékben osztrák és német kollégáival, Gripenjével Eurofighter Typhoon, Panavia Tornado és Alpha Jet gépekkel szárnyt szárnynak vetve.
A dinamikus program meglepetést is tartalmazott: a szervezők pár nappal korábban jelentették be, hogy áthúz majd a repülőtér fölött az Egyesült Államok légierejének Boeing B-52H stratégiai nehézbombázója is. Délután kettő körül lehetett kiszúrni a hatalmas fesztávú, nyolc hajtóműves gép sziluettjét magasan a felhők felett, és három után nem sokkal meg is történt a ritkaságszámba menő, alacsony magasságú, méltóságteljes átrepülés. Az 1960-ban gyártott, már erősen ráncosodó, egykor Hadúr (The Warlord), ma Bombázó Bárók (Bomber Barons) névre hallgató Stratofortress jelenleg Angliában állomásozik, az ukrajnai háború miatt teljesít Európa fölött szolgálatot.
Volt valamiféle üzenetértéke is, hogy a 14 ezer kilométer hatótávolságú bombázó megmutatta magát 1500 kilométerre a dél-ukrajnai frontvonalaktól.
Hosszan lehetne még sorolni, hogy kik vettek részt az idei Airpoweren, a rutinos közönségszórakoztatóknak számító svájci Patrouille Suisse vagy az olasz Frecce Tricolori műrepülőcsapataitól kezdve második világháborús gyöngyszemeken (B-25 Mitchell, P-38 Lightning, Messerschmitt Me-262 Schwalbe replika, stb.) át a belga Steven De Vries vezérszázados Dream Viper F-16-osának kíméletlenül precíz repüléséig. Nehéz lenne minden egyes bemutatóról külön beszámolót, elemzést, kritikát adni, ezért inkább hagyjuk, hogy magukért beszéljenek a képek:
Nyitókép: Nagy Attila Károly / rtl.hu