Külföld

Egy megroppant gazdaságú Kína vezetője érkezik Budapestre

Ignácz PéterIgnácz Péter

2024. május 4. 9:05

Évtizedek óta nem látott gondban van a kínai gazdaság, aminek hirtelen minden korábbinál nagyobb szüksége van az európai piacra. Akkorák a bajok, hogy azokat a kínai elnök is kénytelen volt elismerni, és a korábbi harcias retorikát is visszafogták. Hszi Csin-ping, miután a környéket korábban már körbeutazta, most először Magyarországra is ellátogat pártfőtitkárként, hirtelen ugyanis gazdaságilag is fontosak lettünk a kommunista diktatúra számára. 

Az elmúlt harminc évben Kína példátlan gazdasági fejlődésen ment keresztül, és egy egész generáció nőtt fel úgy, hogy csak a fellendülést tapasztalta meg. Úgy tűnt, hogy folyamatos növekedést még a Covid-járvány sem tudja megállítani. Hszi Csin-ping kínai elnök azonban újévi köszöntőjében már kénytelen volt elismerni, hogy gondban van a kínai gazdaság, amit a növekedés motorjának számító ingatlanpiac összeomlása, a rekordnagyságú fiatalkori munkanélküliség, a kereslet hiánya, a külföldi befektetők bizalomvesztése, az önkormányzatok óriási eladósodása, és alapvető strukturális problémák okoztak. 

Ingatlanpiac összeomlása

A bajok először 2021-ben jelentkeztek az ingatlanpiacon. Éveken át az építőipar volt a kínai gazdaság húzóereje, amit a hatalmas állami infrastruktúrafejlesztések – autópályák, vasutak, kikötők és repülőterek – mellett az óriásira nőtt ingatlanfejlesztő cégek lakásépítési láza hajtott. Egyes szakértők ugyan már évekkel korábban arra figyelmeztettek, hogy fenntarthatatlan helyzet alakult ki, és az ingatlanlufi egyszer ki fog durranni, de a kormány mindig közbelépett, amíg megtehette.

Miután a kínai kormány 2021-ben korlátozni kezdte, hogy mekkora hitelt vehetnek fel a nagy ingatlanfejlesztő cégek, azok egymás után kezdtek el összeomlani, kezdve az Evergrande – aminek alapítója majdnem Kína leggazdagabb emberévé vált – csődjével, ami több mint 300 milliárd dolláros adósságot halmozott fel, amit már nem tudott visszafizetni. 

kína gazdaság gondok
Befejezetlen lakóházak Tongchuan városában, 2023 szeptemberében. Fotó:REUTERS/Xiaoyu Yin/File Photo

Az Evergrandét újabb és újabb cégek követték, félig kész házakkal teli szellemtelepeket, és egy összeomlott ingatlanpiacot hagyva maguk után, ami különösen rosszul érintette a kínai középosztályt, aminek tagjai a pénzük jelentős részét ingatlanokba fektették, és az értéke az elmúlt időszakban egyre csak csökken.

Rettenetes eladósodottság

Az ingatlanpiaci lufi az valójában csak egy tünet és strukturális problémája van az országnak – mondta az rtl.hu-nak dr. Matura Tamás, a Corvinus Egyetem oktatója. 

Kína nem állt át 10-15 éve, ahogy akkor tervezték, egy innováción és fogyasztáson alapuló rendszerre, hanem – valószínűleg politikai okokból – továbbra is ragaszkodtak az infrastruktúra- és ingatlanépítésre alapuló GDP növekedési módhoz, ami fenntarthatatlan 

– tette hozzá a Kína-szakértő.  

Egy középtávú probléma, amivel Pekingnek meg kell küzdenie, a „rettenetes eladósodottság” – mondta el Matura Tamás. Az államadósság szintje Kínában nem olyan vészesen nagy, mondta a szakértő. 

De ha megnézzük a teljes eladósodottságot, ami magában foglalja a magánszektor, illetve a háztartások adósságállományát, akkor azt látjuk, hogy a kínai teljes eladósodottság a GDP 300 százalékát közelíti. Ez magasabb, mint az Egyesült Államokban 

– tette hozzá Matura Tamás.

Különösen nagy gondot okoz Pekingnek a helyi önkormányzatok által felhalmozott adósság, aminek egy részéről nem is lehet pontosan tudni, hogy mekkora. Az infrastruktúra-építéseket hitelből finanszírozó kínai megyék és nagyvárosok – amelyek pénzügyi helyzetét a koronavírus-járvány miatt bevezetett szigorú lezárások is jelentősen rontották – a becslések szerint tízbillió dollár körüli adósságot halmoztak fel.

Sok helyen már a hitelkamatokat sem tudják fizetni, és annyira kétségbeesett helyzetbe kerültek, hogy olyan nagy mennyiségben kezdtek el a helyi vállalkozásokra mindenféle szabálysértésekért kirótt büntetésekből pénzt szerezni, hogy arra a pekingi kormányzat is felfigyelt, és ellenőröket vezényelte ki, hogy elejét vegyék a nagy felháborodást okozó gyakorlatnak. Több helyen az önkormányzati dolgozók fizetésének csökkentésével, a buszjáratok ritkításával, a nyugdíjasoknak járó egészségügyi hozzájárulások visszafogásával küzdenek a pénzhiánnyal.

Fiatalok munkanélkülisége

A gazdaság megtorpanása különösen a pályakezdőket érintett rosszul, akik alig találnak munkát, főleg a felsőoktatásból évente kilépő tízmillió friss diplomás. 

A fiatalok körében olyan magasra szökött a munkanélküliség, hogy a kínai statisztikai hivatal 2023 nyarán fel is függesztette a hivatalos számok közzétételét, miután a fiatal munkanélküliek aránya fél éven át folyamatosan emelkedve rekordnak számító 21,3 százalékot ért el.

kína gazdaság gondok
Álláskereső friss diplomások egy állásbörzén, a kínai Henan tartományban. Fotó: Feature China/Future Publishing via Getty Images

Az adatokat csak idén januártól kezdték el újra közölni, de a korábbi – a világ nagy részén is alkalmazott – módszert megváltoztatva nem számolták bele a munkát kereső diákokat. A januárban közzétett új adatok szerint 14,9 százalék volt a munkanélküliek aránya a 16 és 24 év közötti korosztályban, ami márciusra 15,1 százalékra emelkedett, míg a 25 és 29 évesek körében a munkanélküliek aránya a januári 6,4 százalékról 7,2 százalékra nőtt. 

Külföldi befektetések elmaradása

A kínai gazdaság belassulása, a járványügyi lezárások, a Hszi Csin-ping nevével fémjelzett politikai bizonytalanságok, a gazdasági élet átpolitizálása, valamint a geopolitikai feszültségek miatt egyre több cég vesztette el bizalmát Kínával szemben, és más ázsiai országokban kezdtek el befektetni. Tavaly folyamatosan csökkent a külföldi befektetések összege, ami a hivatalos kínai adatok szerint 2023-ban 23 éves mélypontra zuhant.

A kínai kormányzat idén igyekezett megnyugtatni a külföldi nagyvállalatokat, hogy Kína továbbra is tárt karokkal várja a befektetőket, azonban a politikai bizonytalanságok elriasztják őket, akik emiatt inkább kivárásra játszanak.

Vissza a gyárakhoz

Mindezek ellenére a kínai GDP 2023-ban több mint öt százalékkal nőtt az egy évvel korábbi adatokhoz képest, ami bár jóval alulmarad az elmúlt három évtizedben megszokott adatokhoz képest, mégis jobb eredmény, mint amire számítani lehetett. A növekedés főleg a gyáraknak köszönhető. „A párt visszafordult az összeszerelő szektor irányába” – mondta Matura Tamás, azonban mivel a kínaiak nem vásárolnak annyit, mint korábban, ez leginkább az exportra dolgozó cégek profitjának tett jót, a belföldi piacra termelő cégek profitja jelentősen csökkent.

Visszavettek a harcias külpolitikából

A gazdasági visszaeséssel egyidőben Peking visszavett a kínai külpolitika 2010-es évek végére egyre látványosabb harciasságából, és inkább egyfajta béketeremtő, szövetségkereső képet igyekszik kialakítani magáról. Egyes elemzők szerint ezzel is igyekszik jobb kapcsolatot kialakítania a kínai termékek fontos felvevőpiacának számító nyugati országokkal, bár Matura Tamás hozzátette, hogy a „farkas harcos diplomácia” már annyira „extrém barátságtalan volt, hogy abból igazából csak visszavenni lehetett”, és „csak ahhoz az egészen szélsőséges diplomáciai ámokfutáshoz képest” van változást.

Kína rövidebb- és középtávú érdeke az, hogy az, hogy az európaiakkal fennmaradjon az a jó viszony, hogy az európai protekcionizmus az ne menjen olyan messzire, mint az amerikai – mondta Matura Tamás. Ez leginkább az elektromosautóiparban érhető tetten. 

Az EU tavaly vizsgálatot indított az elektromos járműveket gyártó kínai cégek ellen, azt vizsgálva, hogy nem jutnak-e tisztességtelen piaci előnyhöz az európai gyártókkal szemben, a kínai kormányzati támogatások miatt. A Politico információi szerint az Európai Bizottság vizsgálata olyan jól halad, hogy akár már nyáron  büntetővámokkal sújtanák a Kínából érkező elektromosautókat. A magyar Miniszterelnökség a Híradónak januárban azt mondta, hogy az EU vizsgálata miatt nem fenyegeti veszély a BYD szegedi óriásberuházását:

A Szegeden gyárat építő BYD harminc év alatt lett egy akkumulátorgyártó cégbővilág egyik vezető elektromosautógyártója. Hogy ez hogyan sikerült, és ebben milyen szerepet játszottak a szemérmetlenül magas állami támogatások, arról ide kattintva tudhat meg többet.

Hszi Csin-ping ilyen felvezetéssel érkezik májusban Európába, ahol Franciaország, és Szerbia mellett Magyarországra is ellátogat. Matura Tamás elmondta, hogy diplomáciai szempontokból már nagyon indokolt volt a látogatás, hiszen Hszi Csin-ping elnök – dacára a nagyon közeli politikai kapcsolatoknak – pártfőtitkárként még nem járt Magyarországon, miközben az elmúlt 10-15 évben körbejárta a környéket. Ehhez a diplomáciai kapcsolatok felvételének 75. évfordulója is jó alkalmat kínált.

A két ország kapcsolatában a gazdasági rész csak az elmúlt években élénkült fel igazán, az azt megelőző években Magyarország inkább politikai szempontból volt Kínának hasznos – mondta Matura Tamás. A Kína-szakértő hozzátette: 

Láthattuk azt, hogy az Európai Unióban hány alkalommal élt a magyar kormány a vétóval, vagy vétófenyegetéssel olyan uniós intézkedési tervek ellen, amelyek fenyegették volna a kínai állami érdekeket.

Akkumulátor- és autógyárak

Kína csak azután lett fontos gazdaságilag a magyar kormány számára, hogy az elmúlt években több nagyberuházás is érkezett az országba. Köztük van a CATL debreceni akkumulátorgyára:


A BYD kínai elektromosautókészítő cég Szegedre tervezett gyára:


Valamint a kínai kérésre titkosított hitelszerződéssel finanszírozott Budapest-Belgrád vasútvonal, ami csaknem ezer év alatt térülhet meg:


Kína európai gazdaságpolitikájában ezek a beruházások felteszik Magyarországot a térképre – mondta Matura Tamás, aki szerint „ez érdekes változást hozhat a magyar külpolitikában”.

Nyitókép: A Miniszterelnöki Sajtóiroda által közreadott képen Orbán Viktor miniszterelnököt (b) fogadja Hszi Csin-ping kínai elnök (j) Pekingben 2023. október 17-én – Fotó: Fischer Zoltán / MTI / Miniszterelnöki Sajtóiroda

#Külföld#kína#Gazdaság#külpolitika#magyarország#Európa#egyesült államok#Hszi Csin-ping#ma