Egyre kevésbé fizetik be időben számláikat a magyarok
2022. október 5. 19:21
Csökken a fizetési fegyelem Magyarországon.
2019-ig javuló tendencia után a pandémia és az energiaválság következtében jelentősen nőtt a késedelmes fizetések és a behajthatatlan adósságok aránya, írta meg a Piac&Profit az EOS Csoport felmérése alapján.
A számlák 76 százalékát fizetik pontosan a magyarországi ügyfelek, ez nagyjából megegyezik a közép- és kelet-európai aránnyal, ám 3 százalékponttal elmarad teljes Európa átlagától, ami 79 százalék. Ez az arány nagyjából a hét évvel ezelőtti fizetési fegyelemnek feleltethető meg. Az EOS Csoport kutatásában 16 ország mintegy 3200 döntéshozóját kérdezték meg a vállalati- és magánszemély ügyfelek fizetési szokásairól.
Míg 2019-ben a magyarországi vállalatok a lakosság felé átlagosan 30 napos fizetési határidővel számláztak, 2022-re ez a szám 33-ra emelkedett, az üzleti számlák fizetési határideje pedig 39 napról 43 napra nőtt.
Azonban a hosszabb fizetési határidők sem elegendőek ahhoz, hogy ellensúlyozzák a válságok hatásait, mivel a vállalatoknak még így is növekvő késedelmekkel kell szembenézniük. 2019-hez képest öt százalékponttal, 15-ről 20 százalékra nőtt a késedelmesen fizetett számlák aránya, amely két százalékponttal magasabb az európai átlagnál (18 százalék).
A lap szerint a behajthatatlan követelések aránya megegyezik a legutóbb mért értékkel, a Magyarországon kiállított számlák 4 százalékát nem fizetik ki egyáltalán, ám a szakértők szerint ebben jelentős romlás várható, mivel az utóbbi fél év hatásai következtében nem fizető ügyfelek csak később jelennek majd meg a statisztikákban.
Nyitókép: Szarka Zsolt, a Magyar Posta Zrt. vezérigazgatója bemutatja az icsekk fizetéséhez szükséges, mobiltelefonra tölthető applikációt budapesti sajtótájékoztatóján 2014. október 30-án. – Fotó: Kovács Attila / MTI