Életmód

Hatékonyabb lenne? Így alakítsa ki a tökéletes home office-t

rtl.hurtl.hu

2024. április 2. 17:30

A home office munkavégzés még mindig rendkívül népszerű: előnye, hogy egyszerre lehetünk kényelmesek és produktívak. Azonban csak akkor, ha megteremtjük hozzá a tökéletes feltételeket.

A koronavírus-járvánnyal együtt nem lett a múlté a home office, azaz az otthoni munka: még mindig nagyon népszerű ez a munkavégzési forma, amit bizonyos munkakörökben a cégek és a dolgozók is részben, vagy akár teljes egészében szorgalmaznak. Egyes felmérések szerint a dolgozók 10 százaléka már teljesen home office-ban dolgozik, 29 százalékuk pedig részben.

A home office népszerűsége miatt fontos, hogy észben tartsuk azokat az egyszerű szabályokat, trükköket, amikkel nemcsak kényelmesebbé, hanem hatékonyabbá is teheti az otthoni munkavégzést. Az alábbiakban ezek közül a legfontosabbakat szedtük össze.

Így alakítsa ki a tökéletes home office-t
Fotó: Unsplash

1. Hogyan helyezzük el az íróasztalt?

Hogy a szemünket is kíméljük, és el se fáradjunk, bizonyosodjunk meg arról, hogy íróasztalunk a teljes munkanap során elegendő fényt kap. Ha van elég helyünk, és könnyebbé teszi a munkánkat, érdemes két íróasztalt is rendszeresítenünk, az egyiket a számítógépünk számára, a másikat minden más tevékenységre. Ha szükséges, hogy néha papírral-ceruzával dolgozzunk, az ilyesmit érdemes természetes fénynél végezni.

2. Tartsuk tisztán a munkaterületet

Érdemes minél kevesebb tárgyat tartanunk a munkaterületünkön, hogy ne vonják el a figyelmet, amikor pedig valamire szükségünk van, a lehető legkönnyebben megtaláljuk. A legjobb az, ha az íróasztalunkon csak olyasmi van, amit munkába is magunkkal vinnénk. Amire pedig nincs naponta szükségünk a munkában, csak egyszer-egyszer, azt inkább érdemes fiókokban tartan.

3. Ne otthon papírmunkázzunk

A papírmunka kihalóban van, egyre több adatot tárolunk a felhőben. Jó gyakorlat saját munkaterünket is ennek megfelelően alakítanunk, még ha korábbról ahhoz is szoktunk hozzá, hogy papíron legyenek meg a legfontosabb dokumentumok. Online egyszerűbb megosztani őket, könnyebben lehet rendszerezni az iratokat, és a felesleges helyet sem foglalják az otthoni munkatérben.

4. Próbáljunk nyugalomban dolgozni

Igaz, otthon ezt sok olyan körülmény befolyásolhatja, amelyek felett nincs hatalmunk. Ha megtehetjük, előre szóljunk a velünk élőknek, és zárjuk be szobánk ajtaját a munka idejére. Ne feltétlenül ekkor menjen a mosógép, vagy a mosogatógép, és közös lakóépületben a takarítást se home office idejére időzítsük, igyekezzünk jobb megoldást találni lakótársainkkal, családtagjainkkal. Különösen nehezek lehetnek a dolgok, ha kisgyerekes lakásban élünk, vagy ha a szomszéd épp rosszkor veszi elő a gérvágót a munkanap során – ezek ellen sajnos keveset lehet tenni.

5. A dizájnra is adjunk

Ha van időnk és energiánk, akkor több időt is szánhatunk a munkaterület testreszabására, amiről nemrég az Independentnek beszélt George Clarke otthonberendezési szakértő. Ő azt javasolta, hogy a tervezés a funkció köré épüljön, és érdemes akár szkeccseket is készíteni a különböző verziókról, mielőtt nekiállunk rendezgetni. Ha tudjuk, hogy sok időt fogunk tölteni home office-ban a következő hónapokban, vagy években, akkor lehet, hogy érdemes szakembert hívni, vagy saját magunk nekiállni olyan apróbb ácsmunkáknak, amikkel még kényelmesebb lehet az otthani munkaterünk.

Korábban a Reggeliben szó volt a home office hátrányairól is. Dr. Cziniel Mónika gyermekneurológus szakorvos arról beszélt, hogy a home office-ben dolgozó szülők miatt a gyerekek passzív képernyőfogyasztókká válnak, ami azért káros, mert szórja a gyermek figyelmét.


Közben viszont a home office annyira népszerű, hogy többen már az oktatásban is szeretnék rendszeresíteni. 2024-ben indul az első hibrid iskola, ahol a gyerekek home office-ban is tanulnak majd. A brit iskolákba a tervek szerint legalább heti egy napra kell bejárni, hogy gyakorlati tárgyakat, illetve testnevelést tartsanak a nebulóknak. A többi nap viszont videón keresztül tartanák az órákat.

Arról, hogy nézhet ki a folyamatosan otthonról dolgozó ember 25 év múlva, a Direct Apply nevű állásportál által készített jóslatból, amelynek során egy mesterséges intelligencia segítségével próbálták megállapítani, mit tesz az emberekkel a home office hosszú távon. Röviden: pocak, toka, démoni tekintet.

Nyitókép: Unsplash

#Életmód#home office#berendezés#otthon#munkavégzés#tipp#trükk

Címlapról ajánljuk