Gazdaság

Megszűnhet a hosszú várakozás a külföldről behozott használt autók forgalomba helyezésénél

rtl.hurtl.hu

2022. január 11. 5:57

Szép csendben beszállt az import használt kocsik honosításába az Autóklub.

Másfél-két hónapot is várni kell egy uniós országból behozott használt autó honosítására, mert a kormányhivatalok alá tartozó vizsgálóállomások jelentősen túlterheltek. Ebben hozott változást bő egy éve egy törvénymódosítás, ami alapján a Magyar Autóklub is belefogott a honosításba.

A módosítás lényege, hogy a kormányhivatali vizsgálóállomások mellett olyan szervezet is végezhet honosítást, amely országos lefedettségű vizsgaállomásokkal rendelkezik, vagyis minden megyében van legalább egy ilyen telephelye. Az Autóklub tavaly tavasszal kapta meg ezt a minősítést a közlekedésért felelős Innovációs és Technológiai Minisztériumtól (ITM).

Autóklubos forrásunk szerint az ITM-ben is felismerték, hogy valamit kezdeni kell a kormányhivatalok alá tartozó vizsgálóállomásokon feltorlódott ügymennyiséggel, mert már régóta érzékelhető volt az elégedetlenség az autósok körében a hosszú várakozási idő miatt.

A törvényi felhatalmazás alapján az Autóklub csendben már el is indította a honosítást. Kampány nem volt, csak szóbeszéd alapján értesülhettek az autósok arról, hogy van ilyen lehetőség. 

Időpont 3-5 napon belül

A szervezet 44 vizsgálóállomása közül egyelőre 32 helyen indult el ez a szolgáltatás. A többi telephely is fokozatosan csatlakozik, amint megkapják az illetékes kormányhivatal engedélyét. Ez várhatóan heteken belül megtörténik.

Az eddigi tapasztalatok nagyon kedvezőek. Jelenleg 3-5 napon belülre tudnak időpontot adni honosításra, szemben a másfél-két hónapos kormányhivatali várólistákkal. Az eljárás 8 ezer forintos hatósági ára nem változott; az összeg 20 százalékát kapja az Autóklub. Az 1600 forintért senki sem kapálózott, az Autóklub azt a lehetőséget látta meg, hogy új ügyfeleket tud magához csábítani. Azt remélik, hogy a honosítás előtti átvizsgáláson kiderült hibákat náluk javíttatják az autósok, továbbá a forgalomba helyezéshez szükséges eredetiségvizsgálat is felpöröghet. Azt ugyanis a kormányhivatalok nem végzik, náluk viszont egy helyen minden elérhető.

A honosítás lehetősége 2005 óta létezik itthon, nem sokkal azután jött létre, hogy Magyarország belépett az Európai Unióba, és a használt autók behozatala vámmentessé vált. Kezdetben a megyei közlekedési felügyeletek, 2006-tól a Nemzeti Közlekedési Hatóság regionális igazgatóságai, 2011-től pedig a kormányhivatalok alatt működő vizsgálóállomások végezték. 

Nagyon megugrott a használt autók importja

A behozott autók után fizetendő regisztrációs adó 2015-től csökkent jelentősen, akkor ugrott meg az import, ezzel párhuzamosan pedig nőtt a várakozási idő a honosításra.

2021-ben csaknem 122 ezer új kocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 4,8 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban – közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) január 5-én. Ugyanakkor 132 205 import használt autót hoztak be tavaly, ami 1,4 százalékkal több, mint 2020-ban.

Az MGE összefoglalója szerint a tavalyi év második felében gyártási problémák alakultak ki, amelyek a chip és más alkatrészek hiányára, illetve az egyenetlen szállítására vezethetők vissza. A megrendeléseket a márkaimportőrök csak jelentős csúszással tudják teljesíteni, így az utolsó négy hónap jelentős visszaesést mutatott.

A használt autók behozatala éppen ebben az időszakban, a tavalyi második félévben volt különösen aktív, több mint 6 százalékos növekedést mutatott 2020 második feléhez képest a DataHouse adatai alapján.

Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója szerint az ellátási zavarok miatt az újautó-kereskedők a második félévben már képtelenek voltak kielégíteni az időközben megerősödő keresletet, amelynek egy része így kényszerűen a használtautó-piacon jelent meg. Ennek hatására 2021 második félévében Magyarországon 21,5 százalékkal több használt autót helyeztek forgalomba, mint újat.

Az új autók eladásával kapcsolatban továbbra is borúlátó az elemzők többsége. Szerintük szinte biztosra tehető, hogy a chiphiány az év közepéig kitart, de jó eséllyel az egész évre rányomja a bélyegét. Emiatt a becslések szerint a használtautó-import éves szintje átlépheti akár a 140 ezres darabszámot, annak ellenére is, hogy a tartósan magas használtautó-kereslet, valamint a forint gyengülése kétszámjegyű átlagos áremelkedést okozhat a használt autók piacán.

Nem mindig nyolcezer forint 

A honosítás 8 ezer forintos hatósági ára csak akkor ennyi, ha az EU-ból származó kocsinak van érvényes forgalmi engedélye. Ebben az esetben annak a lejárati dátuma szerepel majd a magyar forgalmiban. Amennyiben már csak rövid ideig érvényes az EU-s dokumentum, akkor kérhető a honosítás plusz műszaki vizsga, ez további 16 290 forint. Így két évig érvényes forgalmit kap az autós. Ha már lejárt a külföldi forgalmi, akkor 39 090 forint a honosítás ára. Ilyen esetben viszont csak a kormányhivatalok műszaki vizsgálóállomásain lehet vizsgáztatni az autót.

Nyitókép: A szerelőállomás a Magyar Autóklub IV. kerület Berda József utcai műszaki és vezetéstechnikai állomásán 2013. március 6-án. Fotó: MTI / Máthé Zoltán

#Gazdaság#autó#új autó#használt autó#autóklub#honosítás#chiphiány#ellátási zavarok#import