Szűkül a kör: százmilliós bevételt titkolt el a magyar sztár, így juthatott a pénzhez
2023. július 10. 21:13
Vajon ki lehet az a magyar sztárzenész, aki a YouTube-os bevételéből 100 millió forintot elhallgatott az adóhatóság elől, ezzel 20 millió forint vagyoni hátrányt okozott a költségvetésnek. A NAV pénzügyi nyomozói gyanúsítottként hallgatták ki.
Napok óta találgatja az ország, hogy ki az az ismert magyar előadó, aki több, mint 100 millió forintos bevételt hallgatott el az adóhatóság elől. A Nemzeti Adó – és Vámhivatal pénteki közleményében azt írja, a közismert zenész az egyik videómegosztó portálon közzétett klipjei után az elmúlt két évben kapta ezt az összeget, amely után a személyi jövedelemadó bevallási és fizetési kötelezettségének nem tett eleget. Ezzel mintegy 20 millió forint vagyoni hátrányt okozott a költségvetésnek. A Fókusz által megkérdezett adószakértő szerint vitán felül áll, hogy adóköteles a YouTube-ra feltöltött videóklip:
Amennyiben egy előadóművész a YouTube-tól tesz szert bevételre akkor itt valószínűleg szerzői jogvédelem alatt álló műből történő bevételszerzésről van szó. Ez adóköteles, tehát ez vitán felül áll.
Lévai Richárd, közösségimédia szakértő szerint a 100 milliós YouTube-bevétel kimagaslónak számít Magyarországon, ami jelentősen szűkíti a kört, hogy ki lehet az, akiről a NAV közleménye szól és ki lehet az, akit a NAV pénzügyi nyomozói gyanúsítottként hallgattak ki és akitől különböző vagyonelemeket foglaltak le.
Az interneten nyilvános, tehát mindenki számára elérhető, hogy kik azok az zenészek, akik a videómegosztó portálokon a legnépszerűbbnek számítanak, akiknek a legtöbben nézik a videóit és ezáltal 100 milliós bevételre tehettek szert. Az első helyen egy olyan előadó áll, akinek a klipjeit az évek alatt 481 és fél milliószor indították el. Őt több mint 408 millió megtekintéssel követi egy másik, aki szintén ugyanabban a zenei stílusban alkot. De a harmadik helyezett is 382 millió kattintásnál jár. Bár ezekkel a számokkal az előadók általában szeretnek kérkedni, most azonban hiába kerestünk meg többeket is a 10 legfelkapottabb művészből, senki nem szeretett volna nyilatkozni.
Az, hogy egy videónak mennyi megtekintést kell elérnie, hogy abból az előadó egy jól látható összeget kapjon, az több mindentől is függ. Például attól, hogy milyen az adott csatorna feliratkozói összetétele.
Kik voltak azok, akik azt a videót nézik, ki a videónak a célközönsége. Nyilván a zenészek között is vannak különbségek, hiszen el tudom képzelni, hogy egy jazz zenész és mondjuk egy hip-hop előadó egészen más típusú követőbázisa van.
– mondja Lévai Richárd, közösségimédia szakértő. A Youtube a bevételt nagyjából fele-fele arányban osztja el saját maga és az előadó között, de ezeket az összegeket nem hozzák nyilvánosságra, többek között azért sem, mert ez minden előadónál más és más. Még több részletért indítsd el a fenti videót.