Lehullt a lepel: így kerülték meg a szankciókat az észak-koreai hajók
2023. június 8. 22:40
Több van a háttérben, mint gondolnánk.
Egy brit cég segítette biztosításokkal éveken át Észak-Korea hajóit, hogy gond nélkül szállítsanak árut külföldi kikötőkbe az országra kirótt szankciók ellenére, írja az MTI az Information című dán napilap oknyomozó anyagára hivatkozva. 2011 és 2016 között a DGS Marine akár száz szerződést is köthetett az országgal.
Az oknyomozó cikk egyik szerzője, Lasse Skou Andersen az AFP hírügynökségnek azt mondta: a DGS Marine-t David Skinner brit üzletember alapította, és a cégnek nem volt jogosultsága ilyen biztosítások szolgáltatására. A dán lapnak eddig 29 olyan, a cég által kibocsátott biztosítási szerződésmásolat jutott birtokába, amelyek révén Észak-Korea megsértette az ellene életbe léptetett nemzetközi szankciókat. Szerinte
csaknem az egész észak-koreai kereskedelmi hajóflotta ezek segítségével közlekedett éveken át; és úgy tűnik, nem Észak-Korea volt a cég egyetlen ügyfele, hanem más szankciók alatt álló országok is.
Hugh Griffiths korábbi ENSZ-szakértő úgy véli, David Skinnernek kulcsszerepe volt az Észak-Koreát sújtó nemzetközi szankciók megkerülésében és a szankciók alá eső termékek szállításában; az így eladott szénből, vasáruból és olajból származó bevételekből finanszírozhatták az ország nukleáris- és rakétaprogramját.
Az Information újságírói azután kezdtek öt évig tartó oknyomozásukba, miután felfigyeltek egy 2017-es ENSZ-jelentésre; a jelentést az ENSZ Biztonsági Tanácsának egyik szakértői tanácsa állította össze két olyan észak-koreai hajóról, amelyeknek a DGS Marine volt a biztosítója. A dán lap írásából az is kiderül hogy David Skinner 2016-ban meghalt, a DGS Marine pedig nem sokkal később csődbe ment.
Nyitókép: AP Photo / Arnulfo Franco