Eszenyi-ügy: a Vígszínház egyik színésze közzétette a vizsgálati anyagot
2022. január 9. 20:03
Lengyel Tamás közérdekű adatigénylés során jutott a dokumentumokhoz. Az érdemi részek cenzúrázva vannak, de így is sok a drámai részlet.
Eszenyi Enikő 2020-ban távozott a Vígszínház igazgatói posztjáról, miután a társulat 71 tagja panaszt tett ellene. A színészek azzal vádolták a színész-igazgatót, hogy a Vígszínházban az ő vezetése alatt mindennapos volt az agresszív vezetői kommunikáció, a verbális erőszak, és hogy Eszenyi gyakran visszaélt hatalmával, megalázta színészeit.
Lengyel Tamás, a Vígszínház színésze vasárnap közzétette a Vígszinház Nonprofit Kft. Felügyelő Bizottságának vizsgálati jelentését, amit az Eszenyi-ügyről készítettek, és amihez ő közérdekű adatigénylés során jutott hozzá. Lengyel annak apropójának publikálta Facebookon az öt oldalnyi iratot, hogy Járai Máté, a kecskeméti Katona József Színház színésze egy Instagramon megjelent képéhez – amin Eszenyi Enikővel ketten szerepelnek – azt a kérdést fűzte, hogy
szabad-e szeretni Eszenyi Enikőt? Szabad-e fontosnak tartani a Vele közös munkát?
– majd hosszan írt arról, hogy milyen érzés egy Eszenyi által Kecskeméten rendezett darabban (A cirkuszhercegnő című operettben) játszani, az ő keze alatt a társulat részévé válni.
Lengyel Tamás azzal kommentálta a közzétett vizsgálati anyagot, hogy örül, hogy Járainak és társainak nem kellett átélnie mindazt, amit nekik, és reméli, hogy soha többet nem fog megtörténni senkivel, ami a Vígszínházban történt.
A Vígszínház színésze egyebek mellett azt hangsúlyozta posztjában az Eszenyi-üggyel kapcsolatban, hogy a panaszosok a mai napig nem ismerhették meg a vizsgálóbizottság álláspontját:
A főváros nem hajlandó elárulni, milyen megállapításra jutott az ügyben, a megküldött jelentésből pedig az érdemi részeket személyiségi jogokra hivatkozva kisatírozza, így személyes adatnak minősül az is, ha szeretném megtudni, a vizsgálóbizottságnak mi a véleménye arról, ami velem történt.
A Lengyel által közzétett, 2020 júliusában folyt személyes meghallgatások alapján született iratokból valóban sok részt kitakartak, de így is akadnak benne olyan mondatok, amik alapján képet lehet alkotni a Vígszínházban Eszenyi igazgatósága alatt uralkodó légkörről:
„…valamennyi érintett az elszenvedett sérelmeknél is rosszabbnak érezte azt, hogy az állandó stressz felőrölte az energiájukat, és a teljesítményük rovására ment…”
„A panasztevők többsége [KITAKARVA] érezte magát a színházban uralkodó vezetési stílus miatt. Az érintettek úgy érezték, házon belül nem kereshetnek meg senkit.”
„Ez a különböző tárak, a kellékesek, díszletezők, fodrászok, öltöztetők, asszisztensek életét éppúgy megnehezítette, mint a művészeti munkatársakét, színészekét, zenészekét, illetve az eseti megbízású külső munkatársakét.”
„…a színházban nagyon rossz, kifejezetten nyomasztó légkör uralkodott, amely az elmúlt években csak egyre rosszabb lett; [KITAKARVA] szinte mindennapos volt.”
„A színészek és az ún. háttérdolgozók egyöntetűen arról számoltak be, hogy az ügyvezető rendszeresen [KITAKARVA]”
„A nyilatkozó színészek és más munkatársak nagy többsége arról számolt be, hogy az ügyvezető igazgató [KITAKARVA] és a színházban uralkodó légkör miatt, saját mentális egészségük megőrzésének érdekében »maguktól« hagyták el a színházat.”
Nyitókép: Eszenyi Enikő John Cassavetes Premier című színművének próbáján a Vígszínházban, 2019. február 27-én – Fotó: Koszticsák Szilárd/MTI