Külföld

Ha a tengeralattjáró lesüllyedt, utasai gyakorlatilag a halálukra várnak – újabb tragédia a Titanicnál

Kovács-Angel MariannaKovács-Angel Marianna

2023. június 20. 14:01

Nincs mivel felhozni a Titant, ha az óceán fenekén van, de az is elképzelhető, hogy a tengeralattjáró a felszínen van, csak képtelen kommunikálni. A kilátások az idő múlásával egyre rosszabbak. A feltaláló és üzemeltető szerint az eszköz sziklaszilárd, ennek némileg ellentmondani látszik, hogy utasbeszámolók és képek tanúsága szerint egy Nintendo-kontrollerrel lehet irányítani. Ráadásul korábban már előfordult, hogy meghibásodott,

Helyi idő szerint hétfőn amerikai és kanadai hajók és repülőgépek indultak egy eltűnt tengeralattjáró keresésére. A Titan ekkor már több mint egy napja elérhetetlen volt. Kanada délkeleti partjainál vesztették nyomát, miközben turistákat vitt a Titanic roncsainak felfedezésére, nagyjából erre a területre, 3800 méteres mélységbe:


A támogatóhajóként jelen lévő Polar Prince nevű kanadai jégtörő körülbelül egy óra 45 perccel az után vesztette el a kapcsolatot a Titannal, hogy az vasárnap reggel merülni kezdett a Titanic roncsainak helye felé.

Itt jól látszik, hogy egy kisméretű járműről van szó:


Az amerikai parti őrség szerint a fedélzeten egy kapitány és négy utas volt. A bajbajutottak között van Hamish Harding brit milliárdos, illetve Pakisztán egyik leggazdagabb embere, Shahzada Dawood üzletember és 19 éves fia, Suleman, valamint a tengeralattjárót üzemeltető cég vezetője, Stockton Rush. Egyes értesülések szerint a fedélzeten volt a neves francia búvár, Paul-Henri Nargeolet is. Sorsuk kérdéses: bár a tengeralattjáró képes akár 96 órán át a víz alatt maradni, több ezer méteres mélységben egy kis technikai hiba is végzetes lehet. Jelenleg sem világos, hogy a tengeralattjáró még mindig a víz alatt van-e, vagy már felbukkant, de képtelen a kommunikációra.

John Mauger, az Egyesült Államok haditengerészetének ellentengernagya arról számolt be, hogy a Cape Codtól mintegy 1450 kilométerre keletre fekvő területet hajók és repülők lepték el. Olyan szonárbójákat dobtak le, amelyek akár 3962 méter mélységig képesek átfésülni a víztömeget. A mentéshez minden rendelkezésre álló eszközt bevetnek, kereskedelmi hajókat is segítségnyújtásra kértek fel, de a küldetést jelentősen nehezíti, hogy egy rendkívül távoli, nagy kiterjedésű területről van szó. A mélység pedig szinte lehetetlenné teszi a mini-tengeralattjáró megtalálását: az első jelentések szerint a víz mélysége jóval meghaladja azt a mértéket, amit a NATO tengeralattjáró-mentő rendszere biztonságosan képes kezelni. Chris Parry volt ellentengernagy a Sky Newsnak azt mondta: az eltelt idő tekintetében rendkívül aggasztó, hogy a tengeralattjáró még mindig nem adott életjelet magáról. Szerinte a Titan „katasztrofális meghibásodás” áldozata lehetett, vagy valahogyan a Titanic roncsai között tűnhetett el. Ezekről korábban soha nem látott felvételeket mutattunk be:


Nem sok jóra számíthatunk az Independentnek nyilatkozó Alistair Greig tengerészmérnök professzor szerint sem. A tengeralattjáróknak általában van egy olyan súlyuk, amelyet vészhelyzetben fel tudnak engedni, hogy a felszínre kerüljenek a felhajtóerő segítségével. „Ha áramkimaradás és/vagy kommunikációs hiba történt, ez megtörténhetett, és a tengeralattjáró a felszínen lebeg, várva, hogy megtalálják” – magyarázta. Egy másik forgatókönyv szerint az úgynevezett nyomóhéjban keletkezett szivárgás, ebben az esetben a prognózis „nem jó.”

Ha a hajó a tengerfenékre süllyedt, és saját erejéből nem tud visszajutni, a lehetőségek nagyon korlátozottak

– mondta. Ha a tengeralattjáró a kontinentális talapzaton túl van, nagyon kevés olyan eszköz van, amelyik ilyen mélyre tudna menni utána. Búvárok pedig főleg nem. Még ha sikerülne is lejutni a tengeralattjáróhoz, a professzor kételkedik benne, hogy a bukónyíláshoz tudnának csatlakozni.

A leggazdagabbak szórakozása és/vagy sufnimegoldások?

A tengeralattjárót az OceanGate Expeditions nevű cég üzemelteti, amely jó pénzért turistákat visz a Titanic roncsaihoz. A cég hétfőn közleményben próbálta nyugtatni a kedélyeket: azt írták, minden lehetőséget mozgósítanak a fedélzeten tartózkodók megmentésére. Az OceanGate Expeditions 2021 óta fejenként 250 ezer dollárért, azaz nagyjából 85,5 millió forintért kínál nyolcnapos túrákat a Titanic roncsaihoz, Elon Musk Starlinkjét használva az internetkapcsolathoz:


A Titan az üzemeltető cég szerint 4000 méteres merülésre képes „kényelmes biztonsági tartalékkal”. A tengeralattjáró a szárazföldön 9072 kilogrammot nyom ballasztokkal együtt. A bírósági dokumentáció szerint a jármű titánból és szálcsévélt szénszálakból készült, és bizonyítottan „ellenáll a mélytenger óriási nyomásának”. Az OceanGate beadványa szerint a Titan kilátónyílása „a legnagyobb minden mélytengeri merülőhajó közül”, technológiája „páratlan kilátást” biztosít az óceán mélyére. A 2021 májusában benyújtott bírósági dokumentumban arra is kitértek, hogy a Titan rendelkezik egy „páratlan biztonsági funkcióval”, amely minden merülés során értékeli a hajótest épségét.

A dokumentum benyújtásának időpontjában a Titan több mint 50 tesztmerülésen esett át, többek között a Titanicnak megfelelő mélységben is, a Bahamáknál található mély vizekben, valamint egy nyomáskamrában is. Az OceanGate egy tavaly novemberi bírósági beadványa szerint a Titan 2022-es első merülésén a tengeralattjárónak akkumulátorproblémája volt, és kézzel kellett az emelőplatformhoz rögzíteni, második expedíciójukat a javítás miatt mondták le. „A magas tengerszintű helyzetben a búvárhajó szerény sérüléseket szenvedett a külső alkatrészein, és az OceanGate úgy döntött, hogy a második küldetést lemondja a javítások és a működés javítása érdekében” – áll a beadványban. Az expedíciók viszont folytatódtak: tavaly 28-an látogattak el a Titanic roncsához.

Egyikük David Pogue, a CBS újságírója volt, őt a tengeralattjáró feltalálója, Stockton Rush azzal nyugtatta, hogy a hajó sziklaszilárd. Azt mondta, hogy a Titan öt hüvelyk vastag szénszálas anyagból készült.

Be kell vallanom, hogy voltak aggályaim, amikor felszálltam rá. Az alkatrészek nagy része dobozos, rögtönzött. Például ezt a tengeralattjárót egy játékvezérlővel lehet irányítani.

A tengeralattjáró vezérigazgatója és feltalálója, Stockton Rush megnyugtatott, hogy lehet, hogy minden rögtönzött, de azt a részt, ami érdekel – vagyis a kapszulát, az embereket és oxigént tartalmazó tartályt –, a NASA-val és a Washingtoni Egyetemmel közösen fejlesztették, és sziklaszilárd” – tette hozzá az újságíró.

Az, hogy a borsos ár ellenére nem igazán high-technek tűnő megoldásokról van szó, korábban sem volt titok:

Miért indultak a mélybe?

Renata Rojas, aki a 2022-es expedíció egyik utasa volt, az Independentnek adott interjújában elmondta: a Titanicot közelről látni egy álom beteljesülése volt. Az egész utat lenyűgözőnek írta le, és nem nem csak amiatt, hogy a Titanic roncsait láthatta.

Ahogy közeledtünk a roncshoz, el voltam ájulva. Ez volt az az érzés…

– mondta az újságíró, aki jelenleg a Polar Prince fedélzetén van.

Az RTL Híradó riportja:

Az utasok ezért a látványért indultak a mélybe:



Nyitókép: Ocean Gate / YouTube

#Külföld#titanic#ocean gate#tengeralattjáró#baleset#atlanti-óceán#ma#titan