Egy napon belül visszajár a pénz a téves levonásokért az Apple-ügyfeleknek
2024. június 27. 17:55
Az Apple-ügyfelek számláiról jóváhagyás nélkül és jogosulatlanul levont pénzt alapesetben egy napon belül vissza kell fizetni a bankoknak – derül ki az MNB közleményéből.
Amint arról az rtl.hu is részletesen beszámolt, szerdán jelentős mennyiségű jogosulatlan kártyás tranzakciót indított az Apple az ügyfeleinél, ami a jelenlegi információk szerint technikai problémára vezethető vissza. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) közleményében egyértelművé tette, hogy a jogosulatlan és jóvá nem hagyott kártyatranzakciók teljes összege visszajár a károsultaknak.
Az MNB felveszi a kapcsolatot az érintett intézményekkel annak érdekében, hogy mielőbb teljes képet kapjon a történtekről, és így meg tudja tenni a szükséges lépéseket a helyzet megfelelő rendezése, valamint a további hasonló esetek elkerülése érdekében.
Az MNB elvárja, hogy az érintett ügyfeleknek bankszámlát vezető szolgáltatók a lehető leghamarabb vizsgálják meg az esemény részleteit és a jogszabályoknak megfelelően járjanak el az ügyben. Amennyiben valóban technikai hiba miatt indult nagy mennyiségű tranzakció, akkor elvárt, hogy a lehető legrövidebb időn belül gondoskodjanak arról, hogy az ügyfelek visszakapják a tévesen indított tranzakciók értékét.
Az MNB nyomatékosan felhívja az ügyfelek figyelmét arra, hogy használják a tranzakciós limiteket a bankkártyák és az átutalási szolgáltatások esetén egyaránt, és csak a napi költéseikhez szükséges lehető legalacsonyabb értékeket állítsák be, amit csak indokolt esetben, ideiglenesen állítanak magasabbra egyes nagy értékű tranzakciók előtt.
A bankkártyás limitállítás a legtöbb pénzintézet mobilbankjában és netbankjában már elérhető, és egyszerűen használható. Emellett fontos, hogy a kártyaadatokat az ügyfelek csak a legszükségesebb esetben mentsék el a kereskedők alkalmazásaiban vagy online felületein, és akkor is csak olyan kereskedőknél, amelyekről meggyőződtek, hogy megbízhatóak.
Az elektronikus fizetési megoldásokkal kapcsolatosan általánosságban azt javasolja az MNB, hogy az ügyfelek kiemelten figyeljenek arra, hogy fizetési adataikat titokban tartsák, és azokat csak valós vásárlási helyzetben adják meg a kereskedői fizetési felületeken. Fontos, hogy banki jelszavakat, PIN-kódokat, felhasználóneveket nem szükséges semmilyen esetben sem megadni online tranzakciókhoz a kifejezetten online fizetéshez beállított azonosítókon kívül.
Amennyiben az ügyfél bármely okból ismeretlen fizetéshez kapcsolódó összeg zárolását, terhelését észleli a fizetési számláján, ezt mindenképpen haladéktalanul jelezze a számlavezető bankjánál.
A lakossági ügyfélnek és mikrovállalkozásnak a jóvá nem hagyott fizetési művelet teljesítése esetén a számlavezető bank köteles egy munkanapon belül visszaadni az összeget. Kizárólag abban az esetben mentesülhet a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy az ügyfél csalárd módon járt el, vagy szándékosan vagy súlyosan gondatlanul megszegte a kötelezettségeit. Vagyis azt, hogy a visszaélés észlelését követően nem jelentette be haladéktalanul a számlavezető pénzforgalmi szolgáltatónak a visszaélést vagy az ún. készpénz-helyettesítő fizetési eszközhöz (bankkártya, internetbank, mobilbank) tartozó személyes hitelesítési adatok (PIN kód, jelszó) biztonságban tartásáért nem tette meg a tőle általában elvárhatót.
Amennyiben az ügyfél véleménye szerint a pénzforgalmi szolgáltatója nem a keretszerződésben, illetve az ennek elválaszthatatlan részét képező általános szerződési feltételekben, vagy a jogszabályi előírásoknak megfelelően jár el, lehetősége van panasszal fordulni a számlavezető pénzforgalmi szolgáltatóhoz. Ha az ügyfél a panaszára kapott válasszal nem elégedett, javasolják, hogy forduljon az MNB Ügyfélszolgálatához az MNB honlapján található elérhetőségek valamelyikén és részletes tájékoztatást kaphat a további jogorvoslati lehetőségekről és ezek kezdeményezésének módjáról.
Nyitókép: MTVA/Bizományosi: Róka László