Az egész EU-ban nálunk kell legtöbbet dolgozni egy elektromos autóért – pedig akkumulátort gyártunk bőven
2024. február 22. 17:49
Az EU-n belül sehol sem meredekebb egy elektromos autó megvásárlása, mint Magyarországon: a medián magyarnak sok fizetést kell félretennie, ha egyszerre, zsebből akar ilyen autót venni. Attól pedig hazánk nem lesz zöldebb, ha a nálunk gyártott akkumulátorokat máshol használják: általában olyan nyugati országokban, ahol nem kerülnek egy vagyonba.
Az Európai Unión belül sehol sem engedhetik meg maguknak kevésbé az emberek, hogy elektromos autót vásároljanak, mint Magyarországon, derül ki az rtl.hu gyűjtéséből, amelyet az OECD, a Tesla, a Salary Survey és a Máltai Statisztikai Hivatal adatai alapján végeztünk.
A magyar mediánkeresettel számolva nekünk 3,51 évnyi keresett pénzünk lenne elég arra, hogy megvásároljunk egy Tesla Model 3-at, amely a világ és hazánk legnépszerűbb elektromosautó-típusának számít, és amelynek jelenlegi ajánlott ára 37 190 euró, azaz nagyjából 14,4 millió forint. Utánunk jönnek a románok, akiknek a nettó mediánfizetéssel számolva 3,25 évet kellene dolgozniuk azért, hogy zsebből ki tudjanak fizetni egy efféle autót – feltételezve, hogy az égvilágon semmi másra nem költenek pénzt.
Ehhez képest a medián luxemburgi dolgozó 0,85 év alatt keresett pénzéből meg tudná venni ezt az autót, egy osztráknak pedig alig több mint egy évet, 1,09 évet kellene dolgoznia. Alább grafikonon ábrázoltuk azt, hogy egyes uniós országokban mennyire megengedhető egy elektromos autó:
Miért mediánt használunk átlag helyett?
Cikkünkben az egyes európai országok medián keresetét használtuk, nem pedig az átlagot. Ha bevétel szerint sorba raknánk egy adott ország polgárait, akkor a sorban pont középen álló által keresett érték lenne a medián, azaz ennél az értéknél éppen annyian keresnek többet, mint ahányan kevesebbet. Ez az érték általában alacsonyabb az átlagnál, mert a végső számot nem torzítják el az adott ország vagyoni egyenlőtlenségei. Ha egy viszonylag kevés emberből álló „elit” kör tagjai lényegesen többet keresnek, mint a többi polgár, az az átlagot félrevezetően húzza fel, ám a mediánra nem hat ki.
Nem is magunknak gyártjuk az akkumulátorokat
Orbán Viktor miniszterelnök már évértékelőjében is beszélt arról, hogy az ország energiaügyi tervei és az akkumulátorgyártás-dömping nyomán hazánk a zöld átállás éllovasává válhat. „A magyar gazdaság jövője a zöld energia” – fogalmazott. Azonban
egyelőre az akkumulátorgyártásnak csak a kára – a gyártásból fakadó szennyezés – marad hazánkban, a zöldebben működő autók máshol gurulnak.
A 9 millió lakosú, de jobban kereső osztrákoknál például már 100 ezer elektromos autó van forgalomban, míg nálunk csak 70 ezer. Töltőből pedig nálunk negyedannyi sem akad, mint szomszédainknál. Az már egy következő probléma, hogy ha tényleg többet akarunk kihozni az elektromos autózásból, mint egy greenwashing-buborékot, akkor nem ártana, ha az akkumulátortöltők áramfogyasztását megújuló, semmiképp sem fosszilis forrásokból fedezzék.
Nyitókép: Getty Images