Kultúra

Íme 17 bizonyíték, hogy régen minden jobb volt

Nagy Attila KárolyNagy Attila Károly

2022. április 23. 14:53

A Magyar Nemzeti Galéria fantasztikus art deco kiállításáról ezúttal olyan használati tárgyakat, divatcikkeket, műalkotásokat mutatunk, amelyek éteri stílust vittek a 20. század elején a polgári hétköznapokba. Tegyük a kezünket a szívünkre: hol vagyunk ma ettől a magától értetődő eleganciától?

Mint arról korábban már beszámoltunk, Art Deco Budapest – Plakátok, tárgyak, terek (1925-1938) címmel kiállítás nyílt a Magyar Nemzeti Galériában (MNG). Az augusztus végéig látható tárlat több mint 130 plakáton és más műtárgyon keresztül idézi meg az 1920-as, 1930-as évek Budapestjének vizuális kultúráját, amire a kifinomult, elegáns art deco stílus alaposan rányomta bélyegét. Legutóbbi cikkünkben 25 pazar plakátművészeti alkotást mutattunk be, válogatásunk középpontjában a 20. század elejének modern és emancipált nőideáljával. Ezúttal a kiállítás másik erősségére fókuszálunk.

A kiállítás gerincét az Országos Széchényi Könyvtár plakáttárának és az MNG grafikai gyűjteményének art deco plakátkollekciója szolgáltatta, de a kiállítás rendezői és kurátorai úgy gondolták, hogy a plakátok mellett érdemes néhány különleges műtárgyat is bemutatni a korszakból. A kis részben magángyűjtőktől, de főleg az Iparművészeti Múzeumtól és a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumtól kölcsönkapott hétköznapi tárgyak jól szemléltetik, hogy milyen átfogó hatással volt az art deco mint életstílus és ízlésvilág a hétköznapi tárgyakra, ruhadarabokra is.

Az art deco ugyanis nem volt igazán elkülönülő művészeti stílus, nagyban táplálkozott a szecesszió, az avantgárd, a Bauhaus, a futurizmus, a kubizmus művészi örökségéből, könnyed minimalizmussal ötvözve ezek főbb jellegzetességeit. Az art deco a világon mindenütt, így Magyarországon is hódított, elsősorban a nagyvárosi középosztály körében. Markáns művészeti hullámként az iparművészetben, a formatervezésben, a dekorációs jellegű alkotásokban is egyeduralkodó tudott lenni a  20. század első évtizedeiben. Ez praktikusan azt jelentette, hogy az átlagos polgári otthonok leghétköznapibb használati tárgyai is magukon viselték az art deco stílt.

Ha ma körülnézünk egy átlagos háztartásban, elég nehezen találunk olyan használati vagy akár dísztárgyat, amire nyugodtan rá lehetne mondani, hogy magán viseli a kétezres évek meghatározó stílusát, hogy általa észrevehetően jelen lenne a kortárs művészet a lakás falain belül. Pedig 80-100 évvel ezelőtt ez volt a helyzet. Még az olyan pimf dolgok, mint egy reklámzacskó vagy bonbonosdoboz is átgondolt művészeti tervezés eredményeképp élték a tárgyak életét. Tegyük a kezünket a szívünkre: hol vagyunk ma attól a magától értetődő otthoni eleganciától, amit a századelő art decós használati tárgyai képviseltek? Az alábbi 17 csodás tárgy azt bizonyítja, hogy elég messze.

Ifj. Richter Aladár: Vitéz cigaretta csomagolása, 1935 (papír, nyomdai technika) – Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum, Ltsz. KT.90.26.1–2.
Thekla Harth–Altmann: Asta Nielsen dán némafilm–színésznő (feltehetően), Rosenthal porcelángyár, Selb. Kisplasztika formaterv (porcelán, máz alatt színesen festett) – Iparművészeti Múzeum, Ltsz. 58.968.1
Tüdős Klára: estélyi ruha kabátkával, 1938 (taft, posztó) – Iparművészeti Múzeum, Ltsz. 93.42.1–3.
Konecsni György: „Matyó” bonbonos doboz, 1930–as évek (papír, nyomdai technika) – Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum, Ltsz. KT.91.119.1–2.„
Ismeretlen alkotó: női kalap, 1920–1930 (zsenília, fekete fólia, toll) – Iparművészeti Múzeum, Ltsz. 81.141.1
Marcsinyi Jenő: női táska, 1930–1940 (bőrbélés, gyíkbőr, moiré bélés) – Iparművészeti Múzeum, Ltsz. 79.212.1–3.
Ismeretlen alkotó: női kalap, 1920 körül (filc) – Iparművészeti Múzeum, Ltsz. 79.212.1–3.
Orion Rádiógyár (Orion Villamossági Zrt., Budapest): Orion 99G zeneszekrény, 1936–1938 (fa, fém, üveg) – Sík Béla gyűjteménye
Liszkai Kováts Zoltán: Agaras nő, 1930–as évek (bronz) – Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria, Ltsz. 56.401–N
PÓK, reklámzacskó, 1930–as évek (papír, nyomdai technika) – Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum, Ltsz. KD.978.1.1
Rácz Harisnya kötöttáru, reklámzacskó, 1930-as évek (papír, nyomdai technika) – Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum, Ltsz. KD.2010.21
Ismeretlen alkotó: Fekete–fehér–színes cikkcakkmintás női délutáni ruha, hozzávarrt kis boleróval, 1930–as évek második fele (gyűrt műselyem zsorzsett) – Budapesti Történeti Múzeum – Kiscelli Múzeum, Ltsz. Tx.71
Kaesz Gyula és Lukáts Kató: bárszekrény, 1935 körül (tiszafa, cseresznyefa, diófa és szemesjávor borítás) – Pozsgai Imre magángyűjteménye
Lukáts Kató: Bonbonos doboz a bécsi Altmann&Kühne cukrászda számára, 1930 körül (papír, nyomdai technika) – Iparművészeti Múzeum, Ltsz. 91.191.1
Schlaggenwaldi porcelángyár (Horni Slavkov): teáskészlet, 1930 körül (porcelán) – Iparművészeti Múzeum, Ltsz. 86.220.1–4
Karl Palda üveggyár, Novy Bor (Haida, Észak–Csehország): likőröskészlet, 1930 körül (színtelen üveg) – Iparművészeti Múzeum, Ltsz. 85.396.1–2.1–6
RADEA (Hug Guerlain) púderdoboza, 1930-as évek közepe (papír, nyomdai technika) – Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum, Ltsz. KT.211.186.3


Fotók: Nagy Attila Károly/rtl.hu

#Kultúra#magyar nemzeti galéria#art deco#kiállítás#műtárgyak#ma