Apple-frász: mi lesz a téves levonásokkal és hogyan védekezhetünk ellenük?
2024. június 27. 15:02
Ahány bank, annyiféle tanács és megoldás a tegnapi botrány kapcsán, amiben Apple eszközök keresztül tömegesen vontak le pénzeket magyar bankszámlákról. Van, ahol automatikusan visszakapják a pénzüket a téves levonások károsultjai, mások az Apple-hez küldik a pórul jár klienseit és a limitek módosítását tanácsolják. Megnéztük, hogyan kaphatják vissza a pénzüket a károsultak, és hogyan védekezhetünk a téves levonások ellen.
Cikkünket 14 óra 36 perckor a Bankszövetség és az Apple reagálásával frissítettük.
Körbejárt a médiában, hogy az egyik legbiztonságosabbnak tartott fizetési technológiával, az Apple Pay-jel történt nem mindennapi incidens Magyarországon. Úgy tűnik, más országok nem is voltak érintettek a botrányban, a magyar bankkártyásoktól azonban válogatás nélkül vont le a mobiltárca különféle terheléseket többször is egymás után. Jóformán minden kártyakibocsátó ügyfelét érinthették ezek a téves levonások, még az olyan külföldi szolgáltatókét is, mint a Revolut, és volt, akinél félmillió forintnál is több téves terhelés keletkezett 70-nél is több részletben.
A bankok közül az egyik legpontosabb tájékoztatás eleinte az OTP Bank honlapjára került fel. Ők azt írták, az incidens az Apple alkalmazásboltjában történt, vagyis a korábbi hírekkel ellentétben nem az Apple Pay-jel volt probléma. Egyetlen egy üzlet, az Apple Appstore érintett a történetben, más fizikai vagy internetes boltnál nem volt hibás tranzakció. Más bankok is jelezték, hogy az alkalmazásboltban történtek a problémák, és az is kiderült idővel, hogy egy külső partner rendszere volt a ludas, akinél technikai probléma lépett fel.
Csak azokat a kártyákat terhelték meg, amelyeket az Apple ID-hoz kötve regisztráltak a felhasználók, és előfizettek velük valamilyen szolgáltatásra az Appstore-ban. Azokon a kártyákon, amelyeket egyszerűen csak felvettek a Wallet (pénztárca) alkalmazásba, hogy például telefonnal tudjanak a boltban vásárolni, nem történt hibás terhelés.
Nem sokat ér a pánikszerű törlés és tiltás
A felhasználók ebben az esetben kevés okos dolgot tehetnek. Ha időben észreveszik a téves levonásokat, törölhetik az Apple ID-hoz regisztrált bankkártyájukat, illetve beállíthatnak rá szigorúbb, például 1 forintos limitet a saját bankjuknál. Ez utóbbi megoldás azonban durván csökkenti az ügyfélélményt, hiszen a jövőben nem tudnak a boltokban a mobiltelefonjukkal, az órájukkal fizetni, és a számítógépükön sem fog működni az ujjlenyomatos vásárlás. Ha az Apple ID-hoz tartozó kártyát törlik, akkor pedig az előfizetéseik szűnhetnek meg. A szolgáltatások további vagy újbóli igénybevételéhez ismét regisztrálni kell egy bankkártyát, amelyen mindig kell lennie annyi fedezetnek, hogy az aktuális előfizetési díjat le tudják róla vonni – hívja fel a figyelmet a Bank360.hu.
Változatos banki tanácsok
Szerencsére a mostani esetben nem éri tartós kár az érintett ügyfeleket, várhatóan visszakapják majd a tévesen levont terheléseket. A hazai bankok már felvették a kapcsolatot az Apple-lel, és igyekeznek orvosolni a problémát. Az viszont látszik, hogy a sokat megélt nagybankokat is meglepte az eset, nincs egységes kommunikáció a megoldásról, a honlapokon változatos tanácsok várják az ügyfeleket.
Az OTP közölte: több bankkártya kibocsátó kártyáival több banknál tömeges, indokolatlan terhelések történtek az Apple alkalmazásboltjában. Szakembereink a szükséges intézkedéseket haladéktalanul megtették. Az Apple-el is felvették a kapcsolatot, az általuk adott információ alapján nem történt visszaélés, technikai hiba okozta a problémát. A bank azt tanácsolja, ha valakinél történt ilyen terhelés, akkor vegye fel a kapcsolatot az Apple-el ezen a csatornán.
A CIB – bár ez a használatot jelentősen ronthatja – jobb híján a limitek módosítását, a kártyák blokkolását javasolja, ha az ügyfelek csökkenteni szeretnék a téves terhelések kockázatait. A Gránit Bank hasonlóan járt el: a bankkártyák online vásárlási limitjének 0 forintra állítását javasolja.
A Raiffeisen csak azt közölte egyelőre, hogy a probléma megoldása folyamatban van. Az MBH azt írja: a téves tranzakciók jóváírásáról később tájékoztatják az ügyfeleiket. Az Erste azt ígéri az érintett ügyfeleinknek további teendője nincs, a téves tranzakciókat automatikusan törölni és korrigálni fogja a bank. Vannak olyan bankok is, amelyeknek a honlapján nem szerepel semmilyen hír az Apple Pay-es problémáról, elképzelhető, hogy az ügyfeleik nem érintettek ebben.
A chargeback lehet a végső megoldás
Herman Bernadett, a Bank360 szakértője szerint ha a bankok és más fizetési szolgáltatók, illetve az Apple nem oldja meg a problémát, a kártyabirtokosoknak még mindig van lehetőségük a pénzük visszaszerzésére. A kártyatársaságok szabályzata alapján ugyanis a jogosulatlan kártyás terheléseket egy úgynevezett chargeback vagy visszatérítési tranzakció során visszakövetelhetik.
Ilyenkor automatikusan visszakapja a kártyakibocsátó pénzintézet a jogosulatlanul levont összeget, amit akár azonnal át is utalhat az ügyfél számlájára. A kereskedő feladata innentől kezdve, hogy bebizonyítsa, a levonás jogos volt. A mostani esetben erre kicsi az esélyük, hiszen jellemzően szolgáltatások havi díjait vonták le többszörösen.
Ha egy szolgáltató nem adná vissza a pénzt, akkor a kártyatársaságok is megbüntethetik, és az ügyfelek is. Egy, az Appstore-ban lévő alkalmazásokat kínáló, jellemzően havi előfizetési díjból élő szolgáltatónak pedig aligha áll az érdekében elveszíteni egy teljes piacot, az összes magyarországi ügyfelet egy kellemetlen incidens miatt.
A Bankszövetség is reagált, az Apple visszaadja a pénzt
A Magyar Bankszövetség is kiadott egy hivatalos közleményt az eset után. Ebben megerősítették, hogy az Apple alkalmazásboltja tévesen, nagy volumenben terhelt magyar bankkártyákhoz tartozó számlákat 2024. június 26-án 18 órát követően néhány órán keresztül.
Az érintett magyar kártyabirtokosok gyors jelzéseinek köszönhetően a téves tranzakciókról a bankszektor értesült, és közvetítő szereplőként azonnali intézkedéseket tett a helyzet kezelésére. Ennek megfelelően a bankszektor felvette a kapcsolatot a szolgáltatóval.
Az eddigi információk alapján az érintett tranzakciók kizárólag korábbi vagy jelenleg meglévő előfizetésekhez vagy vásárlásokhoz kapcsolódnak, téves technikai ismétlődéssel. Fizikai terminálokon történő vásárlások vagy készpénzfelvételes tranzakciók nem érintettek.
Az Apple tájékoztatása szerint semmilyen visszaélésre utaló jel nincs, az ügyféladatokkal nem történt visszaélés, adatok nem kerültek veszélybe. Az Apple fogadja a kapcsolódó ügyfélmegkereséseket. Visszajelzésük alapján a technikai probléma miatt tévesen terhelésre került összegek visszatérítése az Apple által folyamatban van.
Nyitókép: Pavel Pavlov/Anadolu Agency via Getty Images