Kultúra

Így jutott el az olasz autótervező zsenialitása a vasfüggönyön túlra, a gyerekszobáktól a mozivásznakig – Marcello Gandini lenyűgöző munkássága képekben

Nagy Attila KárolyNagy Attila Károly

2024. március 20. 16:54

Az olasz autótervezés és dizájn a világ autóiparának kifordíthatatlan sarokköve ma is, de a 60-as, 70-es években egyenesen megkerülhetetlenek voltak a Bertone stúdió vagy a Pininfarina formatervező mesterei. A luxus sportautóktól kezdve a sorozatgyártott népautókig mindenütt ott volt a kezük nyoma, eljutottak a gyerekszobákba és a mozifilmekbe is. Közülük az egyik, ha nem a legkiemelkedőbb a nemrég, 85 éves korában elhunyt Marcello Gandini volt. Az alábbiakban az ő kivételesen gazdag életművéből, legtermékenyebb korszakából válogattunk.

Mint arról az rtl.hu is hírt adott, március 13-án, szerdán elhunyt Marcello Gandini, minden idők leghíresebb és legnagyobb hatású olasz autótervezője. Az élete végéig aktív legendás dizájnert 85 éves korában, otthonában érte a halál, váratlan távozása túlzás nélkül megrázta az autós világot.

Marcello Gandini 1965-ben lett a Bertone főtervezője a szintén világhírű Giorgetto Giugiaro után, és a legendás olasz dizájnstúdió tervezőasztalánál töltött 14 év alatt az ő ceruzája alól kerültek ki a korszak legnépszerűbb sportautóinak, ikonikus koncepcióautóinak formatervei. Gandini olyan különleges bélyeget hagyott a hatvanas-hetvenes-nyolcvanas évek autókultúráján, amihez foghatót nem is nagyon lehet vele egy szinten találni.

Gandini álmodta és rajzolta meg többek között a Lamborghini Miura, Espada, Urraco, Diablo és Countach, Alfa Romeo Montreal, Lancia Stratos, Fiat X1/9 és Ferrari GT4 ikonikus sportkocsik máig lenyűgöző vonalait. A kor leghíresebb vagy éppen legmeghökkentőbb koncepcióautóit, az Autobianchi A112 Runaboutot, a Lamborgini Marzalt, az Alfa Romeo Carabót, a Lancia Stratos Zerót és Sibilót is ő álmodta meg. De nem csak sportautókat vagy egyedi prototípusokat tervezett, az ünnepelt dizájner kezét dicsérik olyan hétköznapi autók is, mint az Autobianchi A112, az Audi 50, a Renault 5-ös, a Citroën BX, a Volkswagen Polo vagy a BMW E12 sorozat.

Ezeket lestük sóvárogva a vasfüggöny mögül

Közép-európai, magyar perspektívából Gandini alkotásai voltak a korszak autós vágyainak elérhetetlen netovábbjai. A puha diktatúra, a KGST autógyártása által leuralt kádári autópiac körülményeihez képest progresszívnek számító Autó-motor magazin rendszeresen beszámolt az Olaszországból érkező formatervezési bravúrokról, az újság címlapján rendszeresen szerepeltette Gandini futurisztikus kreációit is. 

marcello gandini bertone dizájn autotervező lamborghini miura countach alfa romeo carabo lancia stratos zero
Mik ezek? Űrhajók? Gandini alkotásai az Autó-motor címlapjain: Lancia Stratos Zero, Lamborghini Marzal, Lamborghini Marzal, Autobianchi A112 Runabout, Lamborghini Countach, Lamborghini Countach – Fotó: Nagy Attila Károly / rtl.hu

Nem is könnyű elképzelni, milyen lehetett, amikor a Merkúr állami autókereskedő cég várólistáján Moszkvicsra vagy Wartburgra áhítozó, a szovjet vagy NDK-s négykerekűért maszekban fusizó magyarok a körúti újságosbódé standján a Lamborghini Miura vagy Countach felfoghatalan vonalaival szembesültek. 

De Gandini művészete nemcsak a gulyáskommunizmus felnőttjeinek gondolataiba férkőzött be: a gyerekszobákba is eljutottak az olasz formatervezés csúcsteljesítményei. A Corgi, a Matchbox, a Playart, a Politoys kisautói, valamint ezek magyar licenszei, vagy éppen illegális, kisüzemi, fröccsöntött koppintásai egy egész generációnak voltak meghatározó játékai. 

marcello gandini bertone dizájn autotervező lamborghini miura countach alfa romeo carabo lancia stratos zero
Alfa Romeo Carabo kisautók (Politoys, Playart, Matchbox)  – Fotó: Nagy Attila Károly / rtl.hu
marcello gandini bertone dizájn autotervező lamborghini miura countach alfa romeo carabo lancia stratos zero
Lamborghini Miura kisautók (Playart, Matchbox, N/A, Tomica)  – Fotó: Nagy Attila Károly / rtl.hu
marcello gandini bertone dizájn autotervező lamborghini miura countach alfa romeo carabo lancia stratos zero
Lamborghini Marzal kisautók (Politoys, Matchbox)  – Fotó: Nagy Attila Károly / rtl.hu
marcello gandini bertone dizájn autotervező lamborghini miura countach alfa romeo carabo lancia stratos zero
Lancia Stratos Zero (Politoys), Autobianchi A112 Runabout (Matchbox), Lamborghini Countach (Matchbox), Lancia Stratos (Tomica), Lamborghini Diablo (Tomica) – Fotó: Nagy Attila Károly / rtl.hu

A mozivászon hősei

Gandini művészete a popkultúrára, azaz a világ filmművészetére is hatalmas befolyással volt, mozifilmek, tévésorozatok és -műsorok, videoklipek tucatjaiban tűntek fel az ő autói. 

A máig a valaha gyártott legszebb vonalú sportautónak tartott Lamborghini Miura az Internet Movie Cars Database (IMCDb) adatai szerint csaknem száz filmben vagy tévéműsorban tűnt eddig fel ilyen vagy olyan szerepben. Legismertebb közülük Az olasz meló című 1969-es olasz krimi, aminek szinte főszereplője egy csodás narancssárga Miura, de Woody Allen Amit tudni akarsz a szexről… című filmjében is meg lehet csodálni egy példányt a Lamborghini 1966 és 1973 között gyártott kétüléses, középmotoros legendájából.


Az 1974–től 1990-ig gyártott Lamborghini Countach közel kétszáz mozi- és tévéfilm, sorozat, autós műsor szereplője volt eddig, egyebek mellett a Miami Vice, az Ágyúgolyó futam vagy legutóbbA Wall Street farkasa tette halhatatlanná az első igazán modern szuper sportautó vonalait. Ez utóbbi mozifilm forgatása során két Countach modellt is használtak, az egyiket Leonardo DiCaprio karaktere összetörte, de még így is aukción versenyeztek érte a licitálók, és a másik is kalapács alá került tavaly:


A sort hosszan lehetne folytatni. A Lamborghini Espada és Urraco is több tucat mozgóképes alkotásban tűnik fel, és hogy a hétköznapi szériaautók közül is kiemeljünk valamit: a Volvo Tundra koncepcióautójából végül a Citroën által sorozatgyártott BX is rendszeresen feltűnt a filmvásznakon. 

Mindenképp említésre méltó még, hogy Gandini raliautója, a Lancia Stratos is jó pár filmben és tévéműsorban is szerepelt, míg a Stratos és a Countach közös őse, a Lancia Stratos Zero, a valaha megépített legfuturisztikusabb koncepcióautó (illetve az egyetlen példányban létező, 2011-ben a Sotheby's árverésén 761 ezer euróért elkelt dizájncsoda replikája) Michael Jackson filmjében, a Moonwalkerben jutott rövid, de emlékezetes szerephez:

Kiállítási tárgyak

Gandini autói máig főszereplői bármilyen autókiállításnak, autóipari show-nak szerte a világon. A Miurák, Countach-ok vagyonokért cserélnek gazdát autógyűjtők közt a legnevesebb árveréseken, az egyetlen példányban létező koncepcióautók és prototípusok pedig múzeumok féltett kincsei – elég, ha csak az Alfa Romeo Carabót említjük, ami a milánói Alfa Romeo múzeum alfája és omegája.

Az alábbiakban Marcello Gandini bámulatos életművéből 14 felülmúlhatatlan, megszállott és műkedvelő autórajongók számára egyaránt bakancslistás alkotást mutatunk be kiállításokon és múzeumokban készült fotóinkkal, két koncepcióautó – a szó szerint utolérhetetlen, azaz ritkán látható Marzal és Stratos Zero – kivételével.

Lamborghini Miura (1966)

Alfa Romeo Montreal (1967)

Lamborghini Marzal (1967)

Lamborghini Espada (1968)

Alfa Romeo Carabo (1968)

Autobianchi A112 Runabout (1969)

Lamborghini Urraco (1970)

Lancia Stratos Zero (1970)

Lamborghini Countach (1971)

Citroën GS Camargue (1972)

Ferrari Dino GT4 (1973)

Ferrari 308 GT Rainbow (1976)

Lancia Sibilo (1978)

Volvo Tundra (1979)

#Kultúra#képgaléria#marcello gandini#autótervező#autótervezés#dizájn#koncepcióautó#lamborghini#ferrari#alfa romeo#lancia#autó#sportkocsi#luxusautó#ma