Gazdaság

Szinte üresek az üvegvisszaváltó-automaták, a gyártók inkább eldobható csomagolásban árulják az italokat

rtl.hurtl.hu

2024. április 10. 14:49

Az elvesztegetett negyedév alatt csak PET-palackból 400 millió fogyhatott el, amelynek kétharmada így jó eséllyel nem lesz újrahasznosítva.

A gyártók szinte egytől egyig kihasználják a féléves haladékot, amit a kormánytól kaptak az újfajta visszaváltható palackok bevezetésére – derült ki a Greenpeace hazai boltokban végzett vizsgálatából. 

A szervezet szerint emiatt csak elvétve fordul elő, hogy olyan csomagolásban árulják az italokat, amely lehetővé teszi a visszaváltást, az automaták pedig kihasználatlanul állnak a boltokban. 

Az üzletláncok döntő többsége is húzza-halasztja, hogy a saját márkás ásványvizeket, üdítőitalokat betétdíjas csomagolásban kínálják.

Az elvesztegetett negyedév alatt csak PET-palackból 400 millió fogyhatott el, amelynek kétharmada így jó eséllyel nem lesz újrahasznosítva. Megfelelő pénzügyi ösztönzők nélkül a PET-palackoknak és alumínium dobozoknak csak a 30-40 százaléka jut a szelektív kukákba és hasznosul újra, a többi szemétlerakókban, szemétégetőkben vagy a természetben végzi. 

A március 16. és 30. között végzett kéthetes felmérés részeként a Greenpeace önkéntesei és aktivistái ellátogattak a hazai kilenc legnagyobb élelmiszerüzlet-lánc tetszőlegesen kiválasztott 16 boltjába. Ezekben azt vizsgálták, hogy vannak-e már az új jelöléssel ellátott, 50 Ft-os visszaváltási díjjal forgalmazott egyutas üveg- és PET-palackok, illetve alumínium dobozok. A 16 üzletből csupán 3 boltban találtak a felmérést végzők ilyen jelöléssel ellátott italcsomagolásokat, két Aldi és egy Spar üzletben. Az Aldi egyik saját márkás PET-palackos termékét kínálja visszaváltási díjjal, a Sparban pedig egy hazai kisüzemi sörfőzde aludobozaira került fel az ezt jelölő logó. A boltokban található termékválasztékhoz képest ez a mennyiség teljesen elhanyagolható.

A Greenpeace szerint a gyártók a valós hulladékmegelőzés helyett továbbra is különböző logókkal, reklámkampányokkal népszerűsítik azt, hogy az általuk gyártott italok csomagolása újrahasznosítható. Ez a tapasztalatok szerint kevéssé ösztönzi a fogyasztókat arra, hogy a szelektív hulladékgyűjtőbe dobják a kiürült palackokat.

Nyitókép: Hegedüs Róbert/MTI

#Gazdaság#visszaváltás#automata#mohu#mol#környezetvédelem#csomagolás#greenpeace