Kultúra

Blake Lively ellen fordult az internet, pedig megkapta az év szerepét

rtl.hurtl.hu

2024. augusztus 18. 15:11

Coleen Hoover It ends with us – Velünk véget ér című könyve évek óta az eladási listák elején trónol, a rendkívül nehéz témát megjelenítő könyvből készült filmet idén mutatták be. A főszereplő Blake Lively nehezített pályán indult: idősebb, mint könyvbéli karaktere, a merész ruhaválasztásokkal pedig több rajongót is felbőszítettek. Ezek pedig még semmiségek is ahhoz képest, ami a film sajtókörútján történt.

2016-ban jelent meg Colleen Hoover It ends with us (Velünk véget ér) című könyve, amelyből 2019-re már több, mint 1 millió példány kelt el. 2021-ben aztán a TikTok hozta el másodvirágzását, amikor felkapta a platform könyvekre specializálódott alcsoportja, a Booktok. A könyv 2022-ben és 2023-ban az eladási listák élére került, már 32 nyelvre fordították le világszerte. Az It ends with us 

  • a Moly magyar könyves portálon 1499 értékelés mellett 93 százalékon áll cikkünk írásakor, 
  • a nemzetközi Goodreadsen pedig már több, mint 3,6 millióan értékelték, átlaga az ötpontos rendszerben 4,15. 
  • A Líra sikerlistáján jelenleg a második, a Bookline 2023-as, éves listájára pedig Hoover négy könyvével is felkerült
  • A New York Times fikciós bestsellerlistáján pedig 166 hete tanyázik, jelenleg is az első helyen. A harmadik helyen pedig a könyv folytatása, az It starts with us áll. 

Az It ends with us megtévesztő benyomást kelt a felületes szemlélőben. A megjelenése egy tipikus, romantikus regényre emlékeztet, de ez már a tartalomra utal: a tökéletes harmóniát sugárzó, rózsaszínes külső a szerelem és a társadalmi mobilitás mellett egy kényes és fájdalmas témát, a kapcsolati erőszakot, az érzelmi bántalmazást mutatja be. (Cikkünkben több spoiler nem lesz.) Hoover szülei bántalmazó kapcsolatának elemeit dolgozta fel, arról beszélt, hogy megírva a történetet, jobban átélte édesanyja nézőpontját.

A könyveknek masszív rajongótáboruk van, a Hoover nevére utaló #CoHo-videók pedig elöntötték a TikTokot, sokszor kissé színpadiasan bemutatva, hogy az olvasottak mit váltottak ki egyesekből:

@dianiss_mtz THE EPILOGUE THO!? I’m a chillona, so they ask me to record my reaction to “It Ends With Us”. This one hit close to home 😭 #itendswithusbook #ColleenHoover #FYP #soychillonaychingona ♬ Only Love Can Hurt Like This (Slowed Down Version) - Paloma Faith


Nem lehetett kérdés, hogy a sorozat első darabját megfilmesítik, de már a szereplőgárda, majd később a filmben használt ruhák is olyan heves ellenérzéseket váltottak ki a rajongókból, hogy a szerzőnek, majd a főszereplő Lily Bloomot alakító Blake Lively-nak is magyarázkodnia kellett. 

A könyvben Lily Bloom 23 éves, amikor találkozik későbbi férjével, az idegsebész Ryle-lal, azonban Blake Lively 37 éves, a férfi főszerepet alakító – egyébként a filmet rendezőként és társ-forgatókönyíróként is jegyző – Justin Baldoni pedig már elmúlt negyven. A rajongókat ez még úgy sem hagyta nyugodni, hogy a szerző kifejezetten amellett volt, hogy a történetet ne huszonévesekkel vigyék vászonra. Egy könyves találkozón azt mondta: „Amikor megírtam az It Ends With Us-t, a new adult [műfaj] nagyon népszerű volt.” Azért írt nagyjából főiskolás korú karakterek, mert erre szerződött, ezt a beszélgetésben nem tagadta. „Nem tudtam, hogy az idegsebészek 50 évig járnak iskolába. Nincs húszéves idegsebész” – vallotta be viccelődve, majd kiemelte, hogy a filmet arra használja, hogy kijavítsa tévedéseit, például a karakterek korát illetően. 

Olaj volt a kihúnyni sem tudó tűzre, amikor megjelentek az első képek a forgatásról:


 


A kritikusok szerint Lily Bloom a könyvben nem egy divatdiktátor, nincsenek méregdrága designer-táskái és nem úgy öltözködik, mint Joey a Jóbarátokból, amikor felvette Chandler ruháit:

@vivrelle Can’t wait to see the “It Ends With Us” movie! But until then, I’ll be borrowing bags inspired by Lily Bloom from Vivrelle! #vivrelle #itendswithus #blakelively #styletips ♬ original sound - Vivrelle


Majd felbukkant egy pletyka, amely szerint az outfiteket Blake Lively válogatta ki, aki egyébként ismert arról, hogy nyilvános megjelenéseihez sem veszi igénybe stylist segítségét. Ezzel némileg egybecseng, hogy Blake Lively már a bemutató körüli egyik sajtómegjelenésén elárulta, hogy a filmben megjelenő ruhák között felbukkannak saját darabjai, illetve férje zoknijai, ingjei és barátnője, Gigi Hadid modell ruhái is. Hoover, ahogyan Blake Lively-t, úgy a ruhákat is védelmébe vette, illetve kijelentette, hogy nem érdekli, hogy a filmben mibe öltöztetik a szereplőket. Szerinte a rajongók elhamarkodott következtetéseket vontak le: „Láttak néhány olyan ruhát, ami teljesen kiragadtak a kontextusból. Nem aggódom emiatt.” Ráadásul a ruhák nem kaptak fontos szerepet könyvében. „Egyáltalán nem emlékszem, hogy a ruhákat leírtam volna. Nem érdekel, hogy mi van rajtuk. Az én fejemben ez a beszélgetéseikről, a történetről szól” – fogalmazott.

Valami nagyon félrement

Ezek azonban csak megágyaztak a későbbi, jelentősebb felháborodásnak. Ugyanis amikor a színészek elindultak a film promóciós körútjára, Blake Lively viselkedése alapján úgy tűnt, mintha egy pehelykönnyű, romantikus vígjátékot reklámozna: a mozit például nagy, gyönyörű nyári filmként jellemezte, ruháiról, Louboutin-csizmájáról beszélt és azon viccelődött, hogy Taylor Swiftet rábeszélte, hogy ingyen adjon kölcsön egy dalt, majd kijelentette, hogy az egyik jelenetet férje írta. Ennek erős kontrasztot adott, hogy a rendező, illetve társfőszereplő Justin Baldoni a filmben feldolgozott súlyos témákról és azok érzékeny, felelősségteljes megközelítéséről beszélt. A közösségi médiában is megjelent ez a kettősség, az Instagramon a rendező a családon belüli erőszakra hívta fel a figyelmet, Lively pedig inkább saját brandjeit reklámozta.

A két főszereplő között sincsen rendben valami, ez is számos találgatásra adott okot. A film bemutatóján Lively nem volt hajlandó egy légtérben tartózkodni Baldonival. Annyira, hogy a filmet két külön moziteremben nézték meg. Aznap este a vörös szőnyegen egy újságíró azt kérdezte Baldonitól, hogy ez az ő estéje-e, mire azt a választ kapta: „Nem, ez nem az én estém. Ez az összes nő estéje, akiknek a filmet készítettük. Ez nem csak egy film a szerelemről és a reményről, nem zárkózunk el a film középpontjában álló témától, a családon belüli erőszaktól. Fel kell tennünk magunknak a kérdést: miért bántják így a férfiak a nőket?”.

Gyorsan terjedni kezdett az a klip, amelyben összehasonlították, hogy Lively és Baldoni hogyan kommunikáltak a filmről, illetve a kapcsolati erőszak témájáról: 

@evie.magazine The internet isn’t happy with how Blake Lively has been conducting herself in “It Ends With Us” PR, comparing her interviews to Justin Baldoni’s. After seeing interviews side-by-side, what do you think? #itendswithus #itendswithusmovie #itendswithusbook #blakelively #justinbaldoni ♬ original sound - Evie Girl Shop


A premieren Lively egy olyan Versace-ruhában jelent, meg, amelyet korábban Britney Spears viselt, ekkor arról beszélt egy riporternek, hogy ez milyen sokat jelent neki, majd a film üzenetére vonatkozó kérdésre azt válaszolta, hogy Lili Bloom nem csak áldozat, hanem vállalkozó, anya, barát és „senkit sem határozhat meg egy élmény, amit átél”. Márpedig igenis van olyan, hogy egy trauma meghatározza egy ember életét, ennek jogosságát elvitatni egy áldozattól – ráadásul nyilvánosan – felelőtlenség. 

@deadline #BlakeLively on the message she hopes survivors of domestic abuse and generational trauma take away from watching #ItEndsWithUs ♬ original sound - Deadline


A könyv valószínűleg azért is lett akkora siker, mert sok nő ráismert saját közvetlen vagy közvetett tapasztalataira, illetve mert átélhetően mutatja be, hogy a kezdeti rózsaszín ködből hogyan lesz napi pokoljárás, hogy mennyi harc vezet addig, míg valaki ki tud lépni ebből, hatalmas áldozatok árán. A film pedig jó alkalom arra, hogy a nők és a férfiak is jobban megértsék a kapcsolati erőszak dinamikáját. Az azonban nagyon nehezen értelmezhető, hogy a főszereplő összekötötte a film bemutatóját hajápolási márkája debütálásával, ami szintén rosszallást váltott ki sokakból. 

Mindez nem maradt visszhang nélkül, rengeteg kritikus bejegyzés és videó jelent meg, majd csaknem egy héttel a film bemutatója után Lively Instagramján megosztott egy nyilatkozatot, amelyben a családon belüli erőszakról írt, de sokaknak ez már túl személytelenül és túl későn jött. Lively a családon belüli erőszak áldozatai számára létrehozott forródrót elérhetőségét posztolta és arról írt, hogy az Egyesült Államokban minden negyedik 18 éves vagy annál idősebb volt már életében súlyos fizikai erőszak áldozata intim partner által. 

A párkapcsolati erőszak minden nemet érint, az Egyesült Államokban évente több mint 12 millió embert. Mindenki megérdemli a családon belüli erőszaktól mentes kapcsolatokat

– fogalmazott. Többen kommentelő is kiemelte, hogy furcsa helyzet, hogy egy nőt ért bántalmazásról szóló film kapcsán éppen a női főszereplő ellen fordul a közvélemény.

Mást akarhattak 

Több helyen is megjelent, természeténél fogva meg nem erősített pletyka szerint azért mérgesedett el a helyzet Lively és Baldoni között, mert a könyv megfilmesítési jogait birtokló rendező máshogyan akarta vászonra vinni a történetet, mint Lively és a háttérben ott serénykedő férje, Ryan Reynolds. Végül a stúdiónak a házaspár szája íze szerint megvágott anyagot adták át. Erre utal az is, hogy míg a poszter, amit Baldoni osztott meg Instagramján, sokkal inkább mutatja egy drámának a filmet, mint a végső, hivatalos poszter.

Ez itt az, amit Baldoni posztolt korábban:

Blake Lively-t utálja az internet, pedig megkapta az év leghálásabb szerepét
Forrás: Instagram

Ez pedig a hivatalos poszter:


Sok posztoló, kommentelő és TikTok-videós szerint Lively azért akarhatta virágosabb színben exponálni a filmet, hogy a Barbenheimer-jelenséget másolják. Tavaly szinte egyszerre került a mozikba Margot Robbie és Greta Gerwig Barbie-feldolgozása és Christopher Nolan Oppenheimer című filmje. Ez okozhatott volna problémákat, mégis mintha a két film egymást erősítette volna. Egyfajta trend lett, hogy társaságok rózsaszínbe öltözve ültek be a Barbie-ra, aztán átvonultak az Oppenheimerre vagy éppen egy társaság egyik fele az egyiket, a másik a másikat nézte meg – és nagyon sokan mindkettőt. Az It ends with us előtt nem sokkal mutatták be Ryan Reynold legújabb, kasszát robbantó filmjét, a Deadpool & Rozsomákot. Elképzelhető, hogy valami hasonlót szerettek volna előidézni, mint a Barbenheimer, de ezt csak feltételezni lehet, bizonyítani nem.

Ha önt vagy ismerősét erőszak éri a kapcsolatában, vagy ha valakiről úgy véli, emberkereskedelem áldozata lett, akkor hívja az Országos Kríziskezelő és információs Telefonszolgálatot a belföldről ingyenes 06-80-20-55-20 számon, vagy a nap 24 órájában ingyenesen hívható Áldozatsegítő Vonalat a 06-80-225-225-ös számon.

Személyesen az Önhöz legközelebbi Áldozatsegítő Központban kérhet segítséget, az Áldozatsegítő Központok címlistája itt található: http://vansegitseg.im.gov.hu

A NANE Egyesület bántalmazott nőknek és gyermekeknek szóló segélyvonala szerda kivételével minden hétköznap 18 és 22 óra között ingyenesen hívható a 06-80-505-101-es telefonszámon.

Nyitókép: Blake Lively az It Ends With Us bemutatóján 2024. augusztus 08-án Londonban. – Fotó: Jeff Spicer/Getty Images for Sony Pictures

#Kultúra#blake lively#it ends with us#családon belüli erőszak#érzelmi bántalmazás#ma

Címlapról ajánljuk