Magyarországi marketingvezetőből lett angliai buszsofőr, és boldogabb, mint valaha
2023. június 7. 20:59
Hiába volt Magyarországon marketingvezető Erdélyi Ágoston, az élete rendkívül stresszes volt. Angliában kezdett új életet a családjával, azóta lényegében stresszmentesen él, és boldogabb, mint valaha. Most turistabuszokat vezet, amiből kényelmesen meg tud élni, a leghajtósabb hónapokban átszámítva csaknem egymillió forintot is megkeres. Közben Európa-szerte, így Magyarországon is nagyon komoly járművezető-hiány van, ami pár éven belül akár azt is eredményezheti, hogy az állások fele betöltetlen lesz a szektorban, aminek beláthatatlan következményei lehetnek.
Erdélyi Ágoston jelenleg Angliában él, itt dolgozik buszsofőrként. A Fókusznak korábban arról mesélt, hogy minimum 1700 fontot, vagyis átszámítva 740 ezer forintot keres havonta. Ezért 160 munkaórát dolgozik, de ezt akkor is megkapja, ha éppen nincs elég megbízatás.
A legnagyobb hajtással járó hónapokban pedig inkább 2000 fontot, majdnem 900 ezer forintot visz haza havonta. Ezzel szemben Magyarországon 434 ezer forintos fizetésért keresnek sofőröket,
Budapestről a buszvezetők 8-10 százaléka hiányzik.
Ágoston nem mindig volt sofőr. Magyarországon marketingvezetőként dolgozott hosszú-hosszú évekig.
Marketing egy olyan szakma, amibe belesodródtam, és azt tanultam meg róla, hogy megtévesztésről, átverésről, barátságok, jó kapcsolatok pénzért való elárulásáról szól. Azt gondolom hogy akik ebben dolgoznak mentálisan sokkal jobban megterheltek
– mondta korábban a Fókusznak.
Most úgy jellemzi a foglalkozását: végtelenül korrekt, őszinte és vidám munka, nem úgy, mint a korábbi állása.
Ha az ember felszabadul a stresszes és hazug életmódtól, amit értékesítőként élni kell, akkor sokkal boldogabb és a munkát soha többé nem fogja hiányolni
– fogalmazott. Szerinte ehhez annyit kellett tennie, hogy Angliába költözött, ahol most a turistabuszok vezetéséből kielégítő életkörülményeket tud teremteni magának és jól érzi magát.
Néha váróteremben, máskor a buszban rostokol, de a legtöbbször, amíg az utasok várost néznek, addig a sofőr is azt teszi. Ágoston munkája csupa élmény, ezért egész egyszerűen imád buszt vezetni. Szerinte ezzel a munkával együtt jár, hogy nagyon sok szabadideje van. Persze, ha elvisz egy csoportot egy hosszabb útra, akkor az első és az utolsó nap az utazás miatt sok munkát jelent, de a köztes napokon, amíg a csapat a szabadidejét tölti, addig ő is foglalkozhat mással.
Ugyanannyi időm van szórakozni, mint nekik
– mondta.
Az ember világot lát, ha csak az Egyesült Királyságban gondolkodunk, és akkor is ez egy nagy ország 8-10 óra átmenni egyik végéből a másikba és még mindig nem érsz legvégére. Rengeteg látnivaló van benne
– tette hozzá.
Nem csoda, hogy jól érzi magát, az angliai buszvezető fizetésből kiválóan meg lehet élni. Ágoston szerint Angliában jól ki van találva rendszer, ha valakinek van egy teljes munkaidős állása, akkor az alapvető megélhetéshez való dolgokat a szállással együtt biztosítani tudja saját magának. Szerinte Angliába mindenkinek van lehetőség előrelépni is.
Olyan hozzáadott pluszokat kaptunk az élet minden területén, ami Magyarországon elképzelhetetlen lett volna
– mondta.
Ágoston nagyon szeret Angliában élni. Bár először a felesége kapott munkát és azért költöztek ki a két lányukkal, a férfi örül annak, hogy váltott. Azt mondja az egyszerűbb munkát végzőknek egyszerűbb az élete, így neki is az lett.
Egyre kevesebb a buszsofőr Magyarországon
Magyarországon komoly létszámhiánnyal küzdenek a buszos cégek.
Minket is érint a munkaerőhiány. A járványidőszak alatt leállt az utánpótlásképzés, nem volt vizsgáztatás, ezt pedig az idősödő korfa mellett megszenvedi a személyszállítás
– magyarázta a Fókusznak Bayer László forgalmi vezető.
A hiány miatt terveznek komoly változtatásokat. Korábban csak a sikeres teherautó-vizsga után lehetett buszvezetői vizsgát tenni, az új elképzelés szerint –- ami ellen sokan tiltakoznak – a személyautó után rögtön lehetne buszvezetőit tenni. Ugyanis nem csak Budapesten, de országosan, sőt Európa-szerte is járművezető-hiány van. Ágostonnak erről is volt véleménye.
Nagyon sok országban, nagyon régóta úgy van, ahogy most Magyarország készül ezt a dolgot megoldani, hogy leegyszerűsítve az autós jogosítvány után meg lehet szerezni a D-t. Ez működő dolog, semmi ördögi és elvetemült nincs benne
– mondta.
Küszöbön a katasztrófa
A Nemzetközi Közúti Szállítási Unió múlt év végi jelentése elég riasztó képet fest a busz- és teherautósofőr-hiányról. Az aktív sofőrök 60 százaléka nyugdíjba megy három éven belül, a fiatalok viszont nem választják ezt a pályát.
Tavaly január és november között az Európai Unióban 44 százalékkal növekedett a kereslet a sofőrök iránt. Az előrejelzések szerint ez azt jelenti, hogy a következő években legalább 50 százalékig emelkedhet a betöltetlen állások aránya Európában, ami katasztrofális következményekkel járhat.