Fókusz

A két napra a lutoni reptéren ragadt magyar utasok állítják, a Wizz Airtől semmilyen segítséget nem kaptak, még információt sem

Barva ÁdámBarva Ádám

2022. július 20. 21:51

Majdnem kétnapos késéssel indulhattak haza azok a magyarok, akik az angliai Luton repterén ragadtak. Olyan meleg volt, hogy megolvadt a kifutó aszfaltja, ezért a gépek egy darabig nem szállhattak fel. A Wizz Airnek öt járatát kellett törölnie. Voltak, akik a reptér várójában éjszakáztak. A Fókuszt szinte sírva hívták az utasok.

Tömegek várakoztak tanácstalanul hétfő este a londoni Luton reptéren, miután az extrém meleg miatt egy időre lezárták a kifutópályákat. Akadtak, akik a földön fekve, hálózsákba betakarózva aludtak, többen pedig egy már zárva tartó kávézóba mentek be pihenni. Aznap a WizzAir is indított volna gépeket innen Magyarországra, de a járatok utasai a brit fővárosban ragadtak. Sokan közülük még szerda délután is Londonban voltak.

Káosz a lutoni reptéren: az utasok állítják, a WizzAirtől sem információt, sem másmilyen segítséget nem kaptak
 

Kézi Tibor feleségével és három gyermekével utazott volna haza. A légitársaságtól SMS-t kaptak, először arról, hogy a gép később, majd még később indul, végül pedig szűkszavúan megírták: a járatot törölték, jogairól e-mailben tájékoztatták. Próbáltak személyesen érdeklődni, hogy mit tehetnének, de a WizzAirt telefonon nem tudták elérni, a check-in pultnál senkit sem találtak.

A várakozás során, miután eltelt két óra, kerestem a WizzAir képviselőjét, hogy a weblapon feltüntetett szolgáltatások után érdeklődjek. Miszerint késés esetén biztosítanak különböző kompenzációkat, de senkit nem lehetett megtalálni, semmilyen típusú kompenzációt nem kaptunk

–  mesélte Tibor.

A szállodát és az oda eljutást is nekik kellett volna fizetniük. Tiboréknak szerencséjük volt, egy ismerősükön keresztül egy viszonylag olcsó szállást tudtak szerezni.

Mészáros László egy sportrendezvényre utazott Londonba barátjával. Szállást már nem találtak a reptér környéken, mivel több légitársaság járatát törölték, az ottragadt utasok az összes szobát lefoglalták.

A hétfői 20:25-kor induló géphez jöttünk ki, hétfő este hat órára. Kedd este kilencig folyamatosan itt voltunk, ami azt jelenti, hogy 26-27 órát töltöttünk a reptéren. Tegnap estére sikerült szállást intézni nekünk, ott tudtunk aludni  egy kicsit. Most megint itt vagyunk a repülőtéren, és a WizzAir közleménye szerint a mentesítő járat, ami jön értünk, az 17:20 perckor fog felszállni itteni idő szerint

– mondta László, aki szerint olyan feszült volt a helyzet, hogy az is benne volt a levegőben, hogy rendbontás lesz.

Káosz a lutoni reptéren: az utasok állítják, a WizzAirtől sem információt, sem másmilyen segítséget nem kaptak
 

„Nagyon sok volt a gyerekes, családos ember, idősek. Utána találtunk egy részleget, ahova a mozgássérülteket összegyűjtötték. Ők is nagyon sokan voltak" – panaszolta.

Kézi Tiborék e-mailt kaptak, amelyben a társaság sajnálatát fejezte ki, és azt írták, hogy minden „szükséges és ésszerű” intézkedést megtesznek annak érdekében, hogy minimálisra csökkentsék az okozott kellemetlenséget. Közölték, hogy átfoglalhat, de jóváírást, vagy visszatérítést is kérhet. Hogyha pedig szállásra lenne szüksége, keresse a WizzAir földi kiszolgálójának munkatársait.

Tibor viszont azt mondta, nem lehetett átfoglalni, csak másnap reggel volt rá lehetőség.

Végső kétségbeesésünkben egy 27-i repülőjáratot sikerült kiválasztanunk. Közben megnéztük, hogy milyen más opció van. Úgy számoltunk, hogy ha most 5 új jegyet kellene vásárolnunk, az több, mint 750 ezer forintba került volna. Amit így hirtelen nem tudunk megfinanszírozni.

Az utasok szerda hajnalban kaptak értesítést arról, hogy délután indítanak egy járatot. Az e-mailben azt is leírták, hogyha valaki korábban átfoglalt, vagy lemondta a foglalást, saját magának kell fizetnie a jegyet.

Kerestük a WizzAirt, de a légitársaság nem adott interjút. Közleményt küldtek, amelyben többet között azt írták: 

A Wizz Air a járattörlések után megkezdte a Londonban rekedtek számára a szállás szervezését, de mivel az extrém időjárás más légitársaságok járatait is érintette, tájékoztattuk utasainkat, hogy amennyiben tudnak saját maguknak szállást foglalni, az ezzel járó extra költségeket (szállás, reptéri transzfer) a Wizz Air utólag megtéríti számukra

Csakhogy több utas állítása szerint ez nem teljesen így történt, és úgy vélik, problémák vannak a Wizz Air állításaival.

Wizz Airtől senki, de szó szerint senki nem jött oda. A reptérnek az alkalmazottai adtak minimális információt, volt egy srác, aki lebegtetett ott egy telefonszámot. A telefonszám nem működött. Nem igaz, hogy a Wizz Air bennünket el akart látni és segíteni akart a szállásunkat megszervezni

– mondta László feldúltan, aki hozzátette a 40 fokos kánikulában még egy palack vizet sem kaptak.

Káosz a lutoni reptéren: az utasok állítják, a WizzAirtől sem információt, sem másmilyen segítséget nem kaptak
 

A jogszabályok szerint, ha a gép 2 órával később indul a tervezettnél, az utas már jogosult lehet bizonyos ellátásra. Ha a repülő 3 órával később érkezik meg a menetrendben jelölt időpontnál, az uniós rendelet szerint 250 és 600 euró közötti összeg illetheti az utast, abban az esetben, ha nem vis major esemény okozta a késést. 

Hogyha a mostani, londonihoz hasonló járattörlés történik, a légitársaság köteles biztosítani az átfoglalás, illetve visszatérítés lehetőségét. Ha ezt nem, vagy csak később teszi meg, az utas jogosult magának megszervezni.

Bokor Péter a kesettagepem.hu szakmai vezetője szerint ennek a költségét a légitársaság  utólag köteles megtéríteni az utasnak az étkezési költség és a telekommunikációs költségek mellett. Ehhez viszont kell a blokk is, a bankkártya-kivonat nem elegendő.

Az utasok, akikkel beszéltünk, mindenképpen szeretnék jogi útra terelni az ügyet és visszatérítést kérnek.

Mészáros László azt mesélte, a kint élő magyarok egy Facebook-csoportban fogtak össze értük, és vittek nekik meleg ételt a repülőtérre, míg a Wizz Airtől semmit sem kaptak.

Kicsit gusztustalan, hogy egy cég annyit nem tud megtenni, hogy az itteni reptéri dolgozókat felhívja és azt mondja, hogy számoljátok össze hány ember ragadt ott, vigyetek mindenkinek legalább két flakon vizet, két szendvicset, meg egy csokoládét. Nem egy akkora extra költség. 

– tette hozzá.

#Fókusz#adásrészletek#lutoni repülőtér#wizzair#utasok#ottrekedt utasok#rtl

Címlapról ajánljuk