Külföld

Tesla-tűzcsapda: bezárták a lángoló autóba a sofőrt a nem nyíló ajtók és ablakok

Ignácz PéterIgnácz Péter

2022. május 28. 15:27

Csak az ablakok betörésével szabadult ki nemrég egy férfi a kigyulladt Teslájából, de nem ez volt az első eset, hogy lángoló Teslákról ír a nemzetközi sajtó. A beszámolókból úgy tűnhet, hogy az elektromos autók szokatlanul tűzveszélyesek. Valóban így van?

Az ajtó nem akart kinyílni. Az ablak nem akart lemenni.

Ezt tapasztalta a kanadai Jamil Jutha, amikor North Vancouver városában autózva hirtelen leállt alatta a Tesla Model Y, és füst kezdett beáramlani az utastérbe – írta a CTV News. A férfi a kanadai televíziónak elmondta, hogy a kigyulladt autóban ülve „természetesen pánikba esett”, és végül csak úgy tudott kijutni, hogy kirúgta az ablakot, és kimászott a járműből, ami nem sokkal később teljesen kiégett.

A helyi tűzoltóparancsnok közölte, hogy „nagy szerencse, hogy az illetőnek volt elég lélekjelenléte és ereje, hogy kirúgja az ablakot” (bár a Twitteren egy szemtanú azt írta az esetről, hogy munkások szabadították ki a kocsiból). A lángokat végül a kiérkező tűzoltók oltották el.

Nem ez volt az első eset, hogy valaki egy kigyulladt Teslában reked. A jármű ajtaját ugyanis elektromos ajtónyitó gombbal lehet kinyitni, az elektromos rendszer azonban tűz esetén le szokott állni, bezárva az utastérbe az ott lévő embereket.

2019 februárjában egy floridai orvos halt meg egy Teslában, miután fának ütközött, az autó pedig kigyulladt. A férfi halálát nem az ütközés során elszenvedett sérülések okozták, hanem füstmérgezés. Az ajtók bezáródtak, Dr. Omar Awan pedig nem tudott kiszállni. A mentésére érkezett rendőrök és járókelők sem tudtak segíteni: a karosszériában eltűnő kilincs ugyanis nem jelent meg, és nem volt semmi, amivel ki lehetett volna nyitni az ajtókat.

2021 júniusában Philadelphia közelében került hasonlóan szorult helyzetbe egy férfi, egy Tesla Model S Plaid volánja mögött. Az autó menet közben gyulladt ki, és a sofőr a beszámolók szerint csak nagy nehezen tudott kiszabadulni a járműből, miután teljes erejével meglökte az ajtót. 2020. novemberében pedig Texasban egy kigyulladt Tesla sofőrjét jellemezte úgy a helyi sajtó, hogy szerencsés volt, hogy időben kijutott, mielőtt az ajtók lezártak.

A kanadai esetről szóló beszámolóban a CTV News jelezte, hogy a szóban forgó Teslába egy vésznyitót is beépítettek, de sokan felvetették, hogy az egyáltalán nem nyilvánvaló helyen van, és nehéz megtalálni, ha valaki nem ismeri a járművet. Egyikük a Twitteren szarkasztikusan kijelentette:

Ha a Teslád kigyullad és bezár, az nem gond, csak meg kell nézned egy tízperces videót, hogy kiderítsd, hogyan menekülhetsz meg.

 


Az autó tulajdonosa a CTV News-nak nyilatkozva elismerte, hogy nem tudott a mechanikus ajtónyitási módról. Az ajtónyitó egyébként a vezetőoldali ajtón található, az ablakemelő gombokat tartalmazó konzol alatt: az egészet meg kell emelni az ajtó kinyitásához. 

Tényleg tűzveszélyes a Tesla?

Az eset rávilágított a Teslával és más elektromos autókkal kapcsolatban elterjedt nézetre, miszerint tűzveszélyesek. A május 21-i hétvégén például Kaliforniában égett porrá egy leparkolt Tesla, egy másik pedig Illinois államban.. Az alábbi videó pedig Sanghajban készült:


A híreket nézve úgy tűnhet, hogy a Teslák és általában az elektromos autók tűzveszélyesebbek a hagyományos autóknál. A Tesla vállalat és annak alapító vezetője, Elon Musk szerint szó sincs erről, csak a média nagyítja fel az ilyen eseteket azzal, hogy beszámolnak minden egyes égő Tesláról, de arról már nem, ha egy belső égésű motorral hajtott autó ég le.

A zöld technológiákat, különösen az elektromos járműveket támogató emberek és oldalak gyakran hivatkoznak egy a sajtóban széles körben ismertetett tanulmányra, ami arra az eredményre jutott, hogy a tűz szempontjából a teljesen elektromos járművek a legbiztonságosabbak, és a hibridek a legveszélyesebbek.

Az AutoInsuranceEZ nevű, autóbiztosítással foglalkozó cég amerikai kormányzati adatokon alapuló jelentése szerint minden százezer eladott hagyományos, belső égésű motorral ellátott járműre több mint 1500 kigyulladt autó jut, hibrideknél majdnem 3500, míg az elektromos járműveknél ez a szám mindössze 25,1.  

Ebből úgy tűnik, hogy az elektromos autók sokkal tűzbiztosabbak. Igen ám, de a számokat jobban megnézve kiderül, hogy 

a jelentésben csak az ütközés utáni tűzesteket vették számításba, 

pedig az amerikai Nemzeti Tűzvédelmi Szövetség (NFPA) adatai szerint a járműtüzeknek mindössze nagyjából 5 százaléka történik ütközés után. Az adatokat és az abból levont következtetést ráadásul az elektromos autók kis száma is kétessé teszi. 

A modern technológiákkal foglalkozó texasi Southwest kutatóintézet vezető mérnöke, Graham Conway a Forbes gazdasági lapnak kijelentette, hogy még nem áll rendelkezésre elég adat annak eldöntésére, hogy az elektromos járművek könnyebben gyulladnak-e ki, mint a nem elektromos járművek.

Conway a lapnak egy példával illusztrálta a statisztikai bizonytalanságot. Mint elmondta, az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (NTSB) adatai szerint a halálos baleseteknél az elektromos járművek 2,44 százaléka gyulladt ki, míg benzines és dízeles autóknál ez a szám 3,17 százalék. Ebből elsőre úgy tűnhet, hogy az elektromos autók kevésbé tűzveszélyesek.

Azonban ez torz adat. 

Ahogy arra Conway felhívta a figyelmet, csak 41 olyan halálos baleset történt, amiben elektromos jármű is érintett volt, és azok közül egy esetben fordult elő, hogy az elektromos autó kigyulladt. Ha lett volna egy 42. baleset, és abban kigyullad egy EV, máris 4,76 százalék lenne a lángra lobbant elektromos autók aránya. Emiatt „statisztikailag felelőtlenség összehasonlítani” a számokat – jelentette ki Conway.

Elon Musk és a Tesla közben a statisztikai számokkal játszva igyekszik bizonyítani, hogy az elektromos autók, illetve egészen pontosan a Teslák tűzbiztosabbak a belső égésű motorral járó autóknál. A cég jelentése szerint 11-szer kisebb eséllyel ég le egy Tesla, mint egy átlagos amerikai jármű. Ezt arra hivatkozva állítják, hogy minden egymilliárd megtett mérföldre öt kigyulladt Tesla jut, míg az NFPA adatai szerint átlagosan 53 jármű gyulladt ki minden egymilliárd megtett mérföld után.

A cég csak azt felejti el hozzátenni, hogy az NFPA szóban forgó adatában minden jármű beleértendő, így a kamionok is, amelyek nagyjából ötször annyi mérföldet tesznek meg évente, mint a személyautók. Így a két számot nem lehet hitelt érdemlően összehasonlítani.

Nincs elég adat

A Tesla azt sem említi meg, hogy az NFPA az autótüzekről szóló 2020-as jelentésében kiemelte: bár egyre jobban elterjedtek az elektromos és hibrid járművek, még nem áll rendelkezésre elég adat annak megállapítására, hogy milyen gyakran gyulladnak ki.

Hasonlóan óvatosan fogalmazott az amerikai autópálya-biztonsági szervezet (NHTSA) szóvivője is, aki az InsideHook című lapnak 2021 szeptemberében elmondta: olyan kevés elektromos jármű van az utakon, hogy nem lehet megmondani, hogy a belső égésű motorral felszerelt autók vagy az elektromos autók tűveszélyesebbek-e. A szóvivő emlékeztetett arra, hogy szervezetük csak a balesetek miatt kigyulladt autókról gyűjt adatokat.

Más országokban is hasonló a helyzet. Finnországban például tízezer személyautóból 4,7 égett le 2015 és 2019 között (azaz évente átlagosan majdnem 1300). Az elektromos autóknál ez a szám 2018-ban nagyobb volt (5,2), 2019-ben azonban már kisebb (2,8), pedig mindkét évben csak egy-egy elektromos autó égett le – olvasható a SESKO finn szabványügyi testület jelentésében

Ebben megemlítik, hogy az elektromos járművek tűzveszélyességének pontos megállapítására még nem áll rendelkezésre elég adat, főleg azért, mert ez új technológia, és nem tudni, hogy az öregedő elektromos autók tíz-tizenöt év múlva milyen állapotban lesznek, és hogyan alakul a tűzveszélyességük az elhasználódás és az elkerülhetetlen alkatrészkopás után.

Nyitókép: Tesla egy kaliforniai kereskedésben, 2013-ban. Fotó:Justin Sullivan/Getty Images

 

#Külföld#tesla#tűz#elektromos autó#autó#ma

Címlapról ajánljuk