Felelős magatartást kér a Mol, hogy mindenkinek jusson üzemanyag
2022. augusztus 9. 21:13
Ha mindenki csak annyit tankol, amennyire szüksége van, akkor az olajvállalat szerint lesz elegendő üzemanyag a Barátság vezeték elzárása és a finomítók leállása ellenére.
A jelenlegi üzemanyagpiaci helyzetben felelős fogyasztói magatartásra van szükség ahhoz, hogy mindenkinek jusson elegendő üzemanyag – írta keddi közleményében a Mol.
A magyar olajcég szerint az elmúlt hónapokban jelentősen megnőtt a kereslet a hazai töltőállomásokon: a teljes piacon 20 százalékkal, a Mol hálózatában pedig 50 százalékkal nőtt meg a forgalom.
Mindeközben a kínálati oldalon több nehezítő körülménnyel is szembesült a Mol: a külföldi import visszaesett, a régió több finomítója is átmenetileg csökkentett kapacitással működik, valamint a Barátság vezetéken is néhány napja szünetel a kőolajszállítás.
Ennek ellenére, ha mindenki csak annyit tankol, amennyire szüksége van, akkor lesz elegendő üzemanyag az országban
– állítja a cég. A Mol korábbi ajánlásának megfelelően továbbra is azt kéri ügyfeleitől, hogy naponta legfeljebb 50 litert tankoljanak, ezzel segítve az ország zavartalan üzemanyag-ellátását.
A közlemény szerint több hazai töltőállomáshálózathoz hasonlóan a Mol is fenntartja a tankolási limitet, hogy a jelenlegi piaci helyzetben is biztosítani tudja az ország zavartalan energiaellátását. Korábban a hazai kutakon értékesített üzemanyag 30 százaléka importból érkezett, de az elmúlt időszakban az üzemanyag behozatal jelentősen lecsökkent, miközben a nyári turizmus és a mezőgazdasági munkák jelentősen megnövelik a kutak forgalmát.
A Barátság vezeték leállása kapcsán a Mol leszögezte: több hétre elegendő tartaléka van, állítása szerint folyamatosan dolgozik a szállítás újraindításán és megoldási javaslatot is letett az asztalra, azaz egyeztetést kezdeményezett arról, hogy átvállalja a díjkötelezettséget az ukrán fél felé. Az orosz Transznyeft állítása szerint ugyanis az ukránok azért zárták el az olaj útját, mert nem tudták számukra átutalni a tranzitdíjat.
A Mol szerint a hazai helyzetet a gyakori pánikvásárlás is bonyolítja, amely megnövekedett logisztikai kihívást jelent: idén már 12 százalékkal nőtt a kiszállítási kapacitás az előző év hasonló időszakához képest, és jelenleg 140 tankerautó dolgozik a kutak folyamatos feltöltésén.
Nyitókép: Róka László / MTVA