Bulvár

Imádjuk, vagy utáljuk a karácsonyi hirdetéseket? Íme az öt legemlékezetesebb ünnepi reklám

Mohos MátéMohos Máté

2023. december 10. 7:07

Van, aki a reklámokat az év minden időszakában utálja, de még az ilyen emberek is képesek félretenni az ellenérzéseiket, ha igazán ötletes és emlékezetes hirdetéseket látnak. Karácsony minden szempontból kiemelt időszak, ilyenkor nagyon nagy a verseny, így érthető, ha a kreatív szakemberek igyekeznek valami olyasmit kitalálni, amivel ki lehet tűnni a tömegből. A vásárlók tömegének egyre inkább elege van a karácsonyi reklámokból, de azért megvannak a kedvenceik: ezekből szedtünk össze ötöt.

Egyetlen karácsonyi hirdetés sem képes megfogni a nézőket: erre a lesújtó következtetésre jutott nemrég egy szakértő, aki az Iceland brit szupermarket ünnepi döntését kommentálta. A lánc bejelentette, hogy idén egyáltalán nem költ pénzt karácsonyi reklámokra. Az erre szánt összeget inkább arra fordítja, hogy segítsen azon vásárlóinak, akik szorult helyzetbe kerültek az élelmiszerek drágulása miatt. 

A BBC-nek nyilatkozó reklámszakértő, Lara Chaplin arról beszélt: „pont eljött az idő arra, hogy a nagycégek megtegyék ezt. A karácsonyi reklámok nem rezonálnak rengeteg vásárlóval, akik komolyan küzdenek a drágulási válsággal”. Az Iceland karácsonyi intézkedései viszont nagy eséllyel fognak: a cég összesen 30 millió fontot költ arra, hogy például 10 százalékos kedvezményt adjon a 60 év felettieknek keddenként, egyfontos sorokat nyisson a boltokban, és gyakori akciókkal könnyítse a vásárlók életét.

Ez persze nem jelenti azt, hogy ne idézhetnénk fel az elmúlt évek, évtizedek legemlékezetesebb karácsonyi hirdetéseit, amelyek mára a kereskedelmi jelentőségen túl kulturális értékkel is bírnak.

1. Jönnek az ünnepek! A Coca Cola olyan sikeres kampányt indított, hogy 28 évvel később sincs értelme leállítani

Holidays are Coming, azaz Jönnek az ünnepek. Ez a neve a Coca Cola már megszokott karácsonyi reklámkampányának, amelyet a cég még 1995-ben kezdett el. Az ünnepi marketing annyira sikeresnek bizonyult, és a közönségtől annyi jó visszajelzés jött, hogy azóta minden évben felújítják a reklámot.

A Coca Cola karácsonyi kamionját, klasszikus zenéjét pedig nem unták meg a vásárlók, hanem már nosztalgiával gondolnak rá. Hannah Kane, a cég marketingese arról beszélt: „Ha meghallod azt a dalt, tudod, hogy jön a karácsony. Emlékszem, hogy fiatal voltam, és az X-Faktort néztem, ahol a reklámszünetekben is hallottam ezt a dalt. Már akkor tudtam, hogy ez azt jelenti: közel a karácsony. Annyira nosztalgikus: a tény, hogy szinte semmit sem kell változtatni a reklámban, mutatja, hogy milyen erős”.

2. Megható történelemlecke: a Sainsbury’s időutazása 1914-be

A Sainsbury’s nevű brit üzletlánc 2014-ben úgy döntött, hogy karácsonyi reklámjában megidézi az 1914-ben kötött, nem hivatalos karácsonyi tűzszünetet. A történelmi igényű reklámfilmben látni, ahogy a katonák 1914 karácsonyán letették a fegyvereiket, felálltak a lövészárkokból, és a senkiföldjén találkoztak, hogy köszöntsék egymást az ünnepek alkalmával, megosszák az ételüket, valamint futballozzanak.

A fontos, megható üzenetet küldő reklámot egyáltalán nem árt felidézni 2023-ban sem, amikor a világ több pontján ismét háborúskodással töltik az ünnepeket. A béke megható képeit árnyalja, hogy 1914, vagyis az első világháború első éve után már nem történtek karácsonyi fegyverszünetek: a háború előrehaladtával a harcoló katonák egyre elkeseredettebbek, reményvesztettebbek lettek. És mint később kiderült, az 1914-es „békéről” is erősen idealizált képet kaptunk. 

 

3. Csodasonka az Alditól

Ha hóesés és rénszarvasok nélküli karácsonyi hangulatra vágyik, ideje a déli féltekére nézni, ahol a nyár közepén jön a Jézuska. 2019-ben az itteni Aldi nagyon beleállt az ausztrál életérzésbe, amikor előrukkoltak a Miracle Ham, azaz a Csodasonka névre hallgató reklámkampánnyal.

A reklám egy kellemesen elborult alapötlettel ünnepli a karácsonyt: egy mágikus erővel rendelkező sonkát mutat be, amely összehozza az embereket az ünnepekkor. Nincs hó, nincs Mikulás, nincs szánkó, csak egy mindenki által befogadható, kedves üzenetet a közösségről, az összetartásról és a szeretetről.

4. Az IKEA megmenti a gusztustalan lakást

„Ez a hely nem áldott, ez a hely egy káosz!” – rappelték az IKEA első, 2019-ben készült karácsonyi tematikájú reklámjában, amely szintén túl próbált haladni az ilyenkor megszokott ünnepi érzelgősségen, és friss látásmóddal akart közelíteni a karácsonyhoz. A reklámban egy elég lepusztul kinézetű lakást látunk karácsony tájékán. Az elavult, koszos lakásdíszek hamarosan rappelni kezdenek arról, hogy milyen retkes a lakás.

Míg a legtöbb, hip-hopra épülő reklám erőltetettnek tűnik, és csak úgy süt róla a boomerség, a Silence the Criticsnek valahogy sikerül élvezhetővé, érdekessé tenni ezt a dalt. Ráadásul úgy, hogy a nóta végül is a célközönségnek számító vásárlók „megszégyenítéséről” szól, de mivel ezt apró díszek végzik, annyira nem tudjuk a szívünkre venni.

A reklám üzenete persze az, hogy ha nincs tip-top állapotban a lakásod, akkor menj az IKEÁ-ba bevásárolni.

5. A pingvin, ami mindent vitt

Nem várt népszerűségre tett szert 2014-ben a John Lewis nevű brit lánc karácsonyi reklámja, amely Montyról, a pingvinről szól. Ez a kampány a mai napig etalonnak számít a reklámszakmában. Az is mutatja, hogy a koncepciót mennyire imádták a vásárlók, hogy a reklámfilm a YouTube-on rögtön az első nap 1,8 milliós nézettséget ért el. Az eredeti videó már nem elérhető a megosztón, de eltávolításakor már nagyjából húszmilliós nézettségnél járt.

A könnyfakasztó hirdetés önmagában is jót tett volna a cég eladásainak, de a John Lewisnál ebben az évben külön Montyt ábrázoló termékekkel készültek az ünnepekre, pár technológiai termék megtervezésébe pedig a Google is beszállt.

Az érzelmes reklám azt is bebizonyítja, hogy a gyakran túlgondolt és erőltetett karácsonyi reklámok közül ki lehet tűnni az egyszerű, nyugodtabb hangulatú hirdetésekkel, amelyek nem azt harsogják a nézőnek, hogy azonnal szaladjon vásárolni. A fordított pszichológia azért is működött Monty esetében, mert a reklám híre szájhagyomány útján is terjedt: azok a nézők, akiket megfogott a rövid, egyszerűen elmesélt sztori, továbbadták annak hírét, gyakorlatilag ingyen reklámot csinálva a cégnek.

Hogy még ezt megtoldják, a John Lewis a digitális térben is sikeresen, emberien népszerűsítette a kampányt. Külön Twitter-fiókot kapott Monty, valamint barátnője, Mabel, de még Mabel exéről (!), Marvinról is lehetett pletykákat olvasni a Twitteren.


Nyitókép: YouTube

#Bulvár#karácsony#reklám#ünnep#eladás#cég#tévé#youtube#coca cola#ma

Címlapról ajánljuk