EUEurópa

Milliárdokat fizettek Zuckerbergéknek, a magyar kampány még a németnél is drágább volt

rtl.hurtl.hu

2024. június 15. 15:35

Európa legdrágább online kampányát sikerült összehozni Magyarországon. 

Lévai Richárd marketing specialista, a Közösségi kalandozások nevű blog tulajdonosa a Népszavának azt mondta: január óta a kampány végéig (azaz a június 9-i választásig) 3 milliárd 390 millió forintot költöttek Magyarországon politikai hirdetésekre a Meta rendszerében a különböző szereplők (ez tartalmazza a hazai és külföldi szervezetek, mint például az Európai Parlament hazai hirdetéseit is). 

Ebből a kormányoldal mintegy 2,8 milliárd, az ellenzék 513 millió forinttal zárta a számlát.

Ezeket az összegeket elsősorban a Metához tartozó Facebookon költötték el, de a céghez tartozik az Instagram is. 

  • A kormánypártok (Fidesz és KDNP) 420 milliót költöttek január óta, míg az ellenzék 83 milliót.
  • A kormányoldalhoz köthető politikusok 478, míg az ellenzékiek 325 milliót fizettek a Metának. 
  • A legjelentősebb összeget a kormányoldalhoz köthető média- és közszereplők (például a Megafon, influenszerek) költötték, ugyanis médiánál 892 millió, közszereplőknél 915 millió lett a számla vége ebben a csoportban. 
  • Az ellenzéknél a média esetében jelentősen kisebb összeg, 96 millió forint, míg a közszereplőknél (mint például a Hétköznapi Hősök nevű Demokratikus Koalícióhoz kötődő influenszer platform), 4,6 millió ment el.

Lévai Richárd és csapata azt is megvizsgálta, hogy európai összevetésben mennyit költött Magyarország a kampány utolsó hónapja, május 11. és június 9. között a Metán.

Magyarországon 1,92 milliárd lett az összpolitikai költés ebben az időszakban, míg a második helyen szereplő, területileg sokkal nagyobb Németországban 1,76 milliárdnál állt meg az összeg.

Lakosságarányosan is Magyarország áll az első helyen, egy lakosra 200 forintnyi hirdetés jutott, Belgiumban 140 forintra jöttez  ki az arány, Németország pedig, akik az összköltésben második helyen voltak, ebben az összevetésben a 18. helyre csúsztak fejenként húsz forinttal. 

A főpolgármester-jelöletek közül a végül visszalépő, fideszes Szentkirályi Alexandra kampányára égették el a legtöbb pénzt a Metán, 112,5 millió forintot, Vitézy Dávidra 55,6 milliót fordítottak, a választást megnyerő Karácsony Gergely csak 21 millió forintot áldozott erre. 

Korábban az RTL Híradó mutatta be, hogy Orbán Viktor 2007-ben még ki akarta iktatni a kampányokból „az emberek félrevezetéséül szolgáló, manipulációs eszközként üzemelő” politikai reklámokat. A Fidesz ma már uniós szinten is bajnok a hirdetésekre költött összegeket tekintve:


Nyitókép: Pexels

#Európa#országgyűlési választás#ep-választás#meta#facebook#hirdetés