Gazdaság

Akkora a munkaerőhiány a MÁV-nál, hogy pár héten belül tarthatatlanná válhat a helyzet

Nagy Attila KárolyNagy Attila Károly

2023. szeptember 4. 7:59

Annyira megfogyatkoztak a mozdonyvezetők, kalauzok és kocsivizsgálók, hogy már túlórázással sem lehet kompenzálni a hiányukat.

A Népszava cikke szerint akkora a munkaerőhiány az állami MÁV-csoportnál, hogy szeptember végére alig lesz, aki vezethetné a vonatokat. A MÁV és Volán állományában 4500 betöltetlen pozíció van, a vasúttársaságnál a mozdonyvezetők, kalauzok és kocsivizsgálók fogyatkoztak meg leginkább.

Olyan kevés az ember, hogy jelenleg is csak folyamatos túlórával tartható a menetrend, de már úgy sem sokáig.

A mozdonyvezetők, váltókezelők és jegyvizsgálók többsége ugyanis hamarosan kimeríti az évi 300 órás túlórakeretet, amit az új Munka Törvénykönyve és a MÁV hatályos kollektív szerződése határozott meg. A Népszava azt írja, hogy elvileg egyéni különmegállapodásokkal, extra díjazásban megegyezve a túlórakeretet még 100 órával meg lehet toldani, de kérdés, hogy hány vasutas megy ebbe bele.

Ha a munkavállaló úgy érzi, hogy ez már veszélyezteti az egészségét, vagy egyszerűen csak túl fáradt a további extra munkához, akkor semmi sem kényszerítheti rá

– mondta Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke, aki szerint ha sokan döntenek úgy, hogy extra bér ellenében sem vállalják az újabb műszakokat, akkor nem lesz, aki elvezesse a vonatokat, kezelje a váltókat vagy éppen a jegyeket.

Jó néhány vonalon a menetrendben szereplő járatokat sem tudják elindítani. Ez pedig azt jelenti, hogy a lassú jelek miatti késések mellett a járatkimaradások is borzolják majd az utasok idegeit

– magyarázta a szakszervezeti vezető.

Nem sokat javítanak a helyezeten az egymás után indított mozdonyvezető tanfolyamok sem, hiszen hónapokba telik, mire egy jelentkezőből képzett masiniszta lesz. Ráadásul 2025-2027 körül nyugdíjba megy több ezer jól képzett vasutas, amivel akuttá válik a munkaerőhiány a cég soraiban.

Nyitókép: Nagy Attila Károly / rtl.hu

#Gazdaság#máv#munkaerőhiány#vasutasok#mozdonyvezetők