Külföld

10 éves a repülés történetének legnagyobb rejtélye: ma sem tudni, miért tűnt el az M370-es maláj gép

Ignácz PéterIgnácz Péter

2024. március 8. 12:32

Tíz éve, 2014. március 8-án nyom nélkül eltűnt a Malaysia Airlines malajziai légitársaság M370-es jelzésű Boeing 777-es utasszállító repülőgépe. A repüléstörténet egyik legnagyobb rejtélyének számító esetre azóta sincs magyarázat, és pár roncsdarabot leszámítva a repülőt sem sikerült megtalálni. A malajziai kormány a tízéves évforduló előtt azonban bejelentette, nyitottak egy újabb kutatás megindítására az eltűnt maláj gép után. 

Jó éjszakát. Malaysian 3-7-0.

A Malaysia Airlines malajziai légitársaság M370-es jelzésű járatának pilótájának ez volt az utolsó bejelentkezése a malajziai légiirányításnál 2014. március 8-án, helyi idő szerint hajnali 1 óra 19 perckor. A Kuala Lumpurból Pekingbe tartó, 227 utassal és 12 fős legénységgel repülő Boeing 777-es ekkor elérte a malajziai légtér határát 40 perccel a felszállás után.

Többet soha senki nem hallott felőle. A gép látszólag teljesen nyomtalanul eltűnt, és minden idők ledrágább kutatóakciója sem volt képes megtalálni az utasszállítót, ami minden jel szerint az Indiai-óceán déli részén, Ausztráliától nyugatra zuhant le.

Malajzia közlekedésügyi minisztere, Anthony Loke az M370-nel együtt eltűnt utasok rokonainak idén március 3-án tartott megemlékezésén bejelentette, hogy a malajziai kormány nyitott arra, hogy újrakezdjék a kutatást a roncsok után. Így talán megnyugvást találhatnak a rokonok, akik tíz év után sem tudják, mi történt a gépen utazó szeretteikkel. Egy nappal később Anwar Ibrahim malajziai miniszterelnök közölte, hogy készek újraindítani a nyomozást a gép eltűnésének ügyében, ha figyelemreméltó új bizonyíték kerül elő.

Egy kínai férfi, akinek a felesége utazott a gépen, kijelentette: „Mindegy, hogy tíz év, húsz év, vagy több telik el, amíg élünk, követelni fogjuk az igazságot. Hiszünk benne, hogy végül kiderül az igazság.”

Letért az útvonalról

A gépet vezető, 53 éves Zaharie Ahmad Shah – a légitársaság egyik legnagyobb tiszteletben álló pilótája – soha nem jelentkezett be a vietnámi légiirányításnál, és pár másodperccel azután, hogy belépett a vietnami légtérbe, az M370 transzpondere kikapcsolt, a gép pedig eltűnt a radarképernyőkről.  

A maláj gép eltűnése olyan zavart keltett a vietnámi és malajziai légiirányításban, hogy csak több mint öt órával később fújtak riadót. A gépet eleinte az eredeti útvonal mentén, Malajziától északra kezdték el keresni a Thai-öbölben és a Dél-kínai tengeren, több tucat hajóval és repülőgéppel.  Az RTL Híradó akkor így számolt be az MH370 kereséséről:


A rejtélyt már ekkor több összeesküvés-elmélet igyekezett megmagyarázni. Felmerült, hogy a gép esetleg Kazahsztánba, Iránba vagy Pakisztánba repült, miután valamilyen okból – egy utas vagy értékes katonai rakomány miatt, vagy hogy később terrortámadásra használják fel – elrabolták, esetleg a kínai Takla-Makán sivatagba térítették ujgur szeparatisták.

Azonban napokon belül kiderült, hogy a malajziai katonai radarrendszer érzékelte az eltűnt maláj gépet, ami váratlanul élesen nyugatra fordult, vissza a Malajzia szárazföldi területe fölé, majd tovább repült az Andamán-tenger felé. Majd az is, hogy Inmarsat brit telekommunikációs cég egyik műholdja az Indiai-óceán felett érzékelte az MH370 egyik jelét, aminek alapján megállapították, hogy a gép még nagyjából hat órán át repült dél felé az óceán felett, míg el nem fogyott az üzemanyaga, és Ausztráliától nyugatra a vízbe zuhant.

Az MH370-nek csak pár darabjai került elő

Azt, hogy a gép az Indiai-óceán déli részén zuhant le, az is megerősítette, hogy 2015 nyarától kezdve egymás után kerültek elő a gép partra sodródott darabjai az Indiai-óceán nyugati részén, Madagaszkáron, Mozambikban, valamint Pemba és Réunion szigetén, ahol a szárny egy nagyobb darabját is megtalálták. A darabok pontosan ott tűntek fel, ahol a Nyugat-ausztráliai Egyetem oceanográfiával foglalkozó professzora az áramlatok alapján, a becsapódás vélt helyéből kiindulva egy évvel korábban megjósolta.

A gép roncsai után a repüléstörténet legnagyobb kutatóakcióját indított a Malajzia, Kína és Ausztrália, de a 130 millió dollárt, azaz átszámítva nagyjából 47 milliárd forintot felemésztő, két éven át tartó kutatás nem járt eredménnyel, és 2017 januárjában felfüggesztették. A gépet egy amerikai cég is megpróbálta megtalálni a malajziai kormány megbízásából, de ők sem jártak sikerrel.

Mi okozta az MH370 eltűnését?

A malajziai hatóságok 2018-ban adták ki az MH370 eltűnéséről szóló jelentésüket, de az sem tudott magyarázattal szolgálni arra, hogy pontosan mi is történhetett a géppel. Elméletekben azonban nincsen hiány. A gép eltűnésének ötödik évfordulóján a Fókusz riportja több lehetséges magyarázatot is bemutatott:


A gépen tűz ütött ki – esetleg a raktérben lévő akkumulátorok miatt –. vagy bénító hiba lépett fel az elektronikai rendszerben, és azért fordultak vissza Malajzia felé, hogy kényszerleszállást hajtsanak végre, de közben eszméletüket vesztették, és a gép robotpilótával repült az Indiai-óceán felett, amíg el nem fogyott az üzemanyag.

A pilóta öngyilkosságot követett el, és magával vitt mindenkit a fedélzeten. Előbb oxigénhiányt okozott a gépen, míg ő a saját oxigénjét használva eszméleténél maradt, majd az Indiai-óceán fölé vitte a gépet, ahol tudta, hogy szinte lehetetlenség lesz megtalálni a roncsokat, és bizonyítani az öngyilkosságot. Ezt az elméletet az is táplálta, hogy a pilóta repülőgép-szimulátorának átvizsgálása után kiderült, hogy az Indiai-óceán déli része feletti repülést gyakorolta.


Felmerült az is, hogy a gép fedélzetén egy vagy több utas átvette az irányítást a gép felett, amit még a malajziai jelentés is lehetőségként említett.

És, ahogy az ilyen eseteknél elkerülhetetlen, egész vad elméletekkel is magyarázzák a rejtélyes eltűnést: például hogy az amerikai hadsereg lőtte le, és aztán eltüntették a nyomokat, vagy jól képzett orosz terroristák Kazahsztánba térítették el, miután észrevétlenül átvették a gép felett az irányítást. Az egészen őrült magyarázatok között pedig felmerültek a földönkívüliek, az időutazás és az is, hogy fekete lyuk nyelte el.

Nyitókép: A Malaysia Airlines egyik gépe Kuala Lumpur repülőterén, 2014. március 12-én. Fotó: Rahman Roslan/Getty Images

#Külföld#MH370#malaysia airlines#repülőgép#eltűnés#rejtély#malajzia#maláj gép#ma

Címlapról ajánljuk