2024. március 12. 17:04
24 uniós tagállam támogatta, kettő tartózkodott, egy ellene szavazott. Ez az egy Magyarország.
24 uniós tagállam támogatta, Észtország és Ausztria tartózkodott, és csak Magyarország szavazott ellene annak az új brüsszeli rendeletnek, ami a politikai reklámtevékenység átláthatóságáról és célzott folytatásáról szól, ezt a Portfolio vette észre a tagállamokat tömörítő Tanács oldalán hétfőn közzétett adatokban. Mivel nem volt egyhangúsági követelmény, minősített többséggel elfogadták rendeletet, amelynek célja az információk meghamisítása és a választásokba való külföldi beavatkozás elleni küzdelem.
a választásokat vagy népszavazásokat megelőző három hónapos időszakban tilos lesz hirdetéseket az EU-n kívülről finanszírozni. A politikai hirdetéseken ezentúl egyértelműen fel kell majd tüntetni azok politikai és célzott jellegét.
A brüsszeli közlemény szerint a rendelet megkönnyíti a tájékozódást arról, hogy ki fizeti és mennyibe került a hirdetés, illetve melyik választáshoz vagy népszavazáshoz kapcsolódik.
A rendelet az elfogadást követő 20 nap után lép hatályba, de a legtöbb rendelkezésére csak 18 hónap múlva, 2025 őszétől kell alkalmazni, így tehát az idén június EP-választásokat még nem érintik ezek. A 2026 tavaszra várható magyar parlamenti választásokon viszont már hatályban lesznek ezek a szabályok.
Közpénzből készíthet fel a közelgő önkormányzati választásokra kormánypárti politikusokat és civileket a kormányközeli influenszerképző, a Megafon. Az RTL Híradó riportját itt nézheti meg:
Nyitókép: Jean Catuffe/Getty Images