Gazdaság

A szankciókkal sújtott Oroszország hét év alatt ezer utasszállító repülőgépet gyártana magának

rtl.hurtl.hu

2022. október 3. 12:33

Az elemző szerint ez akkor is lehetetlen célkitűzés lenne, ha használhatnának nyugati alkatrészeket.

A szankciók miatt a nyugati repülőgépgyártók nélkül kell megoldani a légiközlekedést Oroszországban: sem az Airbus, sem a Boeing gyártmányaira nem támaszkodhatnak tovább, noha eddig 95 százalékban ezekkel bonyolították a forgalmat. Ám Putyin háborúja miatt elapadt az alkatrészutánpótlás, ezért az állami Roszteh vállalatóriás nagyívű tervet jelentett be, aminek értelmében 2030-ig ezer darab új utasszállító gépet állítanának elő helyben gyártott alkatrészekből.

A Roszteh birtokolja az OAK-ot, az egyetlen orosz vállalatot, ami polgári felhasználású repülőgépeket gyárt. A Roszteh pedig annak a Szergej Csemezovnak az irányítása alatt áll, aki a KGB-s Vlagyimir Putyinnal együtt szolgált az NDK-ban az 1980-as években. Ő a Reutersnak nyilatkozva azt mondta: a szankciók lehetőséget adnak arra, hogy erős, önfenntartó orosz légiipart alakítsanak ki.

Ám az OAK meglehetősen korlátozott gyártókapacitással rendelkezik, ráadásul az orosz repülőgépgyártásban tavaly felhasznált alkatrészek és technológiák felét külföldről importálták. A Roszteh célja, hogy a lehető legrövidebb idő alatt helyettesítsék a külföldi alkatrészeket.

Az oroszok már 2024-től évente húsz Szuhoj Superjet New rövid hatótávolságú utasszállítót gyártanának. Ezek hajtóművét egy francia céggel közösen fejlesztették ki: a készleten lévő hajtóművekkel még húsz darabot le tudnak gyártani, ezután viszont orosz hajtóművekre kell váltaniuk.

Hasonló a helyzet a középhatótávú MSZ-21-esekkel is: ezeket amerikai hajtóművel tervezték, amit szintén belföldi gyártmánnyal kell pótolni. Ebből a típusból 2024-ben hat darabot szándékoznak legyártani, de 2029-ben már 72 darabra növelnék a termelést.

Az amerikai Aerodynamic Advisory nevű tanácsadó cég elemzője a Reutersnek azt mondta: az, hogy 2030-ig ezer repülőgépet építsen magának Oroszország, még akkor is lehetetlennek látszana, ha nyugati alkatrészeket használhatnának fel hozzá. Megjegyezte, hogy Oroszország és az egész Szovjetunió összesen mintegy kétezer sugárhajtású utasszállító repülőgépet állított elő, egész történelme során.

Nyitókép: Alexander Sayganov/SOPA Images/LightRocket via Getty Images

#Gazdaság#oroszország#szankciók#repülőgép#légiközlekedés

Címlapról ajánljuk