Külföld

Kirúgták az üzemeltetési igazgatót, amikor kétségbe vonta az elveszett tengeralattjáró biztonságosságát

Nagy Attila KárolyNagy Attila Károly

2023. június 21. 16:50

Egy kalandor milliomos is befizetett a Titanic-túrára, de inkább nem merült, amikor látta, hogy milyen műszaki megoldásokat alkalmaztak a tengeralattjárónál.

Cikkünk írásakor még mindig nem sikerült megtalálni a hétvégén eltűnt Titan tengeralattjárót. Mint arról korábban az rtl.hu is beszámolt, a szerkezet – ami nem igazi tengeralattjáró, inkább csak egy mélységi merülésre kifejlesztett, önálló haladásra alkalmatlan nyomásálló kabin – öt fővel a fedélzetén indult pár órás roncsnéző túrára az Atlanti-óceán északi részén 1912-ben elsüllyedt Titanic maradványaihoz. Az OceanGate Expeditions nevű cég által épített Titan azonban a merülés megkezdése után 1 óra 45 perccel elvesztette a kapcsolatot a felszínen lévő „anyahajóval”, és azóta senki nem tudja, hogy hol lehet.

Kedden az egyik keresőhajó víz alatti mikrofonjai 30 perces időközönként dörömbölő hangot észleltek azon a környéken, ahol feltehetően a Titan lehet. Négy órával később további szonárokat vetettek be, és még mindig dörömbölést hallottak. A mentést vezető bostoni parti őrség azonban nem nyilatkozott az állítólagosan észlelt hangokról.

Mostanra a szerkezetben kevesebb mint egy napra elegendő levegő maradt.

A kis merülőhajó keresésében hamarosan részt vesz az Ifremer francia tengerkutató intézet Nautile nevű tengeralattjáró robotja is, amelyet az Atalante nevű hajó szállít a térségbe. Az Atalante várhatóan közép-európai idő szerint szerdán 20 órakor ér az övezetbe, ahol a francia legénység leereszti majd a robotot a Titanic négyezer méteres mélységben található roncsához.

Stockton Rush, a feltaláló és üzemeltető szerint a Titan masszív, megbízható szerkezet. Ennek egyre több értesülés mond ellent.

A Titan 2022-es első merülésén a tengeralattjárónak akkumulátorproblémája volt, és kézzel kellett az emelőplatformhoz rögzíteni, második expedíciójukat a javítás miatt mondták le. 

A Techcrunch friss cikke szerint 2018-ban az OceanGate egyik alkalmazottja arról tett jelentést, hogy a Titan nem biztonságos. Az üzemeltetési igazgató szerint a szénszálas hajótest nem alkalmas a négyezer méteres mélységben uralkodó hatalmas víznyomás elviselésére, és erre nem is kapott minősítést. Az üzemeltetési igazgatót a jelentése után kirúgták a cégtől.

Chris Brown azt nyilatkozta a The Sun brit bulvárlapnak, hogy korábban ő is befizetett egy merülésre a Titanic roncsaihoz, de amikor látta, hogy milyen műszaki megoldásokat alkalmaztak az építése során, inkább visszakozott. 

Arról már korábban is olvasni lehetett, hogy a Titant egy bolti videójáték-kontrollerrel lehet irányítani (az első hírekkel ellentétben nem Nintendo, hanem egy olcsó Logitech, Sony Playtation PS2 kontroller utánzattal). Chris Brown ezen kívül egy sor kétes megoldást idézett fel, például hogy a ballasztokat ócska építési állványzat csöveiből tákolták össze.

Az RTL Híradójának riportja a Titanról:

 

Nyitókép: OceanGate

#Külföld#titanic#titan#tengeralattjáró#atlanti-óceán#mentőakció