Erre számíthatnak az akkumulátorgyárak dolgozói: alacsony fizetés, sok munka
2023. november 18. 14:42
Az évtized közepére várhatóan 30 ezernél több ember fog dolgozni ilyen gyárakban.
A hazai akkumulátorgyárakban jellemzően kékgalléros, alacsony bérű, igen monoton munkavégzéssel jellemezhető gyártósori munkahelyek létesülnek, amelyekre gyakran csak vendégmunkásokat találni – hangzott el a Portfolio beszámolója szerint a Magyar Közgazdasági Társaság a hazai akkumulátorgyártás munkaerőpiaci vonatkozásait elemző konferenciáján. A megszólaló kutatók szerint az alacsony hozzáadott értékkel jellemezhető akkumulátorgyártásra való szakosodás nem segíti elő az ország felértékelődését a nemzetközi értékláncokban.
Czirfusz Márton, a Periféria Közpolitikai és Kutatóközpont alapítója tartotta, aki átfogó tanulmányt írt a magyarországi akkumulátor-értéklánc vállalatairól. A kutató elmondta: az 1-2 évvel ezelőtti kormányzati becslések szerint a kelet-ázsiai (dél-koreai, kínai, japán) vállalatok által dominált hazai akkumulátor-értéklánc cégeinél (alapanyaggyártók, alkatrészgyártók, cellagyártók, újrahasznosítók) az évtized közepére várhatóan 30 ezernél több ember fog dolgozni. 2021 őszéig a kormányzati adatok alapján már 14 ezer munkahely jött létre az akkumulátorgyártáshoz kapcsolódóan.
A szakértő kiemelte: mivel az akkumulátorgyártás munkaintenzív és alacsony hozzáadott érték jellemzi, így az akkumulátorlánc hazai üzemeiben magas az alacsony bérezésű munkahelyek aránya.
A gyártósoron dolgozó operátorok alapbérei nem elegendők a megélhetéshez, így a magasabb vagy tisztességesebb béreket túlórákkal, bónuszokkal, pótlékokkal és béren kívüli juttatásokkal lehet elérni.
Ha viszont a dolgozó az adott hónapban elesik ezektől, mert mondjuk néhány napig például táppénzen volt, akkor nagyon nehéz a megélhetése.
Megindulhatott a termelés az iváncsai akkugyárban annak ellenére, hogy sem az ígért zajvédő beruházások, sem a vasúti és közúti fejlesztések nincsenek kész. Az RTL Híradó mutatta be, hogy a Párbeszéd szerint az, hogy a gyár a korábbi üzemi baleset, a mérgező és rákkeltő anyagok kibocsátását engedélyező környezetvédelmi engedély és a hiányzó infrastruktúra ellenére is beindulhat azt mutatja, hogy az akkumulátor-ipar Magyarországon a kormány támogatásával azt csinál, amit akar. A következményeket viszont az egész társadalom viseli majd:
Nyitókép: Alkalmazottak a lítium akkumulátorok gyártósorán 2023. augusztus 28-án a kínai Hubei tartománybeli Yichangban. – Fotó: Zhang Guorong/VCG via Getty Images