Van Oscarod? Az semmi! Ebbe az elitklubba egy Oscar-díjasnak is alig van esélye belépni
2023. február 7. 14:50
Friss Grammy-győzelmével Viola Davisnek összejött az EGOT, ami az elmúlt 60 évben csupán 18 alkotónak sikerült. Nem elég ide sem egy Emmy, sem egy Grammy, sem egy Oscar, sem egy Tony, ezt a szintet, aminél nincsen feljebb az amerikai showbizniszben, csak mind a négy díjjal lehet átlépni.
A legjobb hangoskönyv kategória győztese jó esetben is csak egy mellékmondatot érdemel a Grammy-díjátadóról szóló beszámolókban, még akkor is, ha történetesen valamelyik hollywoodi előkelőség készít hangoskönyvet a saját memoárjából .
Csakhogy az idei év máshogy alakult: azzal, hogy Viola Davis a Finding Me című önéletrajzának hangos változatáért megnyerte a Grammy-t, a nagyszerű színésznő elérte, ami az amerikai showbiznisz történetében előtte csak tizenhét; igen, csak 17 művésznek sikerült.
I just EGOT
– tört ki az öröm Davisből a díj átvételekor, és ezzel alighanem új kifejezés született. Egy olyan kifejezés, amit csak nagyon kevesen állíthatnak magukról.
Davis már azzal történelmet írt, hogy 2014-ben első színes bőrű színésznőként elnyerte a legjobb drámai tévésorozat női főszereplőjének járó Emmy-díjat a Hogyan ússzunk meg egy gyilkosságot? című szériáért. Davis, akit a legtöbben talán a Suicide Squad – Öngyilkos osztag kőkemény Amanda Wallerjeként ismernek, ekkorra már két Tony-díjat is magáénak mondhatott; a másodikat a Kerítések című darabért kapta, amiben Denzel Washingtonnal játszott együtt a Broadway-n.
Washingtonnak olyannyira megtetszett August Wilson színdarabja, hogy gyorsan filmet is rendezett belőle: a főszerepeket ismét ő és Davis játszották, és a színésznő ezzel az Oscar-díjat is kipipálhatta.
2023-ban aztán a Grammyt is megkapta.
És ha valakinek van Emmyje, Grammyje, Oscarja és Tonyja, akkor már csak a díjak kezdőbetűjét kell összerakni, és kijön az EGOT.
Az első, aki ilyen magasra ért, a Rodgers & Hammerstein szerzőpáros egyik fele, Richard Rodgers zeneszerző volt, aki állandó alkotótársával olyan klasszikus musicaleknek volt az atyja, mint A muzsika hangja, a Molnár Ferenc Liliomjából készült Carousel, az Oklahoma! vagy a South Pacific. Ez már önmagának elég lenne a többszörös halhatatlansághoz, de Rodgersnek egy Emmy-, két Grammy-, egy Oscar- és öt Tony-díjával 1962-ben az EGOT is összejött, elsőként a világtörténelemben.
Rita Morenónak 15 évvel később lett teljes a díjgyűjteménye. A Puerto Ricó-i születésű, 91 éves színésznő 1962-ben kezdte a nagy menetelést, amikor a West Side Story Anitájaként elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Oscart.
Az csak természetes, hogy Spielberg 60 évvel későbbi remake-jében is feltűnt egy kis szerepben, míg az Anitát alakító Ariana DeBose-t szintén Oscarral jutalmaztak, csak úgy, mint anno Morenót. Az EGOT 1978-ban jött össze a színésznőnek: ekkorra már csak egy Emmy hiányzott a kollekcióból, amihez elég volt a Rockford nyomoz című krimisorozat egyik epizódjában feltűnnie James Garner partnereként.
De hol maradnak a brit színészóriások?
Azok a színházban és filmen egyaránt tökéletes nagyságok, akik az anyatejjel szívják magukba Shakespeare-t, előkelő akcentusuk előtt pedig Hollywood urai és úrnői is ájult tisztelettel borulnak le. Az ő EGOT-jaikkal mi a helyzet?
Fájdalom, a múlt század angol színházi triászából Sir Laurence Oliviernek és Sir Ralph Richardsonnak sem jöhetett össze minden, a csapat megmentőjének végül a harmadik nagyágyú, Sir John Gielgud bizonyult.
Hamlet, Macbeth és Lear király értő alakítójának bizonyára meg sem kottyant a bohém amerikai playboyt (Dudley Moore) pátyolgató brit komornyik szerepe, mindenesetre az Arthur című komédia lakájalakítása hozta meg Gielgudnak az Oscar-díjat.
Persze, tudjuk, az Oscart nem feltétlenül egy pályafutás legnagyobb alakításáért adják, a díjak odaítélésében számos iparági tényező is szerepet játszik, ami persze semmit nem von le Sir John aranyozott szobrának értékéből.
Ekkorra már volt is egy Grammyje (egy Shakespeare-szövegekből összeállított albumért) és egy Tonyja is, utóbbit a Big Fish, Little Fish című színdarabmegrendezéséért kapta, amely egyike volt az első olyan Broadway-produkcióknak, amely nem riadt vissza a homoszexualitás ábrázolásától. 1991-ben az Emmy is összejött a Summer's Lease című minisorozatért.
Abban nincs vita, hogy a Római vakációért Audrey Hepburnnek járt az Oscar, különösen, ha azt nézzük, hogy a palotából meglógó hercegnő és a kékvérű kisasszonyt Vespán fuvarozó újságíró (Gregory Peck) tündérmeséje az elmúlt 70 évben mit sem vesztett népszerűségéből. Miközben már a tavalyi Oscar-győztesekre is nehéz emlékezni.
A Római vakáció után Hepburn gyorsan eljátszotta Ondine-t, a vízi nimfát a Broadway-n, kapott is érte egy Tonyt, a másik két díjat azonban már csak posztumusz ítélték neki. 1993-ban, a halála évében Emmyvel tüntették ki a világ legszebb kertjeit bemutató tévésorozatáért, a Grammyt pedig rá egy évre, egy meselemezért nyerte el.
Szellemek, díjak és Hitler tavasza
Ha valamiért a Ghost című filmre gondolunk, két dolog majdnem biztos, hogy beugrik: az egyik Patrick Swayze és Demi Moore sokat parodizált agyagozós jelenete, a másik Whoopi Goldberg frenetikus komédiázása.
Kevésen múlott, hogy csak a lírai agyagozás szerepeljen a filmben, de Goldberg nem.
A producerek ugyanis attól féltek, hogy a nagyszerű komika elvonja a figyelmet az élők és holtak érzelmeinek bő áradásáról. Patrick Swayze azonban nem engedett, és csak akkor volt hajlandó eljátszani a főszerepet, ha Goldberg alakíthatja a médiumot.
Az eredmény közismert, az agyagozás és Goldberg halottakkal folytatott társalgása telitalálatnak bizonyult. Járt is az Oscar a színésznőnek, aki stand up komikusként már begyűjtött egy Grammyt, a két hátralévő díjat pedig talk show-házigazdaként és a Thoroughly Modern Millie című musical producereként kapta.
Mel Brooks is komikusként jutott a csúcsok csúcsára. A 96 éves legenda nem pihen, 95 évesen kiadta az önéletrajzát, idén pedig új sorozattal jelentkezik. De amiért mindennél jobban szeretjük, azok a fergeteges Mel Brooks-vígjátékok: a Producerek, a Fényes nyergek, az Ifjú Frankenstein és igen, még az Űrgolyhók is.
Brooksnak már legelső rendezésével, a Producerekkel sikerült egy-két tabut ledöntenie: a Springtime for Hitler című musicaltől tuti bukást remélő Broadway-producerekről szóló fekete komédia a hatvanas években sokak érzékenységét sértette, de a legtöbben térdüket csapkodva röhögtek.
Főleg, amikor a filmben rákezdenek a „Springtime for Hitler and Germany / Deutschland is happy and gay / We're marching to a faster pace /Look out! Here comes the master race” strófára. Amelyet természetesen maga Mel Brooks írt.
Brooks gagmanként, komikusként, poén- és forgatókönyvíróként végigjárta a létező valamennyi hollywoodi ranglétrát, és végül rendezni kezdett. A Producerek forgatókönyvéért rögtön kapott egy Oscart, harminc évvel később pedig három Emmyt is begyűjtött a film alapján készült musicalért.
Brooks komikus előadóként is sokakat megnevettetett. Híres szkeccse volt Carl Reinerrel a 2000 éves ember: Brooks alakította a címszerepet, míg Reiner a 2000 éves aggastyánt meginterjúvoló újságírót. Közös albumukért 1998-ban kaptak is egy Grammyt. Emellett Mel Brooksnak van négy Emmyje is, közülük hármat a Megőrülök érted című tévésorozatban való vendégszereplésért kapott.
További EGOT-győztesek: Jennifer Hudson, Alan Menken, John Legend, Andrew Lloyd Webber, Tim Rice, Robert Lopez, Scott Rudin, Mike Nichols, Jonathan Tunick, Marvin Hamlisch és Helen Hayes.
Nyitókép: Kevork Djansezian/Getty Images for The Recording Academy