Uram, irgalmazz!: Bencsik András a sárba taposta Rákay Philip Petőfi-filmjét, dilettánsnak nevezve a készítőket
2024. március 29. 7:42
A Demokrata friss száma négy oldalon foglalkozik a hatmilliárd forintba került történelmi kalandfilmmel, Bencsik András főszerkesztő szerint Rákay Philip Petőfi-filmje „minden vonatkozásban rossz lett”.
Meglepően durva kritikát fogalmazott meg Bencsik András, a kormányközeli Demokrata hetilap főszerkesztője Rákay Philip Petőfi-filmjéről, vette észre a Magyar Hang. A jobboldali politikai magazin négy oldalon keresztül foglalkozik a Most vagy soha! című mozgóképes alkotással, a főszerkesztőn kívül annak öccse, Bencsik Gábor, valamint a lap újságírója, Pataki Tamás is elemzi a hatmilliárd forintba került történelmi kalandfilmet. (Cikkeik nem érhetők el a lap online felületén.)
A legsarkosabban Bencsik Gábor fogalmazott cikkében:
Ami nem történt, és ami így nem is történhetett volna, avagy miért nem szabad dilettánsoknak mozifilmet készíteni, vagy ha mégis, miért kell azt ártatlan embereknek megnézniük?
– ezzel a felütéssel indul a főszerkesztő cikke a Lóth Balázs rendezte, Szente Vajk és Rákay Philip producerségével készült Petőfi-filmről. Ezután a következő kemény sorokat vetette papírra a békemenetek egyik főszervezője:
Rossz dolog egy hazafiasnak szánt műalkotásról rosszat írni, de még annál is rosszabb egy ilyen műalkotást végignézni. Márpedig a Most vagy soha! című film minden vonatkozásban rossz lett, amit a rengeteg ráköltött pénz sem tesz elviselhetőbbé.
A Magyar Hang összefoglalója szerint Bencsik András leginkább azt sérelmezi, hogy a film a valóságoshoz képest teljesen máshogy, jóval kevésbé szerethetőnek mutatja az eseményeket. Bencsik szerint többek között az a baj, hogy
- a film első fele belefullad a sárba,
- Petőfi karaktere túl feminin lett,
- Szendrey Júliából pompásan kung-fuzó Lara Croftot faragtak,
- a Farkasch nevű fiktív ellenlábas olyan, mint egy nyugdíjas Jason Statham, akinek akár szurkolni is lehet, olyan remekül verekszik,
- Szendrey már március 15- reggelén tudja, hogy terhes, miközben fia jó eséllyel csak aznap este fogant meg.
Bencsik András kritkáját így zárta:
Elterjedt a hír a pesti szóbeszédben, hogy az alkotók már új filmtémát találtak: a mohácsi vészt. Uram, irgalmazz! Nem volt elég egyszer?
Bencsik András öccse, Gábor a fentiekhez képest mérsékeltebben kritizálja a filmet, pozitívumkjént említve, hogy nem spórolták ki belőle a díszleteket és a kosztümöt, és dícsérte a színészek alakításait. A film viszont szerinte egy másik történetet mesél el, mint amit a néző ismer. A harmadik kritikus, Pataki Tamás író-újságíró szerint a filmben a konfliktusnak nincs tétje, a történetnek nincsen katarzisa, a gonosz szereplő pedig jobb a jónál, írja a Magyar Hang.
Pár napja megkérdeztük a nézőket, miért akarták látni a filmet, és milyen érzésekkel távoztak a teremből:
Rákay Philip producer korábban arról beszélt, hogy a filmet ért negatív kritikák valójában neki szólnak, az alkotás nézői fogadtatása ugyanis minden várakozást felülmúlt, a vége főcím után rendszerint spontán tapsban törnek ki az emberek, fölállnak és könnyes szemmel ünneplik.
Az rtl.hu kritikáját itt olvashatja a filmről, így kezdődik:
Sok a sár Rákay Philip és alkotótársai 6,1 milliárd forintnyi állami támogatásból készült Petőfi-filmjében, belepi a korabeli pesti utcát, ráfröccsen arra, aki csak megfordul benne, és hát jó sokan megfordulnak benne, a sár pedig csak fröccsen a kissé díszletszerű, de azért dekoratív díszletvárosban. Jó kis sár ez, egyrészt igazinak tűnik, teljesen sárszerűnek, másrészt hazafias a természete, a gonoszokra többet fröccsen, mint a jókra.
Nyitókép: Rákay Philip kreatív producer, forgatókönyvíró a Most vagy soha! című történelmi kalandfilm díszbemutatója előtt Budapesten, a Cinema City Arénában 2024. március 13-án – Fotó: Máthé Zoltán / MTI