EUEurópa

Az EU kereskedelmi háborúba léphet Kínával, Magyarországnak is van ebben szerepe

rtl.hurtl.hu

2024. május 28. 16:40

Hamarosan lezárul a brüsszeli vizsgálat, amelynek eredményeként vámokat vethet ki az EU a kínai elektromos járművek behozatalára. Magyarországnak ez rossz hír lehet, a Politico kereskedelmi háborút emleget.

A kínai CATL akkugyártó és a világ egyik legnagyobb elektromos autókat gyártó vállalata, a BYD azért épít gyárakat Magyarországon, hogy néhány év múlva kijátszhassák az uniós vámokat. Az említett vállalatok hasonló stratégiát követnek Mexikóban is az amerikai szankciók elkerülése érdekében – írja a Politico.

Vizsgálat után extra vámok jöhetnek

Mi a közös a vaníliában, az acélcsövekben és az elektromos autókban? – teszi fel a kérdést a brüsszeli lap keddi cikkében, amelyben az EU és Kína között körvonalazódó „kereskedelmi háborúnak” járt utána. A fenti kérdésre a válasz pedig: az Európai Unió vizsgálja mindhárom árucikk kínai importját, hogy kiderítse: 

túl olcsón árulja, illetve tisztességtelenül támogatja-e ezeket Peking.

Az Európai Bizottság hivatalosan tavaly októberben indította meg a Kínából származó akkumulátoros elektromos járművek (BEV) behozatalával kapcsolatos szubvencióellenes vizsgálatot. Azt gyanítják ugyanis, hogy a Kínából az EU-ba irányuló, alacsony árú és támogatott járművek behozatalának megugrása gazdasági fenyegetést jelent a blokk elektromos autóiparára.

A brüsszeli aggályok a jelek szerint nem alaptalanok: a washingtoni székhelyű Peterson Institute for International Economics becslése szerint 2021 és 2023 között több mint kétszeresére nőtt a kínai elektromos járművek importja. Ez évi 430 ezer behozott járművet jelent, ami tízmilliárd eurót tesz ki.

A Bizottság szerint ezek gyártása akkora állami támogatásban részesülhet, ami már torzíthatja a piacai versenyt. A vizsgálat arra keresi a választ, hogy a kínai BEV-értékláncok részesülnek-e illegális támogatásban, és hogy ez a támogatás okozhat-e gazdasági kárt az uniós gyártóknak. Ha mindez bebizonyosodik, akkor a vizsgálat megindításától számított 9 hónapon belül extra vámokat vezethetnek be azokra a kínai elektromos járművekre, amelyekről megállapítják, hogy az állami támogatások révén tisztességtelen előnyhöz jutottak.

Magyarország számára ez rossz hír lehet, hiszen azon országok közé tartozik, ahol gombamód szaporodnak a kínai beruházások. A Politico szerint ráadásul a vizsgálat hamarosan lezárul: június elejéig értesíteni kell az érintett feleket, így még a jövő hónapban esedékes EP-választások előtt megtörténhet a bejelentés. Azt írják, Brüsszel biztosan talál majd bizonyítékot a tisztességtelen állami támogatásra, azonban 

egyelőre nem tudni, hogy pontosan milyen mértékű importvámokat fog kivetni a BYD-hez hasonló vállalatok által gyártott járművekre.

Az EU jelenleg 10 százalékos vámot alkalmaz minden importált autóra, de a Rhodium Group elemzőinek becslése szerint ennek ötszörösére kellene emelkednie ahhoz, hogy kiegyenlítődjenek a versenyfeltételek. A döntés a németeknek fájhat a leginkább, ugyanakkor az elemzők szerint túlélnének egy ilyen csapást. A lap azt írja, a kínai exportőrök is együtt tudnak majd vele élni, bárhogyan is dönt az EU a vizsgálat végén.

Kínai válaszcsapás

Miközben az EU az olcsó kínai elektromos autók ellen fordul, Peking azzal vág vissza, hogy dömpingeljárást folytat a francia konyakok ellen, és olyan utalásokat tesz, amelyek szerint az európai luxusautók és a sertéshús is hamarosan korlátozások alá eshetnek. A Politico szerint a dolgok abba az irányba mutatnak, hogy az EU hamarosan „kereskedelmi háborúba” keveredhet Kínával.

A brüsszeli lapnak egy névtelenül nyilatkozó, magas rangú uniós diplomata ugyanakkor azt mondta: mivel Donald Trump volt amerikai elnöknek komoly esélye van arra, hogy novemberben újra elfoglalja a Fehér Házat, és felborítsa a transzatlanti szövetséget, Kína most a konfliktus elkerülésében lehet érdekelt. „Kína hosszú távra játszik. Ha kivárják Trump visszatérését, akkor az európai kormányokra nagy nyomás fog nehezedni az üzleti körök részéről, hogy ismét barátkozzanak Pekinggel” – fogalmazott.

Nyitókép: Emmanuel Macron francia elnök és Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnökének találkozója Hszi Csin-ping kínai elnökkel Párizsban, 2024. május 6-án. Fotó: Gonzalo Fuentes / Reuters

 

#Európa#Gazdaság#kereskedelem#kína#európai unió#elektromos autók#byd#catl#akkumulátorgyár#akkugyár#kínai beruházások#vizsgálat#Politico